„Nincsen szánalom,
nincsen jóság a világban. Csak a belek között kotorászó, a bánaton és a
fájdalmon élősködő keselyűk.”
Sorozat: Helen Grace 2.
Oldalszám: 408
Megjelenés: 2016
Kiadó: Gabo
Ár: 3290 –
Egy középkorú férfi
holttestére bukkannak Southampton piroslámpás negyedében. Az áldozatot
brutálisan megkínozták, és kitépték a szívét. Pár órával később a szív
küldeményként a halott férfi családjának küszöbén landol.
Helen Grace felügyelő
nyomozni kezd, miközben újabb és újabb férfiak esnek a gyilkos áldozatául. A
média a női Hasfelmetszőként emlegeti a sorozatgyilkost, aki megbünteti azokat
a férfiakat, akik titokban prostituáltakhoz járnak.
A nyomozás nem várt
fordulatokat vesz, és míg Helen a kirakós darabkáit próbálja összerakni, a
gyilkos nem áll le, egyre leleményesebb gyilkosságokat hajt végre, és egyre
érthetetlenebb, miért csinálja…
Levennem a polcról M. J. Arlidge könyvét egy teljesen
spontán döntés volt – s mint az ilyenek általában, egy ideig komoly gondolkodóban
tartott, hogy nem volt-e egyúttal hiba is. Bár az Üsd, vágd – szintúgy a Helen Grace sorozat egy-két másik kötete –
már régóta a várólistám állandó lakója, mikor alkalom adódott volna elkezdenem,
rendszerint a „majd legközelebb” kategóriájába esett, már említett hirtelen
felindulásom után pedig szintén erős kényszer lett úrrá rajtam, hogy erre a
„majd később”-re hivatkozzak. Nyugodt szívvel elintéztem volna annyival, hogy
ez a műfaj nagyon nem az én világom, a komfortzónámtól pedig kábé oly messze esik,
mint Makó Jeruzsálemtől. DE. Mégsem tettem. És így, négyszáz oldallal később
ezt már cseppet sem bánom.
Távol álljon tőlem a negativitás – de tényleg –, mégis úgy
érzem, jó lenne a könyv egyes hibáin még az értékelés elején túlesni, ezek közt
pedig a legnyomósabb számomra maga az írásmód, s az író stílusa – vagy annak
hiánya? – volt. Hol is kezdjem…
Utána olvasva kissé a szerző hátterének, karrierjének, a
megoldás egy perc alatt egyértelművé válik: M. J. Arlidge ugyanis hosszú évek
óta a tévénél dolgozik mint bűnügyi sorozatok forgatókönyvírója, ez pedig
sokmindent megmagyaráz a regénye tálalásával kapcsolatban is. Több mint tizenöt
év során mi sem könnyebb, mint egy szintig eggyéválni a munkájával, olyannyira,
hogy ne bírja levetkőzni annak jegyeit karrierje más területén sem. Így
történhetett, hogy az Üsd, vágd
cselekménye akármennyire is sodró lendületű, számomra az olvasás sokáig mégis
akadozó maradt. A tálalás darabos, töredékszerű, bár érvelhetnénk azzal, hogy a
műfaj megköveteli, mégis túl
lényegretörő, nem mutat irodalmi értéket, egyszerűen csak eszköz az író
kezében, mely csakis a tények gyors felvázolását szolgálja. Épp, mint egy
forgatókönyv. A fejezetek néhány oldalasak, pontosan szemléltetve a
tévésorozatok vágásainak, helyszínek közti váltásainak pár percét. Ettől volt,
hogy az oldalak csak úgy pörögtek le észrevétlenül – részemről viszont ez
okozta azt is, hogy olykor csak úgy vánszorogtam, le akartam tenni, és kínosan
sokszor vettem fel a telefonomat olvasás helyett. Szégyen, nem szégyen, így
volt… de mentségül szolgáljon, script stílus ide vagy oda, a cselekmény
fokozódásával már engem is sikerült teljes mértékben elkapni.
És innentől kezdve, kapcsolatom a könyvvel már egyre felfelé
ívelt, mert hát én is ember volnék, és a szerzőnek sikerült hatnia – nem is
kicsit – az agyam izgalomért felelős részére.
Bevallom, az alaptéma kapásból megmozgatta a fantáziám,
láttam benne a lehetőséget, és piacon belül is egyedi dobásnak tűnt, talán
ezért figyeltem fel legelőször a sorozatnak ezen kötetére. Valaki a
prostituáltak szolgálatait igénybe vevő nős férfiakra vadászik, kegyetlen
gyilkosságokat és csonkításokat hajtva végre áldozatain. Ütős, nem igaz?
Ráadásul sebészi műgonddal kioperálja a férfiak szívét, melyek kis időn belül a
megfelelő címre feladva, egy csinos kis dobozban végzik. Még egyszer megkérdem:
rohadt ütős, na ugye?? Kapásból
gondolkodóba ejt, az ember tudni akarja, mi készteti erre a gyilkost, elvégre
nem egyszerű emberölésről van szó, az indíték valahol igazán mélyen kell
gyökereddzen, és nyilván a merényletek módjának
is jelentősége van.
A szerző már az első oldalakon belecsap a történet közepébe:
csak hogy ismét a tévésorozatos példámmal élhessek, az első fejezet épp olyan,
mint a theme song előtti képkockák fél perce, felkorbácsolja az érdeklődést,
témát jelöl, hangulatot ad. Hatásos kezdés. Innentől több szál fut
párhuzamosan: a rendőrség egyaránt nyomoz egy prostituált, egy futtató és a
piros lámpás negyedben meggyilkolt férfiak halálának ügyében, ezek mellett
pedig folyamatos figyelmet élvez egy gátlástalan újságíró szála, a női Hasfelmetszőként
emlegetett sorozatgyilkosé, valamint fontosabb nyomozóinké is. Széljegyzet: ezúttal
kimondottan örültem az E/3-as írásmódnak: elvégre a legjobb dolog a mindentudó
elbeszélőben az, hogy neki hála az olvasó is mindent megtudhat. Vagy legalábbis
majdnem… Tény, hogy a gyilkos kilétére nem derül így sem hamarabb fény,
ellenben elspoilerezhetjük magunknak az előző részt, ha netalán még nem
olvastuk. Jegyzet vége.
Lényeg a lényeg, adott egy ütős gyilkossági nyomozás, melynek
a megoldásáig hosszú és rögös út vezet, közben pedig szép lassan feltárul
előttünk egy rendkívül sötét és mocskos világ. A drogkereskedelem, a pénzért
vett szex, az erőszak, kínzás hihetetlen méreteket ölt, s a látszólag
legártatlanabbakat is besározza… vagy egyszerűen csak felszínre hozza a kis
titkaikat? Nem akarok spoilerezni, de talán annyit elárulhatok, hogy sorozatgyilkosunk
éppen csak ennyit tesz, megbünteti a képmutató, sötétben bujdosó mocskokat,
akik a napvilágnál angyalnak tettetik maguk, míg az éjszaka leple alatt
szörnyeteggé változnak. És megjegyzem, így történt az, hogy történetünk során a
keresett bűnöző lett az egyik legemberibb és érthetőbb karakter. Üt, de így
van. A kilétét gyakorlatilag lehetetlen azelőtt kitalálni, hogy az író önként
bevallaná, mikor azonban fény derül a részletekre, mi sem világosabb és
logikusabb. S egy része ugyan továbbra is hidegvérű gyilkos marad, közben már
lehetetlen nem tekinteni rá áldozatként is. Hibátlannak éreztem e szál
kivitelezését: lassan lépegettünk előre, s csak több áldozat halálának árán
jutottunk elegendő nyomhoz, de minél többet vártunk, annál inkább betalált a
csavar a végén.
És még egy utolsó gondolatot… a szereplőkről. Pedig nem
akartam negatívkodni, főleg, mivel tetszett a könyv… de a helyzet az, hogy míg
a cselekmény elvitte a prímet, a karakterek kiakasztottak. Hol jobban, hol
kevésbé, eljutva egy olyan kellemetlen szintre, mikor a sorozatgyilkos
indítékait, érzéseit világosnak éreztem, nyomozóink tettei felett azonban
képtelen voltam napirendre térni. Helen a maga módján erős karakter, sokmindent
átélt, amit nem érdemel ember, mégis talpon maradt, ennek ellenére sokszor
egész egyszerűen önfejűnek és vakmerőnek tűnt. Sokat gondolkodott olyan
dolgokon, amiken talán nem kéne, éles helyzetben viszont kikapcsolt, és
gondolkodás nélkül cselekedett – sokszor csak felesleges veszélyt generálva.
Charlie eleinte rokonszenvesnek tűnt, Tony szintúgy, azonban mindkettejüknél
eljött egy pont, mikor túl gyengévé váltak ahhoz, hogy a maximális
tiszteletemet élvezhessék. Akire viszont nagyon is kíváncsi lettem, az Mark…
semmi nem derült ki róla, minthogy Helennel dolgozott és meghalt az előző
részben, de nekem ez már elég. Tetszik a neve, tetszik, hogy nem tudok róla
semmit… Esküszöm amúgy, épp amennyire haragudtam a spoilerek miatt, épp annyira
kapóra jöttek ahhoz, hogy azonnal olvasni akarjam az Ecc, peccet is. Igaz, tudom már mi a vége, de még így is biztos meg
tud majd lepni.
Ajánlom a könyvet a krimi királyainak és királynőinek –
szerintem ebben sem fognak csalódni –, és egyúttal azoknak is, akik eddig
kételkedtek abban, hogy igazán képesek élvezni efféle könyvet. Ki tudja, talán
csoda történik, és mégis. Ajánlom azoknak, akiket a szerző már megvett az Ecc, pecc c. előző kötettel, de ajánlom
azoknak is, akik még nem olvasták, de annyira nem is akarják – igazán nem
azért, de ez a rész kissé spoileres az Ecc,
pecc csavarjának tekintetébe. Továbbá ki ne hagyjam, NCIS és hasonló szuper
sorozatok rajongóinak szinte kötelező, instant tévés élményt ad… és egyáltalán:
olvassátok! Ha bírja a gyomrotok…
Kedvenc
karakterek:
A történet még az átlag kriminél is cselekményközpontúbbnak
bizonyult, abból is inkább „forgatókönyv-feeling” kategóriásnak, így a
karakterek – én úgy éreztem – csak holmi eszközök voltak az események
előremozdításában, s ennél különb hangsúlyt többnyire nem kaptak. Azt könnyű
volt eldönteni, kinek a jelenléte kellemetlen – mint pl. Harwood, Emilia –,
esetleg ki kelt undort – az áldozatok, Anton –, a pozitív szereplőkkel ellenben
nehéz volt dűlőre jutnom, mert többnyire egy visszafogott mértékig
szimpatizáltam velük, ám rendszerint átléptek egy határt, ahonnan már ugyanígy
képesek voltak bosszantani is.
Kedvenc
részek:
Szintén egyszerűbb volna azt emelni ki, mit nem szerettem: például a halálba
kívántam minden felesleges tököléssel töltött percet és ostoba, jelentéktelen
kitérőt. Ebből egyenesen következik, hogy nagyon el tudott kapni a cselekmény
generálta izgalom, rettentően vártam, hogy fény derüljön a tettesre, de azt is
érdekesnek találtam, mikor rövid betekintőt kaphattunk abba, amint lecsap.
Kedvenc
idézetek:
„Ki nem szenvedett? Mégsem lett mindenkiből kíméletlen szarházi.”
***
„Olyan régóta ki volt már éhezve a szerelemre és a szeretetre, hogy
most túladagolta magát.
És nem akart leállni.”
Borító:
5/4
Valljuk be: egy csöpögő szív a vértócsájában nem kimondottan
szép látvány, nem is valami bizalomgerjesztő… de éppen ettől passzol a könyvhöz
annyira. Ha csak a történetet ismerem, s a borítót csak később láthatom,
valószínűleg akkor is izgatott várnám, vajon a tervezők mernek-e lépni ezen a
szíves szálon… és legnagyobb örömömre mertek! Beteg, gyomorforgató, de ha az Üsd, vágdról beszélünk, tökéletes: a
minimalizmust adó fehér háttér, a cím különleges, szilánkos megoldása, végül a
szív… kétségtelenül nem szép, de marha hatásos, és passzol is.
Pontozás:
5/4
Tartottatok már igazi NCIS maratont? Nem ilyen kis „három
részt is megnézek egymás után” féle lötyögést, hanem igazi, két napon át tartó,
nagyrészt csak alvással megszakított tömény sorozatnézést? Bevallom, én még
nem, de valahogy úgy képzelem el, mint ennek a könyvnek az olvasását, és
fordítva: számomra az Üsd, vágd is afféle
NCIS maratonnal ért föl. Bár az ismerős arcok hiányoztak, a hangulat ezer
százalékosan ott volt, a sztori pörgött, s valamennyi alkalommal, mikor úgy
tűnt, az olvasó már tudhat valamit, az író bedobott valami csavart, ami
lenullázta a nyomozás eredményét. Számomra kellett idő, hogy belerázódjak,
leginkább a szerző kevéssé irodalmi, sokkal inkább darabos és forgatókönyvszerű
stílusa miatt, de a cselekménnyel járó izgalom végül felülírta az emiatt érzett
bosszúságom, s onnantól már én is nyughatatlanul vártam a piros lámpás negyed
rejtélyes gyilkosságainak megoldását. Személy szerint tehát úgy érzem, hogy a
kötet irodalmi értéket nem képvisel, kikapcsolódásnak azonban nagyon is jó, és
valóban felér valami bűnügyi tévésorozattal, úgyhogy jószívvel ajánlom ezek kedvelőinek – de még azoknak is, akiknek
hozzám hasonlóan kívül esik a krimi a komfortzónáján, ugyanis ez áttörés lehet.
Nincs más hátra: ide nekem a többi részt!
Ha
érdekel a könyv, rendeld meg ITT!
Ti hogyan
álltok a krimikkel?
Esetleg
olvastátok már a Helen Grace sorozat valamelyik részét?
Beszélgessünk
egyet kommentben ;)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése