„Azt akarom, hogy a
halálom után érzékes, tartalmas zenét alkotó zenészként emlékezzenek rám. Nem
tudom, hogy fognak emlékezni rám… Ez másokon múlik. Ha egyszer már meghaltam,
kit érdekel? Engem ugyan biztosan nem!”
Oldalszám: 544
Megjelenés: 2019
Kiadó: Könyvmolyképző
Ár: 3999 –
Aki kívül hordta a
szívét! – Szerelem és útkeresés a tomboló sikerben.
Első ízben derül fény
mindenre a világ egyik legmegragadóbb rocksztárjával kapcsolatban. A Bohém
rapszódia átfogó életrajz erről a nagyszerű emberről, privát fotókkal és
interjúkkal. Azok az emberek szólalnak meg, akik Freddie Mercury legközelebbi
barátai voltak élete utolsó éveiben.
A könyv rengeteg
korábban ismeretlen, megdöbbentő tényt közöl az énekesről és életéről,
megrendítő részletekkel a szerelem és az önbeteljesítés élethosszig tartó
kereséséről, és természetesen arról, hogy az 1980-as évek középén elkapta a
végzetes betegséget.
Freddie életének
sokkoló történetén keresztül azt is megismerhetjük, hogyan kényszerítette
térdre a világot a HIV-fertőzés, amit a The Gay Plague, azaz „melegvírus”
gúnynévvel illettek.
Az élettel teli,
lenyűgözően tehetséges rocksztár halála mind az orvos-, mind a
zenésztársadalmat megrázta. A Bohém rapszódia végre tiszta vizet önt a pohárba,
és alaposan körüljárja Freddie Mercury életét, hogy méltó emléket állítson
neki.
Értékelni egy életet? Úgy érzem ehhez kevés vagyok. Freddie
Mercury életét értékelni pedig bátran kimondhatjuk, mindenki kevés. Különleges,
mozgalmas és legendás, megbánásoktól mentes éveket hagyott maga mögött, majd
egy tragédia elragadta őt – és ugyan kommentálhatnánk mindezt, elemezhetnénk és
ítélkezhetnénk, mint élete során annyian mások, szerintem inkább csak köszönjük
meg, hogy volt nekünk. Én mindenesetre ezt teszem, hálás vagyok neki, amiért 45
éven át itt volt és igazi szépséget és értéket hozott egy olyan világra, ami
talán meg sem érdemelte, és hálás vagyok, amiért évtizedekkel a halála után is
ezt teszi. Ugyan már nincs köztünk, maradandót alkotott, a művészete pedig épp
annyira itt él velünk a 21. században is, mint az emléke. Freddie végül is
elérte a célját: legenda lett.
A róla szóló legújabb életrajz Matt Richards és Mark
Langthorne szerzőpárosának tolmácsolásában már jóval azelőtt felkeltette a
figyelmem, hogy igazából is elgondolkodtam volna azon, hogy effélét olvassak. Állandóan
szembejött velem valahol, végignéztem vele egy blogturnét, barátnőm is ezt
olvasta, ez jelent meg hirdetésekben, a könyvesboltok polcain… de egészen addig
nem ért el hozzám igazán, míg maga Freddie, és úgy egészében, a Queen nem
találta meg az útját a szívemhez. Aztán persze indult a hajtóvadászat a
könyvért, ahogy az kell. Persze voltak aggályaim: én már elkönyveltem magamat
pár éve rossz életrajz-olvasónak, miután hiába szerettem mindkettejüket, sem
Colin Firth, se Alan Rickman életrajzát nem tudtam az erőlködéseim ellenére sem
„végigszenvedni”. Gondoltam ezekkel az adatokkal teli írásokkal állok
hadilábon… és először a Bohém rapszódia
esetében is azt hittem, hogy egy száraz, minden bizonnyal nehezen emészthető
könyvvel lesz dolgom, amin lassan kell majd átrágnom magam, de nagyot tévedtem.
Meglepő módon gördülékeny volt, magával ragadó és nincs jobb kifejezés rá
annál, minthogy olvastatta magát; egy szombati napon végig vele töltve az időm kisebb
zavart éreztem este, hiszen tíz óra
leforgása alatt nagyjából tíz évet
felölelő szakaszt sikerült elolvasnom. Reggel Freddie-ben még egész élénken élt
a visszahúzódó párszi fiú, este pedig már a müncheni melegbárokat járta… nagy
volt a váltás hirtelen. Akárhogy is, ez szerintem prezentálja, mennyire
„nemelengedős” természete van az irománynak, pedig csak az ami: egy
dokumentumkönyv, egy életrajz, adatokkal, tudnivalókkal, anélkül, hogy a
szerzők stílusa bármiféle lenyomatot hagyott volna a leírtakon. Be kell
vallani, hogy ami igazán tovább viszi az embert, az maga a Queen – pláne
Freddie. Ez egy ilyen társaság. Nem lehet betelni velük egykönnyen.
De túltárgyalva azt, hogy a kötet nyilvánvalóan legnagyobb
erénye az, hogy erről a zseniális együttesről, s még zseniálisabb
frontemberéről szól, úgy érzem, igazán van még mit méltatnom, ugyanis téma ide
vagy oda, a könyv mindenképp nagyszerűen kidolgozott és felépített. Persze ami
alatt én ezt értem, az az értékelések alapján több olvasót inkább bosszantott,
én mégis pozitívumnak gondolom a kötet részletességét. Alapos volt, és
kihasznált minden alkalmat egy-egy rövidebb, vagy fontosabb témánként hosszabb
kitérőre, és én ezt egy pillanatig sem éreztem időhúzásnak: ez mind ugyanis
elengedhetetlen ahhoz, hogy igazán megismerjük Freddie-t. Elvégre nagyban
formálta az életvitelét, s ugyanígy a halálát is az a kor, amelyben élt, ennek
megfelelően pedig a könyv átfogó képet ad a 70-80-as évek homoszexualitás
iránti hozzáállásáról, s egészen a kezdetektől követi végig az AIDS
kialakulását és elterjedését is. Alkalmanként külön fejezetek taglalják ez
utóbbi témát, de az efféle jelentékenyebb információk mellett sorra
ismerkedhettünk meg zenei fogalmakkal, a zeneipar kisebb-nagyobb alakjaival,
Freddie egy-egy hozzátartozójával vagy ismerősével, és így tovább. Én
kifejezetten nagyra becsültem a kötet efféle építkezését: ha ugyanis valami
felvetődött, az mindenképpen tisztességes kifejtéssel bővült, s ezáltal az
olvasó érdeklődését is sokkal inkább megragadta. Ennek mi sem ékesebb példája,
mint az a nem éppen rövid lista a telefonom jegyzettömbjében, ahová olvasás
során végig kijegyzeteltem az újabb és újabb dolgokat, amelyeknek utána kell
néznem, legyen szó Freddie-t inspiráló zenészekről, a betegsége különféle
jellegzetes tüneteiről, gyógyszerfajtákról vagy akár olyan bárokról, ahol
gyakran megfordult. Eljutottam arra a szintre, mikor minden érdekelt – és
érdekel – ami által árnyaltabbá és aprólékosabbá válik a legendás Mr.
Fahrenheitról alkotott kép. És ez a hatás szerintem mindenképp a könyv javára
írható – elvégre az a jó, amivel úgy érezzük, nem is tudunk betelni, nem igaz?
Kijegyzetelt falzettek és knebworthi koncertek ide vagy oda,
a lényeg, hogy rengeteg panaszt láttam az emlegetett részletes kitérőkre,
melyek időről időre megszakították a Queennek és frontemberének bemutatott
fejlődéstörténetét, azonban éppen ezek azok a finomságok, melyek egy életrajzot
kiemelnek a többi közül. Ezek kényszerítenek gondolkodásra – én legalábbis
éberen kötögettem össze az újabb és újabb pontokat, miközben sokat gondolkoztam
a felmerülő jelenségeken – például az AIDS melegvírusként való felcímkézésének
és a kor homoszexualitáshoz való hozzáállásának kapcsolatán. Belegondolva
ugyanis,bár az Európába és Amerikába is betörő vírust már úgysem lehetett volna
megállítani, azért jelentősen vissza lehetett volna fogni a pusztítását, ha –
MONDJÁTOK VELEM EGYÜTT – kevésbé tombolt volna az intolerancia. Még azután is,
hogy törvényileg nem tiltották az azonos neműek közt létrejövő kapcsolatot, egy
meleg pár ugyanúgy közfelháborodást, undort, sőt, akár erőszakos cselekményeket
válthatott ki, így nem valami meglepő, hogy a homoszexuális férfiak a
korszellem által kénytelenek voltak belegondolni, hogyan tudnák homály és
sötétség alatt tartani beállítottságukat és egyúttal jól is érezni magukat,
kielégülni szexuálisan – mindezt anélkül, hogy szembe kellene nézniük a
társadalom megvetésével. Ha belegondolunk, hogy mi nehezebb, nyugodt és
egészséges párkapcsolatot tartani fent melegként, vagy pedig elvegyülni az
éjszakában temérdek hasonló ember között és találomra választani valakit, akit
aztán soha többé nem látsz… nos, szerintem egyértelmű. Ugyanakkor természetesen
nem ez a jó megoldás hosszú távra – igazából rövid távra sem –, és magam sem
támogatom, mielőtt félreértés esne… csupán próbálom összerakni a képet, elvégre
nem történnek dolgok ok nélkül. (Azt tegyük félre, hogy az egyéjszakás kalandok
űzése úgy is él mint afféle életforma… ezt ráhúzni ugyanis egy teljes
embercsoportra több lenne, mint ostobaság, mi több, nem is tűröm jól az efféle
sztereotipizálást. Összességében nyilvánvaló, hogy a korban is számtalanan
repültek úgymond virágról virágra puszta élvezetből, ugyanakkor egyértelmű,
hogy nem egészen ez mozgatott minden homoszexuális beállítottságút.) Egy szó,
mint száz, amit mondani akarok továbbra is, az az, hogy talán egy kevésbé
korlátolt gondolkodásmód sokat lendített volna a HIV elleni küzdelem ügyén.
Vagy legalábbis nem akadályozta volna aktívan. Komolyan ezerszer is elnézést a
kitérőmért, de akárhányszor felmerül a téma, nem igazán tudom elfojtani azt a
részt bennem, aki sose fogja megérteni, miért nem lehet egyenlő emberként
kezelni azokat, akik szexuális orientációjuk alapján különböznek tőlünk. Miért?
Nem várok választ, hallottam már éppen elég magyarázatot, de higgyétek el,
előbb keserítettek el, mintsem megnyugtattak volna. Szóval erről ennyit.
A könyvre visszakanyarodva tehát ott jártam, hogy igazán
részletes. Ez így van, mégis úgy éreztem néha, hogy valami hiányzik… nem zavaró
módon, csak éppen birizgálva picit valamit az gondolataim között. Fel lehetett
volna tornászni a kötetet hétszáz oldalra is… rendben, ezt gondolom sokan
inkább igyekeztek elkerülni, elvégre talán még a Queen rajongóknak sincs idejük
ebben a rohanó 21. századi világban ekkora féltéglákat böngészni. Ugyanakkor
meg-megszólalt a fejemben egy hang; olyasmiket sutyorgott, hogy „á igen, most
jön az a rész, mikor elmesélik, hogy…” aztán pedig „oh, hát akkor most mégsem.”
Talán birtokomban voltak olyan korábban megszerzett információk, melyek tovább
színesíthették volna a kötetet. Talán a Bohém
rapszódiát csomagban kéne árulni a
két óra hosszas Days of Our Lives és a The Great Pretender dokumentumfilmekkel meg egy csokornyi
összeválogatott Wikipédia oldallal. Igen, ismétlem magam, a könyv rendkívül
részletes, végletekig menően informatív. DE. Koránt sem dobott be mindent.
Példának okáért hol álltunk le a dalok keletkezéséről diskurálni? Csak mert
akadnak ott érdekességek. Persze, internethasználó emberekként seperc alatt
hozzájuthatunk a kellő információkhoz, de ki mondta, hogy azok ettől
függetlenül nem emelhetik a könyv fényét is? Mármint rendben van, hogy a banda
a Seven Seas of Rhye-jal betört a
slágerlistákra, a megjelenési és eladási statisztikák is csodálatosak, de egy
átlagembert nem ez ragad meg elsőre, hanem mondjuk a tény, hogy a szám egy
Freddie által kitalált képzeletbeli fantasy világot kelt életre, akárcsak több
további dal is, például a Sheer Heart Attack albumon található Lily of The Valley. (Ami durván
alulértékelt, úgyhogy szaladjatok meghallgatni). A Queen korai albumai
összességében is szívesen operálnak mitikus, fantáziaszerű történetekkel,
dallamokkal és szövegekkel – elég csak rápillantani a Queen II. albumra például
–, de szerintem tényleg nem sokan vannak tisztában azzal, hogy Freddie fejéből
mondhatni egy mitikus birodalom pattant ki Rhye királyostul, mindenestül. Az
efféle plusz érdekességek bizonyítják, hogy nem szimplán tehetséges vagy
kreatív, de emellett csodás képzelőerővel is megáldott művészekről beszélünk.
„Rengeteg dalom puszta kitaláció. Mindenfélét elképzelek. Ilyen
világban élek. Egy igazán rikítóban, és ilyesmiket írok is. Imádom.”
Ha már belekezdtem ebbe az „oké, imádom, de vannak
hiányosságai” kezdetű történetbe, akkor röviden folytatnám a sort, elvégre zsenialitás
ide vagy oda, felmerült bennem egy-két negatívum. Nem nagy dolgok, de talán
említést érdemelnek. Hiányoltam például Rogert. Értem én, ez egy Freddie
életrajz, de eközben úgy éreztem, igyekszik figyelmet fordítani a többi tagra
is, kaptunk egy falatot Deacy-ből, egyet Brianből… aztán egyszer csak úgy
éreztem, hogy Roger neve méltatlanul régen tűnt fel utoljára. Talán mondtam
már, de a dobos alapvetően nem mondható a kedvencemnek (bár egyre inkább kezdem
megszeretni őt is), mégis, nem említeni meg az I’m In Love With My Car vagy a Fun
It c. catchy szerzeményeket igazából vétekkel egyenlő. Hiányoltam még Paul
Prenter rendkívül irritáló fejét is – az új filmre támaszkodni nem merek, de
azt tudom, hogy mindenképpen rossz hatással volt a bandára, Freddie-re meg
aztán különösen, így ez a történet bővebben is érdekelt volna. De talán itt
kifújt: a hiányérzetem nagyrészt erre a két emberre, meg a zeneszerzős fun
factekre korlátozódott, most pedig ismét visszatérhetünk a mértéktelen
ömlengéshez, mert élvezem nézni, ahogy a teleírt oldalakkal fordítottan
arányosan fogy a kedvetek a poszt folytatásához.
Szóval mit imádtam még? Például azt, hogy belsős szemszögből
is megvizsgálhattam az együttes által kiadott munkák értékét. Pontosabban,
belsős és számos egyéb nézőpontból. Egyrészt elképedve olvashattam a korabeli
kritikákat, melyek bár igyekeztek szofisztikáltan megfogalmazni, lényegében
sokszor egy darab fekáliával tartották egyenértékűnek a Queen alkotásait – itt
tényleg rendesen tátottam a szám, ugyanis őszintén nehéz elképzelni, hogy
valaki végighallgassa a Bohemian Rhapsody-t,
s közben a halkan elejtett „oh istenem”-eket szenvedésből ejtse meg, s ne
színtiszta gyönyörből. Márpedig az említett dal aztán bőven kapott minden
létező zenei lapban minden létező véreskezű kritikustól… miközben én továbbra
sem bírok felocsúdni a „mama, just killed a man” blokk után, még mindig teli
torokból nyomom, hogy „I’m just a poor boy, nobody loves me”, és persze
akárhányszor elindul Brian gitárszólója, fetrengeni kezdek a gyönyörűségtől és
őszintén nem tudok magammal mit kezdeni. Igen, a Queen ébresztett rá, hogy egy
jó gitárszóló igenis aranyat ér. Pláne, hogy Brian szólóiban minden hang
tökéletesen a helyén van – mondhatni benne van egy tudósember mértani
pontossága. Ugyanitt zárójelben: van már vagy 10-20 Freddie életrajz,
szerintem most már Brianről is elkezdhetne írni valaki.
A könyvértékelésem pedig úgy látszik átcsap általános
Queen-rajongói posztba, hogy a zeneszeretetem elvakult megnyilvánulásainak
táptalajává váljon… de egyszerűen egyre többször érzem azt, hogy a zene
feljebbvaló az embereknél. Csakis ad, és nem vesz el semmit, minden hanggal
többé tesz. Talán értetek.
De úgy sejtem nem ezért vagytok itt. Itt vagytok még
egyáltalán? Kérlek, ne hagyjatok el, esküszöm, lassan befejezem! De előbb még
visszatérnék a BoRhap dicsőítése előtti gondolataimhoz. Tehát igen, a kritikusok
véleménye sokszor kiégette az agyam, de egészen – aztán legnagyobb örömömre
ezek mellett végig betekintést nyerhettem az albumok születésébe és
megítélésébe számomra jóval mérvadóbb forrásokból is: magától a bandától. Ha
valamit, hát az mindenképp sokat ér, ha a készítő gondolatain keresztül
vizsgálhatod meg egy-egy alkotás értékét – bár nyilvánvaló, hogy a véleményem
magával az együttes tagjaival sem mindig egyezett. Példának okáért megütközve
olvastam róla, hogy négyük számára a Jazz album nagyjából a bukással volt
egyenlő – míg elárulom, nekem benne van a top3 albumomban, elvégre hülye lennék
elmenni olyan dalok mellett, mint a Don’t
Stop Me Now, a Fun It, vagy az In Only Seven Days anélkül, hogy komoly
szerelembe esnék velük. A Bicycle Race hogy
lehetne bukás? És a Fat Bottomed Girls?
Az a vérlázítóan tökéletesen elejtett „yeah I like that” a Dreamers Ballban bukás? Áh, elnézést, elragadnak az érzelmek. De a
Jazzben ott van minden, tessék jobban értékelni.
Akárhogy is, nagyon sokat számított, hogy számos forrásból
láthattam vissza magának Briannek, Freddie-nek, Deacy-nek és Rogernek a
gondolatait – bár mindig sokan voltak körülöttük, mégiscsak ők éltek át
mindent, ők adhatják csak át tökéletesen az együttes történetét, vagy
legalábbis azokat a szeleteit, amelyeket úgy ítélnek meg, hogy megoszthatják a
közönséggel. Ebben a könyvben pedig feltűnik kellő személyes szemlélet,
karöltve a tényekkel – a végeredmény pedig 500 kemény oldallal nagyobb tudás,
részletesebb vélemény, erősebb rajongás, fejlődött tisztánlátás és újabb tétel
a könyves kívánságlistámra, ugyanis életrajz létére a Bohém rapszódia igenis bekerült nálam az újraolvasós kategóriába.
Nem mintha ez nem lett volna alapból is várható.
Örülök, hogy részese lehettem pár napig egy különleges ember
különleges történetének. Rengeteget adott. Freddie Mercury egy pszichológiai
aranybánya – gyerekkorától kezdve minden őt érő körülmény beleépített valami
fontosat a személyébe, amitől összetett lett, megfejtésre váró, titokzatos, s
közben rendkívül magával ragadó. Nem volt tökéletes. A komplexusai olykor nehéz
emberré tették, a felelőtlenségéért pedig sokan fizethettek még utána. Nem
mindenhol tetszett, amit megtudtam. De tudom, hogy az élete még ezekkel együtt
is hatalmas értéket képviselt – és képvisel ma is, lassan már 30 évvel a halála
után.
Szóval hadd üzenjek: ne érjétek be a hangszóróból üvöltő
dallamokkal, ne érjétek be egy filmmel… ismerjétek meg a teljes történetet,
mert megéri. Többet érnek a számok, ha megismeritek a hátterüket, többet ér
Freddie, ha igazán meglátjátok őt, többet ér az új film, ha értő módon nézitek,
és tudatában vagytok, mi igaz benne, s mi nem. Szóval rajta… ha ennyi szájtépés
és megrögzött ajánlgatás után még nem fújtatok inkább visszavonulót, akkor
irány olvasni! Olvassátok – talán elég lett volna mindössze ennyit mondanom e
helyett a hét oldal helyett.
Kedvenc
idézetek:
„Nem áldoznám fel a
karrieremet, ha a partnerem ezt akarná – nyilatkozta Freddie. – A karrierem
hajt előre. Mi egyebet csinálhatnék? Gyomláljam a kertet, hízzak meg, és legyen
csupa szerelem az életem? Nem, inkább szeretnék épp olyan sikeres maradni, mint
amilyen most vagyok, gyönyörű dalokat írni, és szerelemesnek lenni.”
***
„Harminchat évvel a
dal [Don’t Stop Me Now] megjelenése után Dr. Jacob Jolij, a kognitív neurológia
és érzelmek szakértője megállapította, hogy ez minden idők első számú
boldogságra serkentő dala, méghozzá a hangnemnek, a pozitív dalszövegnek,
valamint a ritmusnak köszönhetően.”
***
„A többségnek ez
egyfajta egyik napról a másikra sikernek tűnhetett, de jó ideje próbálkoztunk
már, végigjártuk az összes klubot, meg minden, és semmiféle lemezszerződésünk
nem volt. Az elejétől kezdve volt valamilyen üzleti nyomás rajtunk.
Folyamatosan különféle akadályokat kellett legyőznünk. Mindig is azon az
állásponton leszek, hogy ez igazán sikeres zenekar sosem ér révbe könnyedén, ha
mégis, akkor valami hibádzik. Ha túl könnyen megy, akkor az ember elér a
csúcsra, aztán jöhet a lejtmenet.”
***
„Abban az időben
Freddie nagyon agresszív és dühös embernek tűnt olyan szempontból, hogy tudta,
sztárnak kellene lennie, de még mindig nem az. Ezt az oldalát nem sok embernek
mutatta meg, de határozottan látszott rajta. Úgy érezte, jár neki a sztárság,
és elképesztően frusztrálta, hogy milyen sok időbe telik elérni odáig.”
***
„Seth Meyer így írt a
témában a Psychology Todayben: „A meleg férfiak általában megtanulják elfogadni
önmagukat, és nem erőlködnek, hogy kivívják mások elismerését és elfogadását.
Ebből fakadóan egy meleg férfi barátsága más, mint egy heteroszexuális férfié.
Még ha nincs is szexuális vonzalom egy heteroszexuális nő és egy
heteroszexuális férfi között, a heteroszexuális férfi szükségét érzi, hogy
eljátssza az erős, nem túlzottan érzelmes férfi szerepét. Mindeközben a meleg férfi
úgymond megteheti, hogy annyira kirívóan és érzelmesen viselkedjen, amennyire
csak szeretne, hiszen a meleg férfiaknak nem kell megfelelniük a
sztereotípiához tartozó szigorú elvárásoknak.””
***
„Voltaire tökéletesen
fogalmaz ezzel kapcsolatban: „százszor is öngyilkos akartam lenni és mégis
ragaszkodtam az élethez. Ez a nevetséges gyengeség talán egyike a leggyászosabb
velünk született hajlamoknak; mert van-e ostobább dolog, mint az, hogy
folytonosan viseljünk egy terhet, melyet szeretnénk földhöz vágni; melengetjük
a kígyót, mely mardos bennünket, míg végre a szívünkbe engedi a mérgét.””
***
„Az író Harold Brodkey a „nemlét elviselhetetlen könnyedsége” szavakkal
jellemezte ezt az állapotot. Csakhogy az élet makacs: ha valaki már nem akar
élni, az még nem elég ahhoz, hogy meg akarjon halni.”
Kedvenc Queen
dalok:
Tökéletlen helyzetben találtam magam, ugyanis eldöntöttem,
hogy márpedig kell egy külön pont a kedvenc zenéimnek, ugyanakkor nem értem még
végig az együttes összes albumán, így egész biztosan lemaradna a listáról jópár
jövőbeli kedvencem... Mindenesetre jelenlegi tudásom szerint lejátszási listába
gyűjtöttem a legtöbbet hallgatott és a szerintem legszebb Queen dalokat, a
jövőben pedig nem kizárt, hogy továbbiakat adok majd még hozzá utólag, ez tűnik
az ésszerű megoldásnak. Mindenesetre alább nem kis tételben gyűltek össze azok
a dalok, amelyek a Queennel való eddigi ismeretségem alatt a legközelebb
kerültek a szívemhez: egyaránt akadnak köztük toplistás slágerek – kezdve
nyilván a Bohemian Rhapsody-val, ami felteszem minden idők legtökéletesebb
alkotása –, és méltatlanul elhanyagolt dalok, úgyhogy böngésszetek,
hallgassátok és szeressétek.
Borító: 5/5
Csak görgessetek feljebb – vagy ha saját példánnyal
büszkélkedhettek, vegyétek csak le a polcról egy percre – és nézzetek rá.
Nézzétek meg jól. Lehet nem imádni? Színpompás és megragadó, éppen olyan mint
Freddie maga – bár lefogadnám, hogy ha tudná, hogy könyvet írtak róla, lenne
még pár tippje vagy inkább követelése a borítót illetően. Akárhogy is,
szerintem nagyon szép munka, ízléses, elkapja az ember tekintetét, és… és ott
van rajta Freddie. Talán már ennyi is elég ahhoz, hogy rá összpontosuljon a
figyelem.
Pontozás: 5/5
A Bohém rapszódia
határozottan azon könyvek egyike, melyeknek iszonyúan hiányolom a végéről a
happy endet. Pontosítok: maga Freddie története az, amelynek végéről hiányolom
a boldog lezárást, így jelenleg még kissé fájdalmasnak érzem kijelenteni,
mennyire élveztem amúgy a könyvet. Ahhoz túl élénken él bennem az utolsó
fejezetek baljós és fájdalmas, lelkileg nem kicsit megterhelő természete…
ugyanakkor még ezzel együtt is ki kell jelentenem, hogy hatalmas munka áll
ebben az 500 oldalban, hatalmas és minőségi munka. Egy életet, hát még egy
ilyen színeset, mozgalmasat és legendásat összefoglalni nem elenyésző kihívás, de
a szerzők jól láthatólag források széles tárházát felhasználva teljesen korrekt
és részletes képet festettek a legendás Mr. Mercury 45 évéről, miközben átfogó
képet adtak mind arról a korról, melyben élt, mind arról a betegségről, mely
végül elvitte. Úgy érzem, méltó feldolgozása lett ez Freddie életének – már
csak a zenei aláfestés hiányzott! Bár talán nem okozok nagy meglepetést ha
elárulom, hogy miközben ezt írom, éppen A
Night At The Opera album szól a hangszórókból, én pedig egy legendával
szinkronban éneklem, hogy „I don’t wanna die, I sometimes wish I’ve never
been born at aaall”.
Ha érdekel a
könyv, rendeld meg ITT!
KELL egy Brian May életrajz <3
VálaszTörlésImádom azt az embert.
NA UGYE?? Ideje lenne már, csodálatos ember <3
TörlésAhogy lesz életrajz (bármilyen nyelven és formátumban), arra benevezünk majd ;)
Törlés