„Úgy képzelem, hogy
jellemünk és cselekedeteink szabják meg életünk irányát és ezzel szükségképpen
végzetünket. De ha képesek vagyunk jellemünkön változtatni, cselekedeteinket új
célokra beállítani, akkor végzetünk is megváltozhatik.”
Eredeti cím: Dickensian
Időtartam: 2015-2016
Évadok: 1
Epizódok: 20
Műfaj: dráma, minisorozat
Forgatókönyv: Tony
Jordan, Chloe Moss, Sarah Phelps, Julie Rutterford, Simon Winstone, Justin
Young
Rendező: Harry Bradbeer,
Mark Brozel, Philippa Langdale, Andy Hay
Fontosabb szereplők: Ned
Dennehy, Alexandra Moen, Sophie Rundle, Tuppence Middleton. Joseph Quinn,
Stephen Rea, Robert Wilfort, Tom Weston-Jones, Ben Starr… (teljes cast ITT)
Tudjátok, ez a történet is épp úgy kezdődött, mint annyi
másik – mármint az én történetem a sorozattal. A nővérem nézte, a nővérem
ajánlgatta, a nővérem elmondta napjában háromszor, hogy mégis mennyire
zseniális az egész, én meg annyit fűztem hozzá az elvárt passzivitással, hogy
„eh”. Nagyjából. De hát miért is érdekelne egy ilyen sorozat, ha eddig
konkrétan semmit sem olvastam még Dickenstől, gondoltam magamban – most már
inkább azt a kérdést feszegetem belül, mégis hogy nem süllyedtem még
szégyenemben a föld alá, hogy életem 19 éve nem volt elég rá, hogy akár csak
egy regényét is kezembe vegyem ennek a zseninek. Ez tehát a jövőben változni
fog, de most nem is ez a lényeg. A lényeg az, hogy néhány hónap visszafogottabb
huzavona után egy múltheti estén elhangzott a jól bevált mondat, ami mindig
megtöri a jeget (többnyire mindkét fél oldaláról, ugyanis szinte hobbink
belebolondítani egymást olyan sorozatokba, amelyekről előzetesen azt mondtuk
hogy na mi sosem…): „csak egy részt hadd mutassak meg legalább!”. Nem tudom
persze, hogy tényleg csak próba-szerencse alapon lettem leültetve a Dickensian első epizódja elé, vagy a
nővérem már jó előre tudta, hogy az a harminc perc úgyis elsőre beránt anélkül,
hogy tovább kéne ajánlgatnia a sorozatot… mindenesetre hálásabb nem is lehetnék
a kezdőlökésért, amit adott. A Dickensian
talán az évem legmeghatározóbb, legtökéletesebb és legerőteljesebb sorozata
lett, így hát most feltett szándékom megfelelően átadni ezt a bizonyos erőt
nektek is, legalább annyira, hogy a lelkesedésem elvezessen benneteket az első
részig. Utána azt hiszem már teszi a sorozat, amit tennie kell.
Amit elsősorban érdemes tudni, mielőtt bárki belevág ebbe a
kalandba, hogy nem, nem fogja ez a húsz rész elspoilerezni a Dickens
regényeket, így akkor sincs ok félni, ha azokat még nem olvastad hangsúlyoznám,
még. A Dickensian ugyanis afféle előzmény-fikcióként fogható fel: a
hatalmas klasszikus szerző műveiből kölcsönözte legtöbb karakterét, s azok
hátterét is, ám a könyvek kezdete elé viszi vissza a nézőt, s egy olyan
előzménytörténetet kelt életre, amelyben együtt élnek a Szép remények, a Karácsonyi
ének, a Twist Olivér és még
számos ismert, vagy éppen kicsit kevésbé ismert Dickens-regény szereplői a
19. századi Londonban. Mindannyiuknak megvan a személyes- avagy
mikroközösségbeli drámája, ám sorsuk több ponton összekapcsolódik, ahogy
kibontják a kettő-három igazán fontos központi szálat. A drámák oka változatos,
fontos szereppel bír bennük egy gyilkosság, a pénz, cselszövés és a szerelem is
– a készítők pedig olyan pszichológiai mélységgel és érzékenységgel ábrázolták az ezekből adódó
konfliktusokat, hogy azzal ellehetetlenítik prioritások felállítását: a
szenvedés minden esetben valódi volt, ebből adódóan pedig mondhatni egyenlő a
központi karakterek esetében.
A történet egyik fő szervező eleme a Karácsonyi énekből jól ismert mogorva pénzkölcsönző, Scrooge
üzlettársának, Jacob Marleynak a meggyilkolása: ennek kapcsán lép központi
szerepbe a nyomozást vezető Bucket felügyelő, s ez az esemény tereli leginkább
össze a város számos lakóját, elvégre ahogy Scrooge mondta, nem az a kihívás, hogy olyan embert
találjunk, akinek indítéka volt megölni Marley-t, hanem az, hogy olyat
találjunk, akinek nem. Az epizódok során ennek megfelelően rengetegen
gyanúba keverednek, a nyomozás során az eredeti cél mellett más titkos ügyekre
is fény derül, Bucket pedig klasszikus, szinte már Javert-ibe hajló
elszántsággal szenteli magát részről részre egyre jobban ennek az ügynek, valamint annak, hogy az igazságot minden más fölé helyezze – s hogy mindeközben
megőrizze emberségét is.
Amit különösen értékelek ebben a szálban, de igazából az egész sorozatban az az, hogy összetereli a korabeli London társadalmának valamennyi rétegét, s igyekszik hű képet festeni mindről, kezdve a szegényen, de szeretetben élő sokgyermekes családtól, a bűnözőkön és prostituáltakon keresztül, a pénzkölcsönzőn és lecsúszott kereskedőn át egészen a társadalmi elitig. Szemtanúi lehetünk az előkelő Havisham testvérpár révén a hatalmas örökségért folytatott végsőkig folytatott harcnak, ugyanakkor Cratchiték példáján keresztül egy olyan családba is beleláthatunk, ahol a beteg gyermeküknek egy néhány shillingbe kerülő orvosság megvásárlása is majdhogynem megoldhatatlan feladatnak ígérkezik. A Barbary család szálán keresztül a szerelem, és a túlélésért nyélbeütött érdekházasság ellentéte a meghatározó, míg a sorozat egészen London alvilágáig elrepít, ahol a nők nem egy bizonyos emelkedettebb életszínvonal reményében adják el maguk, hanem a puszta napi betevőért és hajlékért bocsátják áruba a testüket. Más-más szinten eltérő problémákkal néznek szembe a karakterek, s bár könnyű lenne elsőre ítélkezni, a kivitelezés érzékletességének hála szerintem a nyitott, empatikus nézők mind átérzik valamennyi különböző szituáció tragikumát. Mert őszintén mondom, ez a húsz rész maga is tragédia, mely során várunk és várunk, hogy az oly sokat szenvedett, és az epizódok alatt néhány esetben megkedvelt karakterek végre boldogságra leljenek… ám végül az utolsó perceket nézve talán inkább mind megkönnyeznénk a sorsukat.
Tehát mint írtam, az egyik fő elem a Marley-gyilkosság, s
bár számtalan kisebb különálló történetet felvonultat a sorozat, én kettőt
éreztem még elég hangsúlyosnak ahhoz, hogy egy szinten emlegessem a haláleset
szálával. Az egyik a már emlegetett Havisham testvérek ellentéte, s az ebből
eredő konfliktus: az édesapjuk végrendeletében fiára, Arthurra családi
vállalkozásának mindössze tíz százalékát hagyja, míg minden más örökségét
lányára, Ameliára testálja, kezdve a pénzétől, a hatalmas házukon át egészen a
vállalata irányításáig. Bár ennek megvan a maga logikus és pozitív magyarázata,
Arthur részéről ez - egy szintig érthető - ellenségeskedést szül; elsőre a helyzet
talán sértő, megalázó és így tovább, Arthur pedig ennek megfelelően dühöng egy
sort, de míg azt várnánk, hogy a kedélyek ezután talán csillapodnak, az ő
haragja nyughatatlan, és olyan spirálba keveredik általa, amely végül tönkreteszi
egyaránt a saját életét, és a nővéréét is. Ami eleinte baráti segítségnek tűnik
barátja, Meriwether Compeyson felől, az valami sokkal sötétebbe és ördögibbe
csap át – az ember csak nézi, és egyszerűen nem akarja elhinni, hogy létezik
ilyen mértékű aljasság. Pedig nagyon is létezik…
Habár a sorozat nagy része egy
gyilkos utáni nyomozás, az szinte eltörpül amellett, hogy Compeyson úgy jár-kel
London utcáin mint maga a megtestesült Sátán – a nyomában pedig halálos
fenyegetések, lelki terror, összekuszált szálak, és egy bántalmazó kapcsolat
tökéletes prototípusa marad. Ami pedig igazán fájdalmas volt ebben – a
végkifejlet drámaisága mellett természetesen – az az, ahogy Arthur sértett és
felbuzdult szelleme elhervadt Compeyson öncélú mesterkedéseinek árnyékában, a
helyét pedig egy kiszolgáltatott helyzetbe került kisfiú váltotta fel, aki
hirtelen indulatában nagyobb bajba keverte magát, mint amiből ki tud mászni önmaga. Tudom, méltatlanul sokat élcelődtem a sorozat folyamán a vámpírokat
megszégyenítő, világfájdalommal átitatott képén, de az igazság az, hogy a
kezdeti ellenszenvem elég hamar elmúlt, onnantól pedig rettentően sajnáltam a
karaktert, mert végtére is tényleg csak egy magára hagyott, komplexusokkal teli
kisfiúnak tűnt, akinek elkélne a segítség. Nem tudom a távoli jövőbeli
pszichológus éledt fel bennem, vagy valamiféle jól titkolt anyai ösztön,
mindenesetre hatalmas erővel tört rám, hogy meg kell mentsem szegény fiút, ha
már más nem teszi. Meglehet, a nővére ezzel még próbálkozott egy darabig, ám az
idő előrehaladtával Amelia mintha elveszítette volna kissé önmagát – azt a nőt,
akit eleinte megkedveltem és tiszteltem is. Mert gyönyörű volt és gazdag, de
ezt nem is tékozolta el, s nem is élt vissza vele: jószívű volt és kedves,
ugyanakkor nagyon is józan és határozott, olyan nő, akinek helyén van az esze
minden helyzetben… de valahogy az ilyen „minden helyzet” alól a szerelem most
is kihúzta magát. Innentől pedig értékvesztés áll be, s elkezdődik Amelia
rohamos karakterromlása, ami amúgy meghatározó tendencia a Dickensian során. Egy-két szereplőt leszámítva pozitív irányú
karakterfejlődésről nem beszélhetünk, a többség vagy inkább csak stagnál egy
bizonyos szinten, vagy pedig kibontakozásával csak folyamatosan veszít az
értékéből. Ilyen Amelia – akiből megvezethető és érzéketlen, naiv lány válik –,
s a további példa kedvéért Mr. Barbary is, aki szerető apából olyanná válik,
aki képes eladni a lányát, hogy megváltsa rajta a saját szabadságát és
jóhírét, s akinek a nevével máris elérkeztünk a harmadik fontosabb
történetszálig.
Az űzött gyermek, a megvezethető lány és a báránybőrbe bújt farkas |
A sorozat ezen részletét a Barbary kereskedőcsalád
nehézségei határozzák meg, egy csőd következtében ugyanis dominóelv alapján
követik egymást a kellemetlenségek – nem mintha nem lett volna kellően
zűrzavaros és nehézkes már a kiinduló helyzet is, melyet egy gyönyörű és
ajnározott húg, egy csúnyácska és mindenki által elhanyagolt, gonosz nővér és
egy csupán egyik lányával foglalkozó apa alkotott. Később még kifejtem, de
engem különösen megfogott az ebben a szálban működő dinamika, a szülő-gyerek és
a nővér-húg közti kötelék minősége, a mögöttük lévő – és ki nem derülő –
indokok, a következmények, a viselkedések motivációi, melyek paradox módon ütik
és segítik egymást. Az idősebb lány, Frances viselkedése nagyon próbálgatta a
türelmemet, és bizony sokszor kinyílt miatta a bicska a zsebemben: mindig
kerestem a lány tettei mögött a mélységet, kerestem a frusztrált rosszindulata
gyökerét, de még mikor megtaláltam sem kaptam igazán magyarázatot arra, hogy
lehet benne annyi keserűség, hogy saját kudarccal teli élete miatt tönkretegye
a húga jövőjét is, megfossza a boldogságától, a családjától, a szerelemtől, ami
neki kivételesen megadatott, és boldogsággal áldozza őt föl „jó célért”,
miközben mintegy szándékosan alakította az eseményeket mindig a lehető
legkilátástalanabbá. Szándékosan. Hiába néhány morzsányi magyarázat minderre…
mert teljesen kikészített, miközben néztem, s bár eleinte nem tudtam azonosulni
Honoria fiatalos, szerelemtől hajtott és könnyed természetével, az őt ért
csapások egészen átformálták a karakterét, részben erős, felnőtt nővé, másrészt
egy megtört és tönkretett kisgyerekké, akit éppen úgy sajnáltam, mint Arthurt.
Meg mint Hawdon kapitányt a sötétbarna kiskutya tekintetével. Itt pedig
megállok, mert túlságosan szeretném végigregélni a történéseket, és ha beszélek
a Barbary szálról, akkor ki kell vesézzem a Havisham-Compeyson részt is, meg
mindent, mindent, abszolút mindent, én pedig elhatároztam, hogy a lehető
megminimálisabbra fogom csökkenteni a spoilerek számát… tehát most abbahagyom
ezt. Lépjünk tovább, mielőtt kibukik belőlem néhány nem kért vallomás.
Ez lett volna tehát a három alappillér, mondhatni a sorozat
magja, amit még epizódszerűen szőnek át a város lakóinak apró-cseprő-, vagy
akár jelentősebb ügyei. Mr. és Mrs. Bumble visszataszító ám mulatságos
jellemükkel és párbeszédeikkel szórakoztatóak voltak, s végül az ő jeleneteik
vezettek el egészen a Twist Olivér kiindulópontjáig ;hozzájuk hasonló kisstílű,
ám üde színfoltot jelentő szereplőként pedig jelen volt még a város undorító és
piás öregasszonya, Mrs. Gamp, valamint a közkedvelt helyi „kocsma” vezetője,
Mr. Wegg. Mit ne mondjak, egyikük sem az az elbűvölő jellem, de hát ők nem is ezért
voltak itt, inkább hogy népesítsék a várost, szélesítsék a szereplők
színskáláját, akárcsak a rokonába szerelmes unokatestvér, a masszőrként és
preparátorként dolgozó Mr. Venus, a rendkívül értelmes ügyvéd, vagy egy
keménykalapos kisfiú, aki észrevétlenül tudja elemelni bárki tárcáját. Aztán
persze ott volt a pénzkölcsönzőnél dolgozó Bob Cratchit és népes családja, akik
minden tekintetben rengeteg
lehetőséget hordoztak magukban, s apróbb szerepléseik alkalmával szerintem elég
gyorsan belopták magukat a nézők szívébe; s végül Fagin, Bill és Nancy hármasa,
ami elsőre egy vén futtató, egy erőszakos, durva fiatalember és egy prostituált
koránt sem fényes csapatának tűnik, ám idővel megkapja azt a mélységet, amit az
ember nézőként elvár. Magam részéről különösen nagyra értékeltem a Fagin és
Nancy közt fűződő, szinte már apa-lánya kapcsolatba hajló szálakat – rendhagyók
voltak és valószínűtlenek, mégis nagyon igazinak érződtek a képernyőn át.
Egy a sorozat rengeteg erőssége közül, hogy elsöprő erővel
hat a nézőjére, de tényleg, felér egy intenzív érzelmi hullámvasúttal: húsz
rész leforgása alatt szerelembe estem, de úgy igazából, elborzadtam az emberi
aljasságtól, izgultam és undorodtam és sírtam és nevettem Scrooge hihetetlen
méreteket öltő sztoikus nyugalommal prezentált bunkóságán. Amikor pedig
leperegtek az utolsó percek… nem maradtam magamra. Ez nem az a fajta sorozat
amit leteszel, mikor végeztél vele, vagy meguntad (bár ezt nem is lehet
megunni), nem az, ami igazán véget ér egy epizódzárással: egyrészt folytatódik a
történet magukban a könyvekben, másrészt a gondolatok az ember fejében… azok
nem szűnnek meg. A zárás olyan mértékben és annyi oldalról nézve tragikus, hogy
az ember önkéntelenül is arra állítja az agyát, hogy keressen valami szebb
megoldást, de hamar rá kell jöjjön, hogy ilyen nincs, és ez teszi a történetet
valóssá. Különlegessé. Meg persze rettentő fájdalmassá, de valljuk be, az
örömükben tapsikoló és fel-le ugrándozó karakterek ritkán hoznak közel egy
történetet bárkihez – a real dráma az, ami mindenki lelki és agyi működését
beindítja, már ha az illető nincs kőből. Én egészen biztosan nem vagyok, ennek
köszönhetően kellően összetört ez az egész – ugyanakkor megérintett, és én innen tudom
biztosra, hogy igazán jó volt. Na meg azért, mert ez egyszerűen tagadhatatlan. Erről pedig nagyon szeretnék többet mesélni: le akarom lőni a
csavarokat, ki akarom elemezni az egyes szituációkat, a különböző szálak
befejezését, minden karakter minden tettéhez fűződő gondolataim és érzelmeim…
de én úgy futottam neki ennek a sorozatnak, hogy alig tudtam róla valamit úgy
igazán. És meglepett, lenyűgözött, kiakasztott, izgalomban tartott mindvégig.
Ezt pedig nem szeretném elvenni senkitől – szóval ha ez a kisregény hosszúságú
kiállásom a Dickensian mellett célba
ért, és valaki aki most még itt ül a blogom előtt, nemsokára már a sorozatért
fog böngészni valahol, akkor kívánom, hogy rá is hasson éppúgy az újdonság
varázsával a sorozat, mint rám, ahogy kívánom azt is, hogy szeresse annyira,
amennyire én szerettem és szeretem.
Kedvenc
részek:
Lehet már ki lehetett találni abból, ahogy írtam róla, de
engem a Barbary család szála fogott meg leginkább, azon belül is valami
hihetetlen ereje volt az Honoria terhessége körüli epizódoknak, a gyereke
sorsának, Frances alattomos szarkavarásának és Honoria Hawdon kapitánnyal való
kapcsolatának. Annyira dolgozott végig a kapcsolati és a családi dinamika is,
hogy Arthur Havisham szenvedését leszámítva egyedül itt futotta el olykor könny
a szememet. Rettentő fájdalmas volt az egész, és mégis szerelmi oldalról
gyönyörű, családiról meg iszonyat érdekes, hiszen hatalmas megfejtendő kérdés
sokáig, hogy mi okozta a Frances és Honoria közti ellentétet, és miért nem
képes az mindvégig megszűnni, mi motiválja az idősebb nővért, hogy mindenáron
megkeserítse a körülötte élők életét… leszámítva persze az örökzöld „ha én
szenvedek, szenvedjenek ők is” taktikát. Amitől már a fejem vertem a falba.
Kedvenc
karakterek:
Betaláltam ezzel a kérdéssel saját magamnak, ugyanis
elgondolkodva rajta egy kicsit rá kellett jönnöm, hogy több karaktert
szerettem meg úgy igazán, mint eddig
hittem. Előre venném például a senki számára sem ismeretlen Ebenezer Scrooge
karakterét, aki eleinte bárhonnan is nézzük, iszonyatos ember, ugyanakkor
szerintem kedvezőtlen megítélése leginkább abból adódik, hogy túl jól végzi a
munkáját… elvégre pénzkölcsönző. Tény, nem egy kegyelmes fajta, ami könnyen
ellenszenvessé teheti, de a viselkedése az én szememben inkább józan és
korrekt, mintsem visszataszító, elvégre hol tartana az üzlete, ha nem tartaná
azt olyan határozott, olykor kíméletlen kezekben. Ó, és akkor már el ne
feledkezzünk a humoráról… ami fanyar és gonosz, de hát könyörgöm… annál nem sok
szórakoztatóbb van.
Másodjára Bob Cratchit karakterét hoznám, nem egyéb okból,
minthogy csodálatos apa és csodálatos férj. Ennél többet nem is tudnék mondani,
ez volt ugyanis az, ami már az első egy-két részben nagyon kedvessé tette
számomra. Hozzá hasonlóan szintén már a kezdetektől szimpátiámat élvezte Bucket
felügyelő – több okból is, kezdve talán azzal, hogy arcra kissé a gimnáziumi
történelemtanáromat juttatta eszembe, akit nagyon kedveltem, s folytatva azzal,
hogy ahogy teltek az epizódok, a karaktere egyre bonyolultabbá és bonyolultabbá
nőtte ki magát. Olyan figurává vált, akit szétfeszítettek az ellentmondások,
mégis ez vitte őt előre: az ellentéte a törvényes igazságszolgáltatásnak és az
emberségéből adódó önkényességnek, az ellentéte a gondosságnak és hanyagságnak,
törtetésnek és óvatosságnak. Ahogy összefogta a történet nagyrészét,
észrevétlenül mintha ő maga vált volna a főszereplővé, s egyben az egyik
legsokoldalúbb, legkiforrottabb jellemmé a történetben. S végül jöjjön az
utolsó nagy kedvencem… azon címszó alatt, hogy mégiscsak nő lennék.
James Hawdon kapitány eleinte csak az a szereplő volt, akiről lépten-nyomon ha megjelent áradozhattam, hogy mennyire felháborítóan jóvágású, elbűvölően jóképű úriember – ez így is van, bár egy ideje már úgy hiszem nincs olyan, hogy „az esetem”, rá kellett jönnöm, hogy de, van, és az ő. Akárhogy is, míg eleinte csak egy gyönyörű arc, meg egy vonzó, egyenruhás test volt, nem ezért vált a kedvencemmé – azzá már az Honoriával kialakult drámai helyzetük tette, s az ilyen helyzetekben adott reakciói. Talán mert nem igazán van hitem abban, hogy a férfiak lehetnek úgy igazán szerelmesek – nem tudom miért, de mindig olyan nehezemre esik ezt elképzelni, észrevétlenül befészkelte magát a fejembe egy olyan gondolat, hogy ez az érzelem-dolog egyáltalán nincs a másik nem alaptermészetében… és épp ezért érintett meg az az őszinte érzelem, amit a Hawdont játszó színész prezentálni tudott. Megvolt benne az a plusz, az, amitől elhittem az egészet, és amitől a kapitány is nagyon-nagyon sokat emelkedett a szememben.
James Hawdon kapitány eleinte csak az a szereplő volt, akiről lépten-nyomon ha megjelent áradozhattam, hogy mennyire felháborítóan jóvágású, elbűvölően jóképű úriember – ez így is van, bár egy ideje már úgy hiszem nincs olyan, hogy „az esetem”, rá kellett jönnöm, hogy de, van, és az ő. Akárhogy is, míg eleinte csak egy gyönyörű arc, meg egy vonzó, egyenruhás test volt, nem ezért vált a kedvencemmé – azzá már az Honoriával kialakult drámai helyzetük tette, s az ilyen helyzetekben adott reakciói. Talán mert nem igazán van hitem abban, hogy a férfiak lehetnek úgy igazán szerelmesek – nem tudom miért, de mindig olyan nehezemre esik ezt elképzelni, észrevétlenül befészkelte magát a fejembe egy olyan gondolat, hogy ez az érzelem-dolog egyáltalán nincs a másik nem alaptermészetében… és épp ezért érintett meg az az őszinte érzelem, amit a Hawdont játszó színész prezentálni tudott. Megvolt benne az a plusz, az, amitől elhittem az egészet, és amitől a kapitány is nagyon-nagyon sokat emelkedett a szememben.
Véleményem
pontokban: 10/10*
Trailer
Annyira örülök, hogy tetszett! <3
VálaszTörlésHa megszerettettem veled Dickenst, az életem értelmet nyert.
Szerintem már ez alapján megelőlegezhetjük hogy megszerettetted, úgyhogy köszönöm és szívesen :DD <333
TörlésNagyon érdekesnek tűnik, felkeltetted a kíváncsiságom, úgyhogy mindenképp utána fogok nézni! :) Nem hallottam eddig erről a sorozatról, meg is lepődtem a bejegyzés címén, mert teljesen ismeretlen volt, úgyhogy már csak emiatt is örülök, hogy betévedtem hozzád! :)
VálaszTörlés