„Az anyád sosem ültetett a térdére, és mesélte el, hogy Melmoth
figyel?”
Oldalszám: 350
Megjelenés: 2018
Kiadó: XXI. század
Ár: 3990 –
Helen Franklin húsz
évvel ezelőtt szörnyű bűnt követett el, amit azóta sem tud magának megbocsátani:
lelkében a felejtés és az emlékezés erői küzdenek.
Furcsa kézirat kerül a
kezébe: Az emberi történelem legsötétebb fejezeteiről szóló dokumentumokat
tartalmazza, melyek egy fekete ruhás, könnyező szemmel és vérző lábakkal megjelenő
árnyalak legendájáról szólnak. Ő Melmoth, a Tanú, egy különös szellem, aki a
Földet járja szüntelen a bűn és bűnhődés megtestesítőjeként.
Akinek Melmoth
megjelenik, választania kell: vagy együtt él bűnével, vagy megsemmisül, és az
időtlen magány és sötétség kárhozatába vezet útja… Helen úgy érzi, Melmoth őt
is gyerekkora óta figyeli… a múltjával való szembesülés pedig fontos
választások elé állítja.
Kitűnően megírt,
lebilincselő történet a kegyelemről, a megváltásról, a szeretetről és a
konfliktusok kezeléséről.
Klasszikus moly vagyok: olyan, aki szeret alaposan
utánanézni egy könyvnek, mielőtt beszerzi, és Isten látja a lelkem, most is ezt
tettem – úgy egy-másfél hónappal ezelőtt, mikor eldöntöttem, hogy nekem márpedig
ez kell. Így mire hús-vér – de talán
inkább mondjuk úgy, papír-tinta – valójában kezembe foghattam a Melmothot, képzelhetitek mennyire emlékeztem
egykori kutatómunkámból… so végül is a tudatlanság állapotában, s emellett rettentő
izgatottan vágtam bele az olvasásba, hiszen fogalmam sem volt, mit fogok kapni.
Persze ma már okosabb vagyok – igen, így közel két nappal később –, és tudom,
erre nem ártott volna felkészülni… mert a történet beütött. Ahány módon csak
lehetséges volt beütött, leütött, leterített… folytassam? Talán elég ha
megválaszolok két egyszerű kérdést. Imádtam? Igen. Ráz a hideg fene, ha
meglátok valamit mozogni a szemem sarkából? IGEN.
De hogy ne ugorjunk rögtön mindennek a közepébe, az első
dolog, amivel Sarah Perry kapásból bizonyított számomra, az a hang, amelyen
megszólított. Különleges volt. Szépirodalmi és egyben stílusos, érzékletes –
olyan, amit kifejezetten élvezet olvasni. Felőlem akár egy Bevezetés a hidrológiába és hidrogeológiába előadás teljes anyagát is
leadhatta volna, ha így teszi… csakis ennek a sajátos, igényes írásmódnak köszönhető,
hogy a számomra kissé érdektelenebb részek is magukkal sodortak.
Pedig amúgy el kell mondanom, hogy nem egy tipikusan
lendületes történetről beszélünk: a Melmothot
inkább egy lassú sétához tudnám hasonlítani, nyugodtan folydogál a maga
medrében, nem siettet semmit, mert az írónő nyilván tökéletesen látta maga
előtt a célt, s hogy így is oda fog érni. Ennek tudatában állandó a mesélős
tempó s a visszaemlékezések sora, az akció pedig ezúttal minimális szinten
mozog, lerázva magáról a 21. század kényszerű pörgését és türelmetlenségét.
Tudjátok milyen érzés leülni beszélgeti a nagyszülőkkel, mikor előkerülnek a
történetek az ő fiatalságukból? Talán nem egyedül én tudom, hogy ezek a
beszélgetések nem húsz percig tartanak. Talán órákig. Mindenesetre leginkább a
nagyszüleink tempójához tudom hasonlítani a regény cselekményének
kibontakozását és folyását: ugyanis mindkettő őriz még magában valami
hamisíthatatlanul nem e századi habitust, ami egyszerre szokatlan és igenis
kikapcsoló, ha az ember elengedi magát, kiszáll napjaink rohanásából és hagyja,
hogy elmerüljön a történetben. Bár – és itt már elengedve az eddigi hasonlatot –,
őszintén remélem, hogy nagyszüleink anekdotáinak nincs sok köze ahhoz, amiről
Sarah Perry mesél. Mi több, hiába hangzott el a mondat többször is, miszerint „a
szüleid nem meséltek neked Melmothról gyerekkorodban?”, én mit sem remélek
jobban, minthogy senkinek sem fojtották ily módon félelembe a felhőtlennek
szánt gyerekkorát.
Mikor arról beszéltem ugyanis, hogy a Melmoth kiütött, leterített, s annak rendje és módja szerint
ellátta a bajom, akkor nem arra gondolok, hogy hasra estem az írónő stílusától,
és természetfeletti mennyiségű szemgazmust okozott, ha a borítón legeltettem a
szemem. Ezek az alapok, ami viszont mélyen, a lapok között rejtőzött és arra
várt, hogy a szemem előtt egy teljes, minden porcikámban borzongató képpé
álljon össze, az letaglózott és megfagyasztotta bennem a lelket egy kicsit.
Vagy nem is kicsit… csak próbálok kevésbé tűnni beszarinak.
Az igazság viszont az, hogy az egész könyv csupa sötétség, és
olvasás közben éles ellentétben azzal, ahogy Sarah Perry fogalmazása
gyönyörködtet, folyton a legelborzasztóbb képekkel találjuk szembe magunkat. Vérrel,
feketeséggel, betegséggel, kínzással, csonkítással, háborúval, tűzzel, mindeközben
pedig szinte érezzük az enyészetnek indult test bűzét, vagy éppen az égő hús
orrfacsaró szagát. És borzongunk, borzongunk szüntelenül, mert mindennek a
szörnyűségnek szemtanúságában osztozunk valakivel: egy vérző lábú, fekete
lepelbe burkolózó nővel, Melmothtal.
Már a címből tudhatjuk, hogy nagy jelentősége lesz ennek a
névnek, azonban a történet kibontakozásával egyre egyértelműbbé válik, hogy
ennél többről is van szó: Melmoth nem csupán fontos… inkább olyan, mintha
mindenhol ott lenne, mindent átszőne. Mintha minden szál hozzá vezetne vissza. Ez
megadja a kellő baljós alaphangulatot már a kezdetektől fogva, a borzongás
pedig szerintem egyre mélyül azzal, ahogy a névből mítosz, a mitikus alakból
pedig kész történetek és példák elevenednek meg a szemünk előtt.
Ezen a téren két szál válik el egymástól: először is egy
jelen idejű, 2016-os cselekményfolyam, s ennek kiegészítéseként lépnek be sorra
a múltat idéző emlékiratok, levélrészletek, írott történetek, amelyek mind-mind
bizonyítékok a Tanú létezése mellett.
Főszereplőnk Helen Franklin már a kezdetektől zárkózott és
kemény nőként mutatkozik be, olyanként, amilyenné senki sem válik egészen ok
nélkül, az írónő pedig lépten-nyomon jelét adja annak, hogy sötét dolgok
történtek a múltjában, s léte már csupán vezeklés ezekért. A bűn, a bűntudat, a
nyugtalanság szerves részei az életének – azonban egyre élénkebben kezdi érezni
ezek súlyát, miután legjobb barátja, Karel Praẑan békétlenül, verejtékező
homlokkal, s egyfolytában az ajtó felé pislogva mesél neki Melmothról, aki vég
nélkül járja a világot, és a legsötétebb bűnöknek is szemtanúja. A férfi egy
ismerőse, Josef Hoffmann révén egy sor bizonyítékhoz jut erről a titokzatos
szellemről, az újonnan szerzett tudás pedig rövid idő alatt feldúlja mind az ő,
mind felesége, Thea, mind Helen életét. Fájdalmas és egyben különös életutak
tárulnak fel, fény derül minden titkolni próbált vétekre, s közben biztos út
vezet valami olyasmi felé, ami talán az őrülethez áll a legközelebb: ugyanis
ismerni Melmothot olyan félelem és bizonytalanság, ami akarva-akaratlan beeszi
magát az ember bőre alá, onnan pedig egyenesen az elmébe terjed tovább, ahol
elpusztít minden korábbi elképzelést a világról.
Ez a mitikus, gótikus hangulatot keltő szál engem elég hamar
megvett magának – bár borzongtam tőle (és borzongok most is) mint a fene, és
nem mondom, hogy nem kelt bennem paranoid gondolatokat azóta is, talán ezeknél fontosabb
az erő, amivel magával ragadott, és addig nem hagyott nyugtot, míg meg nem
tudtam mindent erről a félelmetes, feketeruhás alakról. Szerettem a
visszaemlékezéseket, a különböző iratokat a bennük rejlő eltérő, de minden
esetben megrázó történetekkel; a jelenkori kutatást és kibontakozást nem
kevésbé. Szerettem az óvatosság és felelőtlenség váltakozását, mellyel
szereplőink a felmerülő témát kezelték, érdeklődve követtem amint az asztalt
körbeülő asszonyok Melmotkán viccelődnek, de közben nem bírják megállni, hogy
félve az ajtók s ablakok felé ne pillantgassanak.
Emellett a mitikus vonulat mellett azonban felfedezhetjük a
műnek egy történelmi oldalát is – s bár alapjáraton nem vagyok nagy töris
beállítottságú, elmondhatom, hogy még ez a szál is kifejezetten közel került
hozzám. Az emlékiratok és bizonyítékok által különböző időszakokba repülhettünk
vissza, legtöbbször a két világháború korába – ami elárulom, hogy a kedvenc
történelmi időszakaim egyike, így a kíváncsiságom már előre garantált volt.
Vajon mit mondhat az írónő minderről? Nos… elég sokat. Sarah Perry a
világháborúknak egy olyan oldalába enged betekintést, amelyről nem ír a
Történelem 11 – de a 12 sem. Elvégre, már elnézést, de mikor foglalkoznánk
Csehországgal? Vagy az örmények helyzetével Törökországban? Ugye nem valami gyakran… így hát
mindenképpen érdekesnek találtam megismerni kissé a csehek vagy éppen törökök
háború előtti meg közbeni szerepét, belső harcait.
Összességében tehát pluszpontokban az írónő részére nincsen
hiány – érdekes cselekmény, igényes kivitelezés, szuper történelmi vonulat,
bőséges borzongatás… efféle jóságokat írhatok a pro listára, de akad egy
negatívum, ami bár nem rontotta jelentősen az olvasás élményét, úgy érzem, így
is muszáj megemlítsem. Míg a jelen idejű szál 2016-ban játszódik, szinte egy
lélegzetvételnyire attól a naptól-évtől, amit most írunk, a leírások, a
korhangulat, abszolút minden egy előző vagy akár azelőtti századot idézett
bennem. Hiába voltak jelen például modern technikai eszközök… így is valami
régi benyomást keltő légkör lengte körbe a szereplőinket, az utcákat, a
házbelsőt, a jeleneteket. Talán azért, mert a karakterek sem voltak már
fiatalok – több kilencven évessel találkoztam ez alatt a 350 oldal alatt, mint
egész életemben –, de nem lehet csak ez az ok. Mindenesetre fontosnak éreztem
megjegyezni, hogy is állunk: elvégre ha egy könyv értékelésénél figyelembe
vesszük, hogy egy elmúlt kor ábrázolása kellően korhűre sikeredett-e, akkor nem
kéne megfeledkezni arról sem, hogy vajon a „most”-ot mennyire tudta a szerző
hitelesen megragadni.
Így vagy úgy, az, hogy ajánlom a könyvet, úgy érzem még így
is egyértelmű – talán célszerűbb lenne arra adnom inkább néhány tippet, mikor nem ajánlom. Például nem ajánlom elalvás
előtt. Meg a sötétben. Nem egészen tiszta lelkiismerettel és némi paranoiával… nos,
mondjuk úgy, megfontolandó. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy olvasás után egy
darabig még eszedbe fog jutni Melmotka, ha valami megmozdul a szemed sarkában,
vagy úgy érzed éjjel, hogy megmozdult a paplanod.
Kedvenc
karakterek:
Úgy érzem, ez a regény nem a karakterekről szólt. Nem akart
kedvenceket teremteni, szimpátiát meg szeretetet váltani ki bárki iránt az
olvasóból. Csak történeteket akart szemléltetni, ezt pedig úgy tudta
leghatásosabban, ha „összetoborzott” egy csapat embert, akik maguk mesélték el
a tapasztalataikat. Én legalábbis így éltem meg a Melmothot – a cselekmény, a
kibontakozó mitikus események magukba szippantottak, de a szereplőket ehhez
csak eszköznek éreztem, s ennek megfelelően nem is kerültek túl közel a
szívemhez.
Kedvenc
részek:
Engem a különböző visszaemlékezések és
emlékiratok fogtak meg legerősebben, ezek közül is kiemelném az Alice Benetről
szóló levelet, valamint a Hoffman irat második felét: megnyertek a történelmi
utalások, ráadásul Melmoth jelenléte is ebben a két helyzetben ütött talán a
legnagyobbat.
Kedvenc
idézetek:
„ – Azt hiszem – szólal meg Adaya… lágyan, szelíden és átnyújt Theának
egy pohár vizet –, soha nem élt még olyan ember, akinek ne lett volna
rejtegetnivalója.”
***
„Európában és a
Közel-Keleten maradtak fenn róla beszámolók, és mindig ugyanolyannak írják le:
a sötét ruhás nő, akit csak a szemed sarkából látsz, és aki eltűnik, amint felé
fordítod a fejedet. Ő Melmoth, a Tanú, aki addig járja a Földet, amíg el nem
fárad, és a lába vérezni nem kezd.”
***
„De ki ne hallott volna már arról, hogy az ember akkor nevet a
leghangosabban, amikor a legjobban fél?”
***
„[…] egy Szempárt
éreztem magamon, és ez a Szempár nem olyan, mint a tiéd vagy az enyém, mert nem
csak kizárólag a tetteimet látja, hanem a gondolataimat, sőt magát a lelkemet,
egészen annak a legfeketébb mélyéig!”
Borító: 5/5
Van az a mondás, hogy ne ítéljünk a borító alapján… de
kéremszépen, én a Melmoth esetében
egész pontosan ezt tettem, és egy pillanatra sem bántam – mi több, hálás
vagyok, mert lehet, hogy ilyen csodaszép fedél nélkül sosem jutottam volna el
magáig a történetig. A Melmoth fedele
első látásra elvarázsolt: titokzatos volt és gyönyörű, egyszerű de igényes és
megkapó – aztán mikor a kezemben fogtam és levettem a védőborítást, ebből az
ámulatból átestem a következőbe. Mert amiről beszélünk, az tökéletes: tökéletes
a felszínen, a felszín alatt és a legmélyén is.
Pontozás:
5/4.5
Sarah Perry regénye, úgy tűnik számomra – úgy tűnt az első
oldalon, és úgy az utolsón is – , hogy nem csak egy történet. Nem csupán
időrendbe sorakoztatott események láncolata, szereplők, időpontok, helyszínek
kapcsolódása. A Melmoth egy érzés –
egy nagyon erős, felkavaró érzés, amitől szinte biztos vagyok benne, hogy ezt a
könyvet olvasva alkották meg anno a „baljós” fogalmat. Mert ennek a különös,
sötét ruhás és vérző lábú, könnyes szemű szellemnek a meséje sajátos légkört
teremt: magába szippant, egyszerre taszít és vonz, és megborzongat, annyira,
hogy minduntalan a hátad mögé nézz, vagy az ágyad végébe… vagy magadba, a
lelkedbe. Sarah Perry nem mindennapi történetet festett ezen kötetével: egy
gyerekmeseként felcímkézett alakot használva fiatalok és idősek lelkének
legsötétebb bugyrait tárta fel, megmutatva bűnt, bűntudatot és bűnhődést, és
azt, hogy a világban semmi rossz nem maradhat szemtanú nélkül. Számos különböző
életút, gyötrő lelkiismeretek és Melmoth hátborzongató mítosza bontakozik ki az
írónő gyönyörű, szépirodalmi stílusban megírt háromszázötven oldalán – amit
(bár még mindig elönt a borzongás rágondolva) csakis ajánlani tudok!
A recenziós
példányt köszönöm a XXI. század Kiadónak!
Ha érdekel a
könyv, rendeld meg ITT!
Alig várom, hogy olvassam én is! Nagyon jó lett az értékelésed, mint mindig. ♡
VálaszTörlés(És annyira jól szórakozom rajta, hogy megijeszt Melmoth...)
Köszönöm szépen, szivibogyó ❤❤
TörlésÉn is várom, hogy olvasd... és én majd nem leszek ilyen gonoszka, és nem fogok szórakozni azon, hogy félsz xd (mert félni fogsz, tesóm, hidd el. Totál para.)
Puszi ❤