„Szerette volna azt
mondani, hogy van valami varázslatos ebben a tóban. Egy elásott kincs. Egy
titokzatos hajóroncs. Egy szörnyeteg.”
Oldalszám: 160
Megjelenés: 2017
Kiadó: Fumax
Ár: 2200 –
Mindketten tizenhét
évesek. Mindketten félnek. Mégis mindketten igent mondanak.
Tökéletes első
randinak tűnt: végigkenuzni az ikertavakon, szendvicsekkel és sörrel a
hűtőládájukban. Ám a két tizenéves, Amelia és James felfedeznek valamit a víz
felszíne alatt, ami örökre megváltoztatja az életüket.
Két emelet.
Egy kert.
És a bejárati ajtó
nyitva áll.
Egy ház a tó mélyén.
A fiatalok egyetlen
szabályhoz ragaszkodnak: nem kérdőjeleznek meg semmit. Így teljes
természetességgel veszik birtokukba ezt a mesés otthont. Persze, hogyan is
létezhetne egy ilyen lenyűgöző hely ellenszolgáltatás nélkül? Ez túl szép lenne
ahhoz, hogy igaz legyen. Miközben Amelia és James lépésről lépésre felfedezik a
házat és egymást a hullámok között, egy örök igazság könyörtelenül
bebizonyosodik:
Attól, hogy egy ház
éppen üres, még nem biztos, hogy senki sem lakja.
Tudjátok, amíg csupán a szerző Madarak a dobozban kapcsán sokat hallott nevét, valamint a kiadó
kissé dark műfajokkal dolgozó profilját társítottam a könyvhöz, meggyőződésem
volt, hogy ez valami afféle borzongás lesz, amit totál nem nekem találtak ki –
valami haladó szintű, vizes horrorba átcsapó rémisztgetés, ami az én
beszariságommal nem kompatibilis. Később, mikor a könyvtár ajánlatát böngészve
mintegy „mi vesztenivalóm?” alapon átfutottam a fülszöveget, kénytelen voltam
felröhögni magamon: ahhá, szóval valami kis mitikával fűszerezett tinglitangli
tinirománctól tartottam eddig. Értem. Hát, akkor – gondoltam – vágjunk bele,
ártani nem árthat, 160 oldalon legalábbis semmiképpen.
Végül azonban, olvasás közben rá kellett jönnöm, hogy a Ház a tó mélyén végig az arany középúton
halad, nem tér ki se jobbra, se balra. Egyszerre borzongat és melenget, megvan
benne az első szerelem minden bája, ugyanakkor a víz alatti házat körüllengő
baljós rejtélyesség is. 160 oldalon keresztül egyszerre drukkolhattunk a
főszereplők szerelméért és túléléséért. Ez a két szál pedig végül úgy
kapcsolódott össze, mint egy szerelmes pár: cserélgették a jellemvonásaikat,
idomultak a másikhoz, így vált a ház története kissé rémisztő volta mellett
romantikussá is, James és Amelia kapcsolata pedig az első szerelem nyilvánvaló
varázsa mellett így tűnt olykor aggasztónak és kissé természetfelettinek. Most
jól összezavartalak titeket, igaz?
Lényeg a lényeg, szerelem és hátborzongatás: ez a mi két fő
irányvonalunk, Josh Malerman pedig nagyon értette a dolgát, mikor e kettőt
elegyítve egy elejétől a végéig addiktív, és természetfelettisége ellenére
tisztán valóságos érzést keltő történetet alkotott. A kivitelezés mellett azonban
arról sem feledkezhetünk meg, mennyire egyedülálló ötlet alapján dolgozott:
feltételezem legalábbis, hogy víz alatti házakról nem olvasunk minden nap. És
még ha olvasnánk is… nem ilyenről, mint ez.
Ugyanis a harmadik tó felszínét egy majdhogynem élő-lélegző
reneszánsz fakupac tetőszerkezete töri meg, ami pedig alatta rejtőzik, az
emberek számára ismeretlen, ugyanakkor rémisztő, izgalmas és vonzó egyben – már
ha van valakinek akkora szerencséje, hogy részese lehessen a csodának. Miért
érzem úgy, mintha nem is a házról beszélnék? Ez a nevezetes ház pedig
irányíthatatlan, szeszélyes, ugyanakkor minden millimétére különleges, értékes
és szokatlan. Miért érzem úgy??? Mindent összevetve ez a víz alatti
„kis” otthon messze élettel telibb, igazibb és összetettebb, mint a legtöbb
ember, akit ismerek – azonban a rejtélyei mellett még annyi mást is mesél…
rengeteg dolgot, amit ha meg akarunk érteni, muszáj kinyitnunk a szemünk-fülünk,
és igazán odafigyelni.
De mielőtt ezt megtennénk, tanácsos volna visszaugrani a
történet kezdetére: egészen addig a teljesen átlagos napig, mikor két teljesen
átlagos tini teljesen átlagos módon úgy dönt, hogy először együtt randizik.
Látjátok, nincs ebben semmi rendkívüli… azonban ez az utolsó pillanat, amíg
James és Amelia bimbózó kis kapcsolatát mindennapinak lehet bélyegezni. A
fiatalok kenutúrára indulnak, s talán
nem is hinnénk, hogy egy ilyen egyszerű tevékenység milyen hajmeresztő
fordulatot vehet… de ami igazából történt, az nem más, csak a szerelem.
Felfedeznek együtt valami rendkívülit – valamit, amit
világgá kürtölnének, mégis eléggé a sajátjuknak érzik ahhoz, hogy titokban
tartsák, kettejük között. Valami olyat, ami megrémíti, mégis elemi erővel
vonzza őket magához… valami varázslatosat, egy bűbájt. HÁT PERSZE HOGY A HÁZRÓL
BESZÉLEK, MÉGIS MI MÁS LEHETNE? Oh, hogy te valami másra gondoltál a leírásokat
olvasva…? Ez nem is hülyeség.
Long story short, James és Amelia egy víz alatti házra
bukkannak, ez újkeletű titkuk pedig elemi erővel szippantja őket magába, hiába
tanúsítanának olykor ellenállást. A második randevún már jobban felszerelkezve,
búvárfelszereléssel keresik meg a házat, pár alkalom után pedig teljesen
birtokba veszik, felfedezik a zugait, minden abszurditását – könyörgöm,
lényegében odaköltöznek, ami számomra kicsit érthetetlen, hogyan kivitelezhető,
de közben szintén szemléltet valamit. Jeez, annyira nehéz úgy beszélni erről
a könyvről, hogy ne spoilerezzem el teljesen…
Mindenesetre nem telik bele túl sok időbe, hogy a fiatalok
szembesüljenek egy hatalmas arculcsapással, egy hanggal, ami kis időre bizony
eltávolítja őket felfedezett „bunkerüktől” – és egymástól is. Az események
elsőre felvetik a kérdést, hogy talán nem is az igaz szerelem köti össze őket,
csak a közös titok, ám van egy apró bökkenő: mert a ház maga a szerelem. És most ugorjatok vissza a poszt elejére, és
nézzetek meg mindent alaposabban, amit a házról írtam.
Így válik egy thrillernek / horrornak titulált, lightos
libabőrözésre finomított sztori egycsapásra metaforává, ezzel együtt minden
természetfeletti volta ellenére a szerelem legéletszerűbb bemutatásává. Nem is
akármilyené… az elsőé. És itt egy paradoxonban találjuk magunkat, mert a
történet elvileg azért nem ijesztő, mert inkább a szerelemről szól, de persze
az első szerelem igenis borzongós, marha félelmetes és ahogy sokan megélik,
hardcore horrorba illő stresszel jár. Mi pedig megfigyelhetjük, ahogy
főszereplőnk kapcsolatának tengervízszerű hullámzásának a ház körüli események
csupán egyféle levetülései, egészen a kezdeti felfedezéstől a megszállotság
határait súroló megbabonázott állapoton át egy olyan pontig, amikor minden
szétesni látszik. Még felületesen olvasva is észrevehetjük hogy az utolsó
fejezetek egy az egyben egy szakítás körüli időszakot idéznek: azt, mikor érzi
az ember, hogy vesztésre áll, de végül talán nem is a szerelem elvesztését
siratja, egyszerűen csak a közös emlékeket félti. S különösen nagy dolog ez egy első esetében.
Töredelmesen bevallom, hogy nem érzem magam valahavolt
teljesítményeim csúcsán – csupán 160 oldalnyi szösszenetről van szó, kábé olyan
vastag az egész, mint a telefontöltőm kábele, de a végletekig lehetne elemezni
a szerző különleges stílusát, megoldásait, minden szimboólumot és metaforát, s
legfőképp azt a függővégszerű különös teremtményt a végén, amiről őszintén azt
sem tudom, mit gondoljak, de olyan érzést keltett bennem, mintha a történet még
csak ott kezdődne… de azt érzem, elvesznék a sok mondanivalómban. Igazából már
most ott tartok. Minden összevetve örülök, hogy a kezembe került Josh Malerman
ezen kötete – bizonyára további regényeivel is teszek majd egy próbát –,
különleges és formabontó olvasmányra leltem benne, noha egészen mást adott,
mint amit vártam volna, s ez a tény ejtett számomra némi csorbát az élményen.
Kedvenc
karakterek:
Igazából csak két fontos szereplőről beszélhetünk – hacsak
magát a tavat nem számítjuk –, így a nagy választék nem okozhat problémát… más
ellenben igen. Szó sincs róla, hogy James vagy Amelia ne lettek volna
szimpatikus karakterek, tetszett mindkettejük bátorsága és kíváncsisága,
kitartása és elfogadása, mégis, végig olyan távoliak maradtak az olvasóktól.
Tőlem legalábbis. Úgy érzem, ők csupán bemutattak egy történetet, de az nem
ízig-vérig az ő történetük – ahhoz
nem sikerült őket kellően megismerni.
Kedvenc
részek:
Ilyen rövidke történet esetében nehéz választani… de talán az a kacaj. Jeez, annak a hangnak,
jelenetnek már a leírásától libabőrös lettem. Bár én megvoltam az extrémebb rémisztgetések
nélkül mindvégig, azért nem mondom, hogy nem tetszett, hogy végre rájött kicsit
a frász a fiatalokra. Mégis mit vár az, aki hívatlanul belak egy víz alatti
rezidenciát? Na ugye.
Kedvenc
idézetek:
„Úgyhogy inkább sétáltak. És beszélgettek. És továbbra is súlyos
témáknál maradtak, mert bármennyit viccelődtek is, átéltek valamit. Láttak valamit. És együtt látták.”
***
„Egymást váltjuk egy teljesen őrült helyen. Úgy hangzott, mint… mint a
szerelem.”
***
„Első randik. Kinek
mesélne majd a fiú erről a randiról?
Ahogy Ameliának mesélt a lányról, aki bowlingozás közben eltörte a karját, úgy
mesélne valakinek róla, a lányról, aki lemerült a víz alá, és véreres,
felpuffadt hullaként bukkant fel újra?”
Borító: 5/4
Kifejező. Rohadt kifejező. Ugyan képtelen vagyok teljes
mértékben félretenni a tényt, hogy kiráz a hideg a víz látványától és
gondolatától – a történetben is a lebegő halhullák voltak a kedvenceim a
villogó szemükkel, képzelhetitek –, még így is el kell ismernem, hogy nem is
tudnék elképzelni olyan borítót a könyvnek, ami jobban illene hozzá. Visszaadja
a történetet, a hangulatot, a tipográfia pedig kellően minimalista ahhoz, hogy a
figyelmet inkább magára a sztorira és a háttérben látható víz alatti ház
rejtélyére terelje.
Pontozás: 5/4
Ház a tó mélyén –
első látásra valami thriller/horror féle riogatása a jónépnek, nekifutva egy
botladozó szerelmi történet, egészében viszont a kettő tökéletes harmóniája és
együttműködése sokkal művészibben megkomponálva, mint azt várnánk. Úgyhogy el
lehet dönteni, hogyan olvassuk ezt a könyvet: átsuhanunk rajta a felszínét
érintve, így csupán az alapvető történetet fogadva be, vagy pedig a mélyéig
merülünk, hogy ott aztán felfedezzük minden rejtett kincsét. Josh Malerman
mesteri hangulatteremtését, a metaforáit, a hátborzongatás mögött meghúzódó
tartalmat. Mert nem mondom, hogy nem jó az, ahogy a szerző érzékletes leírásai
nyomán a legegyszerűbb dolgoktól is kiráz a hideg – egy haltól, egy ruhától,
egy borsszórótól –, de James és Amelia története annyival többet mond ennél… és
igazából egész másról, mint hinnénk.
Valami újról, elsöprő erejűről, félelmetesről és izgalmasról egyszerre,
ami csak a miénk.
Ha érdekel a
könyv, rendeld meg ITT!
Olvastatok már
Josh Malermantől?
Ajánlanátok
tőle mást is?
Nagyon tetszett az értékelésed és teljesen meghozta a kedvem a könyvhöz :D Szeretem az enyhébb thrillereket, a romantikus történeteket meg pláne, szóval felírtam a listámra!
VálaszTörlésÉn a Madarak a dobozban-t olvastam az írótól, nagy kedvencem az a könyv.
VálaszTörlés