Nyár, Vízi színház, Monte Cristo. Ez az én szentháromságom már
évek óta. Mert van benne valami olyan csoda, ami nem múlik el az idővel,
katarzis, ami nem alszik ki a nézések számával, s valami újdonság minden
alkalommal, amivel több lehetek, mikor a finálé után tapstól zsibbadt tenyérrel
felállok, hogy a varázslattól megrészegülten haza induljak. Itt röviden
felhívnám rá a figyelmet, hogy a színház kemény drog. Vigyázat.
Az évek alatt változott néhány dolog. Más-más emberek ültek
az oldalamon az előadások alatt, csodás kürtőskalácsos stand költözött a
színház mellé, s az ülések is kényelmesebbek lettek… valami azonban állandó:
mégpedig a teltház. Szeretném bebizonyítani, hogy ez egyáltalán nem véletlen:
immár negyedszerre volt szerencsém a darabhoz, és bár egészen biztos, hogy nem
vagyok képes megteremteni azt a hangulatot, ami ilyenkor tölti el a színpadot s
a nézőteret, azért csak silány kísérletet tennék bemutatni, miben is áll a
varázslat, ami emberek százait vonzza a színházba évről évre. Mindenekelőtt
azonban szeretnék köszönetet mondani a békéscsabai Jókai színház társulatának a
színvonalas előadásért, Babák Botondnak pedig a csodálatos képekért, melyek
nélkül be kell vallani, egy ilyen poszt nem lehetne az igazi. Köszönöm! :)
Tehát Monte Cristo grófja. Az összkép zseniális, de a
színpadi produkcióig elvezető út, mint tudjuk, mindig rendkívül hosszú, és a
különböző területek, a díszlet, a hang, a társulat… stb. tökéletes egymásra
épüléséből, egymáshoz kapcsolódásából születik, ezért fontos az alapoktól
kezdve, egészen a végeredményig haladni. Végigvenni szépen sorjában mindent,
ami hozzájárult egy zseniális színdarab születéséhez, mert igen, határozottan
erről beszélünk: színtiszta zsenialitásról. Ebből nem engedek, so sorry.
A musical alapjául szolgáló regény már kapásból nem épp kis
falat, feladja a leckét, ha valaki emberi hosszúságban kívánja átdolgozni.
Mindig húzós kérdés, hogy hol, mi a kihagyható, elhanyagolható, mennyi az a
keret, ami feltétlen szükséges, hogy a darab tartalmas és érthető is legyen
egyszerre, mégse tartson hat órán keresztül. Miután az áradozást már közel az
első mondatokkal elkezdtem, nem okozok nagy meglepetést, ha azt mondom, Pozsgai Zsolt pontosan eltalálta mennyi az annyi.
Logikusan, hangulatosan tagolva építette fel a darabot Dumas regénye nyomán, s
bár olykor nyitva hagyott kérdéseket, ezek inkább a titokzatosság érzetét
keltik, mintsem a kellemetlen tudatlanságét. Bennem legalábbis – miután a
könyvet még nem olvastam, hangsúlyozom MÉG
– felvetődött, vajon mi történhet Albert elvétett lövése után (a gróf lelövi,
ezzel beteljesítve bosszúját Mercedes iránt is? Vagy elvéti, s a fiú önként vet
véget az életének?) de az is foglalkoztat, hogyhogy nem keltett felbolydulást,
mikor kiderült, Dantes eltűnt a cellájából. Mert igenis ki kellett derüljön…
Vakfolt tehát van, ez azonban különös, rejtélyes homályt
indukál, ami szerintem maximálisan passzol a darab hangulatához. Elvégre ahol
szerelemről, bosszúvágyról beszélünk, ott semmi sem lehet egészen egyértelmű,
hiszen érzéseket pontosan definiálni mintegy képtelenség. Annyit tudunk, hogy
rendkívül erőteljes érzelmek, melyek teljes egészében képesek felemészteni az
embert, s azt, hogy a színészi gárda – természetesen élen a főszereplőt alakító
Szomor Györggyel – olyan dinamikával közvetítette őket, hogy mi, a nézőtéren
ülők is maximálisan telítődtünk tőlük. Megjegyezném csendben, az ember picit
megborzong, amilyen tökéletesen hozza Szomor György a nyugodt, hűvös grófot.
Ezekben a pillanatokban a karakter és a színész erejének összeolvadásából
valami hihetetlen kettős születik, amivel nem tudok betelni.
És ha már itt tartunk, érdemes körülnézni a színészek háza
táján, ugyanis a Monte Cristo grófja durván három órája alatt sorra olyan profi
színészi alakításoknak lehetünk szemtanúi, amilyenek szerintem nem teremnek
minden fán. Persze… ha valaki ezt a szakmát választja, valószínűsíthető hogy
valamennyire már ért is hozzá, ám amit az adott szereplőgárda nyújt szerintem
szintet lép az átlaghoz képest. Ez a csapat nem csupán előad – hanem átad.
Butácska játéknak tűnhet a szavakkal, pedig igazából nagy a különbség a kettő
közt. Egy szó, mint száz, adott egy társulatnyi rendkívül tehetséges színész,
méghozzá egytől egyig csodás énekhanggal. Amilyen jól hozza Gulyás Attila a
fiatal és naiv Dantest, annyira tökéletesen kapja el Szomor György a tizennégy
év alatt a börtönben megkeseredett és bosszút forraló Monte Cristo grófját akár
hűvös, akár elgyengült, akár bosszútól szenvedélyes pillanataiban. Igazából a
teljes castot elsorolhatnám, ugyanis mint nagyszerűen keltették életre a maguk
karakterét, de akiket mégis kiemelnék, az Jacopo, Bonifacio és Pacalio hármasa.
Tény, hogy engem mindig is a mű komolyabbik oldala ragadott meg jobban, ennek
ellenére jóleső színfoltnak tartom a három kalóz jelenlétét, és azt a humort,
amit a történetbe csempésznek a nem mindennapi karakterükkel – az őket játszó
színészek pedig a hangjukkal, a játékukkal is.
És ha már a hangoknál tartunk, azt hiszem elérkeztem a
kedvenc részemhez… amiről őszintén nem tudom, mit mondhatnék, mert bár a
színdarab egészére vonatkozik, hogy látni kell, nem beszélni róla, a zene ennek
a csúcspontja a szememben. Ismertek, tudjátok, hogy a szívemhez a fülemen át
vezet az út, ahogy azt is, mennyire tudok lelkesedni egy jó musicalért… a Monte Cristo zenei betétje pedig az én
szívemben ott van, ahol a Nyomorultak,
vagy Az operaház fantomja. Mondhatni
számomra bekerült az elitbe, a legnagyobb kedvenceim közé. A dalszövegek
egyszerűen gyönyörűek, kifejezőek, megérintenek, a dallamvilág fülbemászó,
kellemes és szerethető, azok a hangok pedig… édes istenem! Talán unalmas
hallgatni, amint áradozok, de felteszem, ha a Monte Cristo grófjáról van szó, mást nem is igazán lehet. Ismét –
már sokadjára, de életem során biztosan nem utoljára – kiemelném Szomor
Györgyöt (akinek mellesleg nem csak a grófként nyújtott kiváló alakítását
köszönhetjük, de a darab rendezését, és teljes zenei oldalát is), akinek a hangja… nos, nem
túlzok, ha azt mondom az egyik legszebb férfihang, amit valaha hallottam vagy
hallani fogok, Gubik Petrát, akinek a csilingelését öröm hallgatni, és Vastag
Tamást. Utóbbit kétszer hallhatjuk a darab során, a szerző, Dumas szerepében, s
bár mint ilyen, a történetre nincs sok befolyása, a dalai mégis őrületes
hatásúak, talán azzal, hogy ezek terelgetik keretbe a mű egészét. Összességében
egy monumentális, elsöprő erejű darabról beszélünk, mégis van valami kiváltképp különleges a kezdésben (a Száguld az élet c. számmal), s a
produkció végén visszatérő (amúgy először félidőben felcsendülő), a Vízi szánházban tűzijátékkal
kísért Rómában. Elárul valamit, ha
azt mondom, így lehetséges, hogy az első percben már könnyezek, s a végén
ugyancsak sírva szokásom távozni. Ó, és megjegyzem, a könnyeket a köztes
időben sem igazán nélkülözöm. Nem vagyok túlérzékeny, általában nem sírok sem filmen,
se könyvön… de a színház, s még inkább a zene nagyon erősen hat rám. Lényeg
a lényeg, ez a mű az ember lelkének legmélyéről hoz felszínre valamit, amit –
bár marha unalmas módon ismét csak magamat ismételgetem – mindenkinek meg kéne
tapasztalnia, mert szavakkal képtelenség átadni.
És még valami! Alapból talán meg sem említeném… semmi közöm
a díszlethez, egyáltalán nem értek az effélékhez – nem mintha máshoz értenék,
de lényegtelen –, mégis, e mellett lehetetlen elmenni szó nélkül. Akárhányszor
lássam, engem egy kicsit elvarázsol ez is, úgyhogy a színészi alakítás, a zene
és a többi mellett muszáj, hogy méltassam Fekete Péter munkáját is, aki
toronnyá, kikötővé álmodta a színpadot, mégpedig gyönyörűen.
Ajánlóm végéhez érve ismét megragadnám az alkalmat, hogy
köszönetet mondjak a képekért Babák Botondnak, az előadásért a társulatnak,
továbbá mindenkinek, aki valaha lehetővé tette, hogy ott üljek a nézőtéren.
Mint azt már gondolhatjátok, én a legjobb szívvel csak ajánlani tudom, hogy ha
tehetitek, nézzétek meg… legalább egyszer. IDE kattintva elérhetitek a Jókai
színház honlapját, ITT és ITT bővebben is tájékozódhattok a színdarabról, EZEN a
linken pedig meglátogathatjátok a különleges, szarvasi Vízi színház weboldalát.
Ti láttátok
már a darabot – netán olvastátok az alapjául szolgáló könyvet?
Szerettek
színházba járni? Nyitottak lennétek máskor is hasonló posztokra?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése