„Akármi elől is
menekülsz, az veled marad egészen addig, amíg rá nem jössz, hogyan birkózz meg
vele.”
Sorozat: Szívcsapás 1.
Oldalszám: 296
Megjelenés: 2014
Kiadó: Könyvmolyképző
Kiadó (Rubin Pöttyös)
Ár: 2999 –
Apja váratlan halála
után a 18 éves Layken lesz édesanyja s öccse legnagyobb támasza. Bát kívülről
erősnek tűnik, valójában teljesen reményvesztetté válik.
Ekkor lép életébe egy
fiatalember, aki mindent megváltoztat. Az ország másik végébe költöző Layken megismerkedik
új szomszédjával, a huszonegy éves, jóképű Willel, aki szenvedélyesen rajong a
slam költészet iránt. A fiatalok hamar egymásra találnak, és a lányban újra
feléled a remény.
Csakhogy egy
megdöbbentő felfedezés már az első csodálatos randevú után kettejük közé áll.
Ettől fogva minden találkozás fájdalmassá válik számukra. Meg kell találniuk az
egyensúlyt az egymás iránt táplált érzelmek és az őket szétszakítani akaró erők
között.
Colleen Hoover ismét feladta a leckét – meglehet, ezúttal
nem az ép elmémet, normál lélegzetvételemet és teljes világomat bolygatta fel,
hanem valóban, a szó leghétköznapibb értelmében ejtett gondolkodóba
pozitívumokról, negatívumokról, meg persze arról, hogyan találhatom meg az
egyensúlyt az érzelmeim és a józan eszem között. Mert ha a Szívcsapásról van szó, a kettő – az írónő könyveinek esetében
szerintem először – élesen szétválik. Fantasztikus, vagy amatőr? Magával ragadó
vagy túldramatizált? Klisés vagy egyedi? Kérdéseim záporában pedig az a
legszórakoztatóbb pont, mikor rájövök, hogy hiába bujkál itt némi
gyakorlatlanság, kiforratlanság a háttérben, még ezekkel együtt sem merek semmi
rosszat mondani. Mert az egyszerűen túlzásnak tűnne.
Az eset némileg összezavart olvasás közben, a végére mégis
arra a következtetésre jutottam, hogy csupán viszonyítás kérdése, hogy a
kötetnek mekkora értéket tulajdoníthatunk. A new adult romantikus könyvek tengerében
a Szívcsapás egyértelműen
kiemelkedőnek számíthat, hiszen az átlagnál messze kidolgozottabb, és tartalmasabb
– ellenben ha kizárólag az írónő többi könyvének társaságában vesszük
szemügyre, akkor teljes egészében árasztja magából az első könyves feelinget.
Kétségtelen, hogy az írónő már itt ízelítőt adott kivételes tehetségéből,
megmutatta, hogy nem fél kényes témákhoz nyúlni, hogy a humorérzéke a helyén
van, a szíve szintúgy – még ha szereti is szenvedni látni a szereplőit, általuk
pedig mondanom sem kell, hogy az olvasókat is. Mégis, immár olyan csodák
emlékével telítődve, mint a Velünk véget
ér, a Vallomás, a Reménytelen vagy az Egy nap talán egyszerűen nem tudtam nem érezni a minőségbeli
visszaesést: a fejüket itt-ott felütő kliséket – amiket Colleen máskor
erőfeszítés nélkül kikerül –, a felesleges drámázásokat és a komoly helyzetek
elbagatellizálását. Ez nálam még mind egy elsőkönyves szerző
tapasztalatlanságára utalt, arra, hogy még nem sikerült megtalálni a humor és a
komolyság közti tökéletes egyensúlyt, arra a bizonytalanságra, amellyel a
harmónia és dráma mértéke, ideje és helye még nem szabályozható hiba nélkül.
Nem tudtam nem észrevenni ezeket a döccenőket olvasás közben, de ne legyek
semmi jónak az elrontója… tudom én, hogy mindenki el kell kezdje valahol. És
hiába ért el olykor a csalódottság, összességében úgy látom és érzem, hogy
Colleen Hoovernek ez még így is roppant ütősen sikerült.
Elárulom, az első fejezet alatt őszintén fontolgattam, hogy
felfüggesszem ezt a próbálkozást: kaptunk egy költözést, egy szexi boy next
doort meg egy instant szerelmet: tudjátok, olyat, mikor két kis galamb egymásra
pislog kettőt, aztán már annyira egy hullámhosszon vannak, hogy ásó, kapa meg
fűrész. Erősen szúrta a szemem ez a felállás, főleg, mert tudtam, hogy Colleen
ennél jóval többre képes…
Mondanom sem kell, hogy néhány lappal később úgy csattant a
pofon, amit adott, mint annak a rendje. Will és Layken kapcsolata ugyan az első
percektől klisésnek és kiszámíthatónak ígérkezett, a történet előrehaladtával
valami merésszé, formabontóvá, különlegessé és nem utolsósorban rettentő
problematikussá nőtte ki magát. Tiltott szerelmek kész garmadájához volt már
szerencsém az olvasmányaim során, az efféle azonban még nem szerzett magának
bérelt helyet a legnépszerűbb könyves toposzok között: ez pedig a tanár-diák
kapcsolat lenne.
Nos, igen, főszereplőink nem akármilyen helyzetbe keverték
magukat… én magam pedig akárcsak a könyv egészének esetében, úgy ebben az
ügyben is megállás nélkül ingadoztam az értelmes és az érzelmi alapú
megközelítés közt. Mert Will és Lake… egyszerűen annyira édesek voltak együtt.
Szükségük volt egymásra, megértették a másikat, és tökéletesen támogató társak
tudtak lenni. (Ugyanakkor persze, ha arra került a sor, mindketten kikergettek
a világból a drámázásukkal. Tudom én, hogy a „te vagy életem szerelme, de nem
lehetsz velem, tartsd távol magad tőlem” klisékupac a tiltott szerelmek úgymond
sajátja, de én már Edward Cullen óta a falat kaparom tőle.) De! Mert mindig van
egy de… természetesen nem elhanyagolhatóak olyan csekélységek sem, mint az
efféle viszonyokat tiltó törvények. És a mögöttük húzódó tiszta racionalitás,
mert az élet nem áll meg ott, hogy két ember szeretnivaló párost alkot. Nyilván
szükséges elgondolkodni egy kapcsolat következményein, s akár a kapcsolat
végének a következményein is, amely egy ilyen, alapvetően alá-fölé rendelt
viszonyban mint amilyen a tanárok s diákok között áll fenn elég problémássá
nőheti ki magát, ha romantikus érzelmek jönnek be a képbe. A szabályozások
egyaránt védik a tanárt s a tanulót is. Ez tehát a tisztán józan megközelítés,
az értelmi oldal. Amúgy meg Ship Willken!
Életem leggázabb shipneve, nem vagyok formában, nézzétek el nekem.
Tehát adott egy elég kényes szituáció, ebből adódóan pedig
dráma, dráma és dráma. Amolyan Ezra és Aria féle állandó huza-vona, amelyben
egyik percben még randiznak, a következőben egymásba botlanak a tanteremben,
aztán titokban találkoznak egyikük lakásán, a végén pedig egyetértenek – vagy
inkább nem értenek egyet – abban, hogy ezt így nem folytathatják. Meg persze
ennek a különféle variációi. Mindenesetre az emberek nehéz helyzetekben
ismerszenek meg igazán, az efféle szituációkban adott reakcióik mesélnek róluk
a legtöbbet, és ez főszereplőinkkel sem volt másként. Will hozta az aggódó,
felelősségteljes felnőtt figurát, ami éppen annyira szerethető, mint kiborító,
de Lake… vele egyszerűen nem tudtam mit kezdeni az idő 99 százalékában. Nagyon
elkényelmesedtem Colleen többi regénye alatt, így nem voltam kellően edzett
ehhez a kis hisztigéphez. Értem én, szar élete van. Minden oka megvan
szomorúnak, kétségbeesettnek lenni, kilátástalannak érezni magát… de ő nemes
egyszerűséggel csak hisztizett. Nem volt hajlandó szembenézni a felmerülő
problémákkal, megállás nélkül önmagát sajnálta a másokra való akár minimális
tekintet nélkül. Emberi. Marha emberi viselkedés. De nekem sok, és felettébb
bosszantó is, bosszantó a családi életében – mégis mi az, hogy nagyjából úgy
tesz, mintha az anyja hibája lenne, hogy beteg lett? –, bosszantó romantikus
vonalon… mert Lake egész egyszerűen túl gyerek még mindehhez. Legfőként pedig
túl gyerek egy NA könyv főszereplőjének.
Erről tehát ennyit, de mivel Colleenról beszélünk, ő pedig
nem szereti a dolgokat letudni egy szerelmi szállal, így valamennyien megkapják
a maguk tragédiáját, amelynek hordozhatják a sebeit: mind Will, aki szülei
halála után egyedül neveli az öccsét, mind Layken, aki apja után az édesanyját
is elveszíti, mind Julia, aki meg kell küzdjön a betegségével, mind a
kiskölykök, és többségében a további mellékszereplők is. Mit is mondtam?
Colleen szereti kínozni a karaktereit.
S miután kaptunk valamit romantikus és tragikus fronton is,
azt hiszem elérkeztünk a kötet – de azt hiszem a teljes trilógia – legegyedibb
pontjához. Az írónő valamennyi regényébe igyekszik csempészni valami effélét:
az Egy nap talánhoz zene készült, a Vallomáshoz festmények, a Velünk véget érben a saját története is
megszólal… a Szívcsapás pedig ezúttal
szabad versekkel egészül ki. Fun fact, van a dologban némi angolos szójáték,
ha megfigyeljük a címet – Slammed –
és a témául szolgáló slam-poetryt. Ezt csak úgy zárójelben. Bár lehet annyira egyértelmű, hogy megemlítenem is nevetséges. Mindegy.
Alapjáraton nem lelkesedek kimondottan a szabad versekért,
de egy-két hónapja szépen, fokozatosan nyitni kezdtünk egymás felé a műfajjal:
először egy versenyen elhangzott vers nyert meg magának, a későbbiekben Tisza
Kata efféle művészete, egy ideje pedig magam is átpártoltam a szabadvers-frontra,
így ez a szál kellemes csalódásként ért végül. Egyszerre tette a könyvet
egyedibbé, s segített megszólalni a karaktereknek, segített olyan érzéseket
jeleníteni meg, amelyek amúgy kimondatlanok maradtak volna részükről.
Mindent összevetve enyhe csalódással ugyanakkor egy
CoHo-féle könyvélménnyel gazdagabban csuktam be a könyvet, tudatában a
tökéletlenségének, ugyanakkor megtanulva élvezni és megtapasztalni az értékeit
is. Jó szívvel ajánlom azoknak, akik még nem olvastak az írónőtől: úgy hiszem
ezt vagy a legelső, vagy a legerősebb könyvével érdemes elkezdeni, s amennyiben
ez utóbbi megoldást választjátok, úgy elkerülitek a csalódást, mert az út innen
már csak fölfele visz. Ajánlom azoknak is, akik szeretik Colleent… nekik jó
tapasztalat lesz, s egy egészen új színfolt a munkásságában. Ajánlom a
romantika kedvelőinek, a „tiltott szerelem” sztorik lelkes híveinek, akik nem
félnek a komolyabb hangtól, ugyanakkor vágynak némi nevetésre is a sok bánat
közepette. Röviden? Megér egy próbát.
Kedvenc
karakterek:
Bár olykor őt is megcsapkodtam volna az Ezra Fitzes
döntésképtelen és maximálisan következetlen kirohanásai miatt, Will már az első
fejezetekben belopta magát a szívembe – amivel szerintem nem is vagyok egyedül.
Nézzünk szembe vele, Will az a pasi, aki ha élne, a nők sorban állnának a háza
előtt és „Will, légy a gyermekeim apja” táblákkal a méhüket ajánlgatnák neki.
Ki tudja, talán még én is. Bár különösebb negatív érzelmeket szerintem senki
nem váltott ki belőlem, rajta kívül csak egy karakter van, akit kimondottan
kedvencként emlegethetek, ő pedig Julia Cohen, Lake és Kel anyja. Eleinte
haragudtam rá kicsit, de szép lassan többet kaptunk a történet során belőle is,
mire pedig teljesen kibontakozott előttünk az élete, rájöttem, hogy példaértékű
és rendkívül bölcs karakter. Remélem egyszer a lánya is felér majd hozzá.
Kedvenc
részek:
Mivel enyhén szólva odáig voltam Will és Lake párosáért, az
első randijukat mélyen a szívembe zártam – és ahogy a történet előrehaladtával
megértettem, hogy mekkora akadályok választják el őket egymástól, úgy
értékelődött fel egyre inkább a szememben az az utolsó, békés este. Nagyon
szerettem emellett Eddie tizennyolcadik születésnapját – rettentő idealizált és
álomszerű volt számomra, mégis meg tudott hatni –, és Julia levelét, amit
Laykennek írt a halála utáni karácsonyra. Életre szóló tanácsokkal látta el a
lányát, a gyermekei iránti gondoskodása pedig még a halála után sem hagyott
alább. Csodálatos karaktert ismerhettem meg benne. Ezen a ponton megjegyzem,
hogy Colleen kiváló anyafigurákat tud ám ábrázolni – és szokott is. Le a
kalappal!
Kedvenc
idézetek:
„Most eltaszítja magától az életet,
az elfojtott, titkolt érzéseket,
szomorú, és mégis üdvözül,
nem tudjuk, mi zajlik legbelül
azon a néhány utolsó napon,
ami hátravan, míg meg nem halunk. /The Avett Brothers: Die, die die/”
***
„Végignézek a házakon.
Mindegyik olyan egyforma! Próbálom elképzelni milyenek lehetnek belülről, és
milyenek lehetnek a bennük lakó családok. Vajon nekik is vannak titkaik? Ők is
szoktak szerelmesek lenni és szakítani? Vajon boldogok? Szomorúak? Félnek?
Szegények? Magányosak? Értékelik, amijük van? Vajon Gus és Erica felfogják,
milyen szerencsések, hogy egészségesek? Scottot vajon boldoggá teszi a sok
pénz, amit a házkiadással keres? Mert a világon minden bizonytalan. Semmi sem
tart örökké. Egyetlen dolog van, ami mindannyiunkban közös, és az a halál.”
***
„Valaki megkérdezte,
nem nehéz-e újraélniük a történteket, amikor előadják őket. Erre azt felelték:
attól, hogy az ember jó esetben túllép a múltbéli dolgokon – az adott
személyen, eseményen, vagy akár időszakaszon – még nem biztos, hogy valaki a
közönség soraiban nem éppen ugyanazon megy keresztül. Lehet, hogy te már túl
vagy azon, hogy tavaly összetörték a szíved, de egy fickó az első sorban talán
éppen most van ebben a helyzetben. És amit most érzel, az talán öt év múlva
ugyanígy megérint majd valakit. Hát ezért írunk verseket.”
***
„Annyit gondolkodsz,
hogy közben teljesen megfeledkezel arról, amit a szíved diktál. Egyensúlyt kell
tartani a kettő között. Ha engeditek, hogy a körülmények felemésszenek
benneteket, elveszítitek az esélyt arra, hogy valaha is boldogok legyetek.”
Borító:
5/2
Colleen Hoover a nem csupán a könyveiről, de azok lenyűgöző
borítóiról is méltán híres lehetne, mégis, számomra ennek a sorozatnak a
borítói jóval gyengébbnek tűnnek a többinél – vagy egyszerűen csak kívül esnek
az én ízlésemnek a határain. Nem mondanám őket csúnyának… viszont számomra túl
harsányak, a színek túltelítettek, a fények és a kontrasztok sem éppen
kedvezők. Szívesebben látnám a polcomon az egyik külföldi, fekete és letisztult
kiadásban.
Pontozás:
5/4*
Sokszor hiszi azt az ember, hogy a romantikus könyvek piacán
már jöhet vele szembe semmi új… Colleen Hoover neve azonban valamiféle hívó
szó, ami szerintem bárkinek visszaadhatná a new adult műfajba vetett hitét. Az
írónő úgy váltogatja az arcait, mint ahogy mi, közönséges földi halandók
levegőt eszünk, ezáltal minden könyvében más oldaláról ismerhetjük meg: ezúttal
például úgy, mint kezdő írót. Hogy bazinagy klisével éljek, a Szívcsapás még csupán csiszolatlan gyémánt
az írónő ékkőként csillogó későbbi művei között: még nem egészen kiforrott,
koránt sem tökéletes, de a hibái alatt ott fénylik a valódi értéke, amivé
Colleen páratlan tehetsége és fantáziája emeli. Tartalmat teremtett: mélyet,
elgondolkodtatót, szívfacsarót, ugyanakkor a fájdalommal töltött percek köré a
tőle megszokott finom humorával, és szenvedélyes szerelemmel szőtt hálót. Néha
megtalálta az egyensúlyt, olykor a földön koppant ebben a végtelen család és
szerelem, humor és komolyság közti kötéltáncban. De mindig felállt, ment tovább,
és valamennyi alkalommal mutatott valami lenyűgözőt,valami újszerűt, ami minden
ballépését elfeledtette. Kíváncsi vagyok, innen hova fejlődünk a következő
részekben. :)
Ha
érdekel a könyv, rendeld meg ITT!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése