„Olyan érzés, mint
elaludni a kanapén napközben, és hirtelen felébredni, amikor már besötétedett.
Beletelik egy kis időbe, amíg az embernek eszébe jut, hol is van. Az űrben
vagyok olyankor, pislognom kell, és megdörzsölni a szemem, hagynom, hogy az
agyam fusson még néhány kört, és felidéznem, ki vagyok, hol vagyok. Hogy
hazataláljak. Ez az út, amelyik visszahoz az űrből, napról napra hosszabb. Egy
hatalmas, békés tengeren vitorlázok, Noahnoah.”
Illusztrálta: Ella
Laytham
Oldalszám: 88
Megjelenés: 2017
Kiadó: Animus
Ár: 2690 –
Noah életében
különleges szerepet tölt be a nagyapja, akivel nagyon hasonlítanak egymásra, és
akivel minden beszélgetés egy új kalanddal ér fel. Nagyapó már rettentően öreg.
Olyan öreg, hogy a dolgok kezdenek elmosódni a fejében. szeretett számjegyei,
remek ötletei, egy sátor a szigeten, a képek a fiáról, az unokájáról, nagyanyó
emléke. Mindezek gyönyörűséges, szívszorító képekben kavarognak agyának egyre
fáradó tekervényeiben. Olyan, mint egy kihunyóban lévő csillag. Vagy egy
különleges táj, amely lassan eltűnik a vastag hótakaró alatt.
Ez a kötet az
emlékekről és az elengedésről szól. Azért született, hogy az írója megértsen
bizonyos dolgokat. És mi, az olvasói is megérthetünk általa valamit. Valami
fontosat a búcsúzásról. Mert ez a könyv a búcsú és a találkozás egyszerre.
Egy újdonsült Backman rajongó húgaként tudtam, hogy nem
sokáig kerülhetem ki a szerző műveit – na nem mintha amúgy tiltakoztam volna
bármely könyvének a gondolata ellen, azt viszont nem hittem volna, hogy ilyen
korán, s éppen ez a kötete kerül majd a kezembe. Akárhogy is, az Ove
filmadaptációja, A nagymamám azt üzeni,
bocsból olvasott idézetek, s a nővérem Mi
vagyunk a medvékről szóló áradozásai után nem hittem, hogy egy efféle
kilencvenoldalas szösszenet vaskos elődeihez viszonyítva túl sokat nyújthatna,
mégis, Fredrik Backman mondhatni minden földi jóval megpakolta ezt a néhány
oldalt. Minden jelenetét, szavát felruházta valami üzenettel – humorral és szomorkodni-
valamint gondolkodnivalóval egyaránt –, ennek ellenére sosem keltette
zsúfoltság érzését. Épp annyit mondott, amennyit kellett és lehetett adott
súlyú témákról, nem doktori disszertáció terjedelemben keresett megoldást
minden felvetett kérdésre, egyszerűen csak elfogadta őket a maguk
megfejthetetlen, ember számára meg nem fogható módján. Mert felejtéssel,
elmúlással csakugyan nem sokat tud kezdeni az ember – megérteni majdhogynem
képtelenség, azonban sosem szűnünk meg gondolkodni rajta. A szerző e rövidke
irománya során különleges megvilágításba helyezte ezeket egy igazán szerethető
és ízig-vérig emberi nagypapa példáján keresztül, az öregedés változatos
oldalait tárva fel.
Be kell valljam, eleinte meggyűlt a bajom az elbeszélés
módjával – volt egy pont, ameddig képtelen voltam felfogni hol is játszódik a
történet, egy pont, ahol a valóság és képzelet oly módon vált el egymástól,
hogy egészen összezavart engem is, azonban ennek a holtpontján túllendülve
hamar elkapott Backman stílusának, s a könyv témájának varázsa.
Ha már stílus, e kilencven oldal alatt megfogalmazódott
bennem a pontos indok, amiért boldogan vágok majd neki a szerző további
regényeinek is, Backman ugyanis rendkívül különleges hangon szólal meg. Talán
kissé furcsán hangzik, de az egész iromány mögött ott húzódik három kis szó,
mégpedig az, hogy annyira nem amerikai.
Annyira nagyon nem. Nem tudom, ki mennyire érzi azt az erőt, ami a legtöbb
amerikai könyvet-filmet (zenét?) összetartja, s annyira hasonlóvá teszi, de én
ilyenkor érzem csak igazán, mikor egy másik nemzet „termékét”
olvasom/nézem/hallgatom. Mert más hangulatot áraszt egy brit regény, de egy
német vagy orosz vagy – jelen esetben – svéd is. És ezt imádom. E kisregény
varázsában pedig egyaránt van benne ez a különbözőség, s persze maga az író
egyedi fogalmazásmódja és hangulatteremtése. Ebben a Backman által teremtett
kis univerzumban mintha még az életnek, a levegőnek is más lenne az íze, telítődve
a komolyság és a gyermeki felhőtlenség elegyével. Mintha csak súlyos köveket
állítanánk egymás mellé, ám rájuk kötve egy-egy léggömböt azt tapasztalnánk,
hogy csodával határos módon felszállnak és repülni kezdenek az űr felé.
Mint a fülszöveg is hangsúlyozza, Nagyapó rettentően öreg
már – e kilencven oldal rajta keresztül az idős emberek gondolataiban
bekövetkező változások gyönyörű szemléltetőeszköze, ugyanis kellő idő
elteltével legtöbben átértékeljük tetteinket, korábbi életünket, eljön egy pont,
amikor erősebben kapaszkodunk a múltba, mint valaha, s nagyrészt a nosztalgia
éltet minket, mert az emlékek egyszerre tűnnek elő sorra, majd vesznek el egy
fekete lyukban az agyunkban. Nagyapó emlékezete s gondolatai a korral s
betegségével egyre zavarosabbá válnak, e rövid részekből összeálló történet
pedig álom és valóság közt ingázva egyaránt fejezi ki maradni akarását és
elvágyódását, ezáltal kötődéseit is különböző szeretteihez.
Továbbra sem tartom magam annak az embernek, akinek szokása
könyveken sírni, azonban e szösszenet közben csak eljött egy pillanat, mikor
már kellően meg voltam hatva ahhoz, hogy ne kelljen szégyellnem pár könnyet.
Hiszen az egész annyira… annyira emberi, érzelmekkel teli volt, ugyanakkor az
embereknek, a kapcsolatoknak végre egy pozitív oldalát mutatta meg, amely épp
amennyi fájdalmat is tartogat a maga módján, éppen annyira reményt is keltett
bennem, hogy van még ilyen szeretet a világon. Ezt bizonyították a Nagyanyó
halálával kapcsolatosan elejtett bánatos félszavak, a Nagyapó menni akarása
hozzá, az álmaiban látott jelenetek a fiatalságukból, s abból, hogyan öregedtek
meg együtt – de ugyanennek az érzésnek egy kicsit másféle oldalát ismerhettük
meg Nagyapó unokájával, Noahval töltött perceiből is. A váz ez a két szál: elvégre
a Nagyapó megállíthatatlanul igyekszik egy cél felé, de egészen addig kitart,
míg átadhatja a legfontosabb tudást kisunokájának – s eközben nekünk is.
Fontosabbat a matematikánál, az űrnél, univerzumnál… mégpedig azt, hogyan kell
elbúcsúzni. Hogy elengedés és felejtés közt hatalmas különbség van. Hogy rohan
az idő. Minden percet ki kell használnunk, mert a meg nem tett dolgok fájnak
leginkább, a ki nem mondott szavak, az elszalasztott alkalmak, el nem sírt
búcsúk.
Backman könyve egyszerre bájos és szívszorító. Komoly
terheket pakol vele mindannyiunk vállára, töménytelen gondolkodnivalót ad, ám
az ember torkában formálódó gombócot valami kedves és szinte már szükséges
dologgá szelidíti. Elvégre valamennyiünknek meg kell tanulni elbúcsúzni – ami
viszont legalább ilyen fontos: addig is tudnunk kell igazán élni, s teljes
szívből szeretni. Fredrik Backman történetét öregedésről, szeretetről,
elengedésről, gyereknevelésről, szerelemről, emlékekről mindenki
könyvespolcának kötelező elemévé tenném.
Kedvenc idézetek:
„ – A tanárunk arra kényszerített minket, hogy írjunk egy fogalmazást
arról, mik akarunk lenni, ha nagyok leszünk – meséli Noah.
– Mit írtál?
– „Először inkább arra koncentrálnék, hogy kicsi vagyok.”
– Nagyon jó válasz.
– Ugye? Inkább lennék öreg, semmint felnőtt. Minden felnőtt dühös, csak
a gyerekek és az öregek nevetnek.
– Ezt írtad?
– Igen.
– Mit mondott a tanárod?
– Azt, hogy nem értettem meg a feladatot.
– Mire te?
– Hogy ő nem értette meg a választ.”
***
„Én... ő… ő… nagyanyó.
Fiatalabb korában. Sosem találkoztál vele fiatalon, neki vannak, neki voltak a
leghatalmasabb érzelmei, amikkel valaha is találkoztam. Ha dühös volt, ki
tudott üríteni egy férfiakkal teli kocsmát, és amikor boldog volt… az ellen nem
védhetted meg magad, Noahnoah. Természeti erő volt. Mindent, ami vagyok, neki
köszönhetek. Ő volt az én ősrobbanásom.”
***
„Azért kényeztetjük el az unokáinkat, mert általuk bocsánatot kérhetünk
a gyerekeinktől.”
Borító: 5/5
Bevallom őszintén, hogy könyvünk borítója és a stílusom két olyan
halmaz, amely sehol sem metszi egymást, mégis, az egész olyan békét és
megnyugvást sugároz, amitől lehetetlen lenne nem szeretni. Bár a tipográfia az
író előző köteteitől eltérő, erről a borítóról is csak úgy süt a Backman-stílus.
A karakterek, a végtelenbe vesző táj – igazából a teljes kép – mesés benyomást
kelt, ugyanakkor harmonikus, szeretnivaló és kifejező.
Pontozás:
5/4.5
Nem csak a hazafelé vezető út lesz egyre hosszabb és
nehezebb… ahogy telnek az oldalak, úgy válik egyre szorítóbbá a gombóc is az
ember torkában Backman kilencvenoldalas szösszenetét olvasva. Kicsit sírnánk,
kicsit nevetnénk is, mert minden oldal őszinte, szívhez szóló, s legfőképp:
emberi, annak minden bújával és mostanság ritkaságszámba menő szépségével
együtt. E rövid történet egyszerre ajándékozza meg olvasóit a halál félelmetes
közeledtével s az élet reménnyel teli felhőtlenségével, mialatt az idős Nagyapó
példáján keresztül rengeteget tanít öregedésről, elengedésről, felejtésről,
szeretetről, szerelemről és búcsúzásról. De talán nem is annyira tanít… inkább
csak gondolkodásra késztet, még ha rengeteg érzésre, s az élet rendjére nem is
találhatunk soha definíciót. Backman a maga különleges stílusával, fontos
mondanivalójával, hol szívszorító, hol megmosolyogtató soraival mindannyiunk
számára házhoz viszi a kezdőlökést, hogy kissé átértékeljük az életünk, a
múltat, jövőt, szeretteinkkel való kapcsolatunkat – s hogy elfogadjuk:
elbúcsúzni igenis meg kell tanulnunk.
Ha érdekel a
könyv, rendeld meg ITT!
Ti szeretitek
a skandináv könyveket?
Olvastatok már
mást Fredrik Backmantől? Melyik művét ajánlanátok még?
jóóóó, tudom, tervezek is megismerkedni a skandináv krimikkel lassan :D A Hóembert kinézem magamnak (miután kellően elspoilerezték nekem, elkezdett igazán érdekelni xd), már csak arra várok, hogy visszavigyék a könyvtárba :D
VálaszTörlés