„Mamma mia, here I go again / My, my, how can I resist you? / Mamma mia, does it show again / My, my, just how much I’ve missed you?”
Megjelenés: 2018. július
18.
Műfaj: Amerikai zenés
vígjáték
Korhatár: 12
Hossz: 114 perc
Producer: Judy Craymer,
Gary Goetzman
Rendező, forgatókönyvíró:
Ol Parker
Operatőr: Robert D.
Yeoman
Tíz évvel az után,
hogy a Mamma Mia! több mint 600 millió dollár bevételt hozott világszerte,
visszatértünk a varázslatos görög szigetre, Kalokairire ebben az új musicalben,
mely szintén az ABBA dalaira épül. A film ide-oda ingázik az időben, és
megmutatja, hogy a múltbéli kapcsolatok miképp hatnak a jelenre.
Szereplők:
Meryl Streep – Donna
Sheridan; Lily James – fiatal Donna
Amanda Seyfried – Sophie
Sheridan
Dominic Cooper – Sky
Pierce Brosnan – Sam
Carmichael; Jeremy Irvine – fiatal Sam
Colin Firth – Harry
Bright; Hugh Skinner – fiatal Harry
Stellan Skarsgard – Bill
Anderson; Josh Dylan – fiatal Bill
Julie Walters – Rosie; Alexa
Davies – fiatal Rosie
Christine Baranski –
Tanya; Jessica Keenan Wynn – fiatal Tanya
Cher – Ruby Sheridan
Bár kétségtelen, hogy az üzlet mindig is üzlet volt, az idő
előrehaladtával egyre inkább elmondhatjuk, hogy a folytatások idejét éljük.
Gondolhatunk ez alatt az újabb és újabb Star
Wars részekre, a soha elfogyni nem akaró – de ennek ellenére kiváló – Jurassic Park / Jurassic World filmek
függővégeire, melyek minden alkalommal biztosítják egy folytatás lehetőségét, a
Tökéletes hangra mind a háromra,
a Karib tenger kalózaira őszintén,gőzöm
sincs, hol tartunk épp számozásilag, de ugyanezt a kategóriát erősítik a
nagysikerű sorozatok spin-offjai, és ha picit átevezünk könyves vizekre, még a
tíz éves Twilight Reimagined is. A
sor persze itt nem ér véget, de a konklúziót már ezek alapján is levonhatjuk:
az egykor hatalmas kasszasikert arató filmek majdhogynem kifogyhatatlan további
lehetőséget rejtenek magukban, mellyel a gyártók újabb vagyonokat
bűvészkedhetnek ki a nézők pénztárcájából. Mindig marad újabb bőr, amit
lehúzhatnak, újabb pénzösszeg, amit besöpörhetnek, legfőképp pedig embermilliók,
akik ott fognak ülni a film premierjén. Mellesleg nincs ebben semmi
szégyen: ilyenek vagyunk mi, emberek, szeretjük a jó filmeket. Azonban akad
valami, amit nem csupán szeretünk, egyenesen bolondulunk érte. A nosztalgia.
Én magam különösen a nosztalgia embere vagyok. Megvannak
azok a hívószavak, ízek, illatok, képek, pillanatnyi villanások amelyek
teljesen hangulatba tudnak hozni, az efféle érzés pedig olykor napokra magába
ránt, ami ellen épp amennyire képtelen vagyok tiltakozni, annyira odáig is
vagyok érte. Az első rész rajongóival egyetemben ezért vártam én is hatalmas
érdeklődéssel a Mamma Mia 2. részét,
így a tíz éves évfordulóra. Noha el sem olvastam őket, elkerülve így az
esetleges spoiler-fertőzést – ami tudom, rólam lévén szó, közel csodával
határos és teljességgel érthetetlen –, minden cikk felspanolt, ugyanakkor egy
percre sem szunnyadt bennem a gyanú, nem csak a nosztalgiára éhes szájakat
akarja-e etetni a filmipar ezzel a csodás húzással. Utólag megjegyzem, ez
sokkal inkább tény, mint gyanú, a közhiedelemmel ellentétben azonban nem
feltétlenül rossz dolog. Minden a színvonalon múlik: egy nagynézettségű
folytatáshoz elég egy húzónév, egy jó és szeretet filmhez viszont ennél többre
van szükség, és úgy érzem, ez a bizonyos plusz ezúttal igenis megvolt, és
átjött a képernyő nézők felőli oldalára is.
Kezdésnek talán nem árt elmondanom, hogy bár tényleg tűkön
ülve vártam, hogy láthassam, mi sült ki ebből a folytatásból, a moziban ülve,
az előzetesek alatt már a kukoricát pusztítva elkapott a félelem, hogy mégis
mit kezdek magammal, ha nem fog tetszeni. Nem mintha ez tragédia lenne, de
mégis… az első résznek különleges helye van a szívemben, amin nem hagyhattam,
hogy csorbát ejtsen egy esetlegesen selejtes második rész. Akkor, ott
eldöntöttem, hogy úgy ülöm végig azt a két órát, mintha egy egészen önálló
filmet néznék – amire ugyan szerencsére végül nem volt különösebb szükség,
mégis, segített, hogy több nézőpontból is értékeljem amit láttam. Így
elmondhatom, hogy a Mamma Mia 2. – Sosem
hagyjuk abba épp amennyire élvezhető és szerethető önálló alkotásként,
éppen annyira méltó az elődjéhez – bár kevésbé folytatás minőségben, mint
inkább a 2008-as film egyfajta kiegészítéseként.
A cselekmény maga minimálisan mozdult csupán előre és nem is
ölelt fel valami sok időt, ellenben általa vált kerekebbé az első rész,
lerántotta a leplet olyan régebbi eseményekről, melyek korábban nem kerültek
még kibontakozásra, s talán birizgálták már némelyek fantáziáját. És akkor
nézzük, miről is beszélünk egészen pontosan… de annyit mindenekelőtt
megjegyeznék, hogy a spoiler-mentességem nagyjából eddig tartott és nem tovább.
Én szóltam.
A folytatás legfőbb jellegzetessége tehát két szerepkör, s
ezek által két idősík váltakozása: a jelen cselekményt biztosított, s az első
rész utáni eseményekbe engedett szűken betekintést, míg a múltbéli epizódok
lassanként feltárták Donna múltját, s annak történetét, hogy került a szigetre,
s ismerkedett meg immár huszonöt éves lányának három lehetséges apjával. Így,
bár a történet szerint Donna már meghalt – azt viszont az istenért sem akarták
elárulni, hogyan, ezt amúgy köszönjük szépen, cseppet sem bosszantó –, a
történet középpontjában továbbra is ő maradt, egyaránt a throwback
jelenetekben, s a jelenben játszódó részekben, ahol is lánya, Sophie édesanyja
szellemiségét követve a már jól ismert kis görög szálló megnyitására készült.
Utóbbi szál ezúttal kevésbé dominált, inkább csak afféle
keretként szolgált, amely segít összetartani a visszaemlékezések sorát, ugyanis
ezek képileg, szövegileg, s asszociációs alapon is a jelenből indulnak ki.
Valamennyi alkalommal gyönyörűen oldották ezt meg, ami már indokolttá teszi,
hogy a kellemes kameramozgást és látványvilágot is megemlítsem: nálam mind
csillagos ötös. De a cselekményre visszatérve, mint említettem, a jelen úgy
éreztem, ezúttal kissé háttérbe szorult. Megvolt annak is a maga szerepe, képet
festett arról, hová jutottak szereplőink az első rész vége után, helyre tette a
karakterek közti kapcsolatokat, s lehetőséget biztosított párhuzamot vonni
múlt-jelen, konkrétabban anya-lánya, Donna és Sophie élete között. Tehát mindez
szép volt, jó volt, érdekes volt, a hangsúlyt viszont a múlt kapta, s elárulom,
számomra is az vált az izgalmasabbá.
Elvégre már tudtunk egyet s mást Donna múltjáról… ismerjük
az alapszituációt, miszerint fiatalkori kiruccanása és útkeresése során
megismerkedett három teljesen különböző, de mind egy szálig elragadó sráccal,
ahogy azt is tudjuk, hogy hármójuk közül bárki lehet a gyereke apja. Az első
részben azonban pár elejtett megjegyzésen és megsárgult fotón túl nem tudtunk
meg sokat ezekről az időkről – amit magam részéről köszönök szépen, mert így
legalább akadt mit kibogozni egy második rész keretein belül, ami pedig
feldobta két órám, egy napom, s mondjuk úgy az életem. A nyaram legalábbis
biztosan.
Így tehát a visszaemlékezések végigkísérték Donnát azon az
úton, mely diplomaosztójától kezdve egészen Sophie születéséig vezetett.
Megismerhettük Donna régebbi kiadását, egy kissé bolondos, álmodozó és
szertelen fiatal lány képében, ami ha engem kérdeztek, teli találat lett,
mind a megírt szerepnek, mind az azt
játszó színésznőnek, Lily Jamesnek köszönhetően. (Néha ugyan picit átestünk a
ló túloldalára, de ennyi belefér, és jobb szeretem ezt annak a számlájára írni,
hogy fiatalon mindenki őrültebb egy kicsit. Vagy nem?)
De! Mert mindig van egy de… a karakterek fiatalkori
kiadásait tekintve nem mindenkit sikerült az eddigi ismereteinkhez ilyen hűen
visszaadni. Mert egyik oldalon ott van Bill és Sam, akiket tökéletesebben
ábrázolni talán nem is lehetett volna. Sikerült elkapni Bill kalandos spontaneitását,
Sam szívdöglesztő sármját, mindkettejük életfelfogását, s azt, miért is
sikerült anno ellopniuk Donna szívét. Elárulom, a helyébe képzelve magam, én is
komoly kínban lennék, hogy kit válasszak. A mérleg másik serpenyőjében viszont
ott a fiatalkori Harry, aki számomra a film legnagyobb csalódása. Szegényem
elég érdekes karakter, tudom én… de nem hiszem, hogy okot adott volna, hogy
ennyire félreértelmezzék. Egyenes és egyértelmű kábé három mondatnyi forrásunk
volt az első részből arra nézve, hogy a Donnával való párizsi találkozásakor
Harry egy kifestett szemű motoros rocker volt. Nem egy szűz szerencsétlen, aki
beszélni sem tud rendesen, de szexért könyörög egy átutazóban lévő szép lánynak.
Nem, nem és nem. Vele egyszerűen képtelen voltam megbékélni – pláne, mivel az
idősebb Harry immár tíz éve nagy kedvencem, az Our Last Summer az ő hangján
pedig talán túlságosan is megdobogtatja a szívem.
Ettől a bakitól eltekintve én nem észleltem problémát a
többi karakter megformálásakor – ez viszont nem jelenti, hogy a film egésze még
nem szolgált olykor negatívumokkal. Bár már említettem korábban elmondom ismét,
hogy a Donna halála körüli homály egy ideig izgalmas, azonban mikor már fut a
stáblista, és tudatosul a nézőben, hogy most már semmi megoldást nem kap, akkor
elég… bosszantó. Finoman szólva. Az ember azt gondolná, hogy ha egyszer Meryl
Streepet szerződtetik, és a hangulatfokozás kedvéért behozzák a történet végére
egy látomás erejéig, akkor leforgathatnak egy félperces visszaemlékezést arról,
mi vitte el. Úgy vélem ennyi járna a nézőnek, tekintve, hogy az egész film
alapja ez a haláleset, ez szüli Sophie nagy igyekezetét a tökéletes
szállodanyitásra, ez trombitálja össze a legfontosabb szereplőket, s ez hívja
életre azt a rengeteg emléket, amely kerekké teszi a történetet.
Tehát mínusz egy magyarázat Donna halálára, ellenben plusz
egy feleslegesen generált instant konfliktus Sophie és Sky között – ahol a
készítők elvettek, ott adtak is valamit, még ha ez szerintem nem is volt
szükséges. Értem az igyekezetet, hogy valamivel picit megbolygassák,
felpörgessék a jelenbeli szálat is, ám a szerelmeseink közti vitahelyzet épp
amennyire egyik percről a másikra a semmiből születik, épp olyan gyorsan
oldódik meg, anélkül hogy valóban
megoldódna, így pedig lényegében nem tesz hozzá semmit a történethez. Szintúgy
feleslegesnek hatott Cher – azaz a filmben Ruby Sheridan – szála: erőltetetten
haladt, inkább csak afféle végső attrakcióként hozva be az énekesnőt. Drámai
belépő, villámszerelem, csók a tűzijáték fényében, egy három generációs Super Trouper, összességében pedig csak
egy azokból a showbiz elemekből, amelyek tudom-tudom, kikerülhetetlenek egy
modern filmben, de én köszöntem szépen, nem kérek belőlük.
Összevetve tehát a tapasztalataimat, akadtak apróbb
mélypontok, percek amiket nem tudtam hova tenni, nagyrészt viszont elégedett
lehettem: újfent szuper karaktereket kaptam, az epizódok gördülékenyen
kapcsolódtak egymáshoz, a jelen a már megszokott színészi gárdával jól esett a
nosztalgikus kis lelkemnek, míg a múlt izgalomban tartott, a szereplők humorán
olykor a teljes teremmel együtt hangosan nevettem – igazából lekönnyeztem a
szemceruzát, de azt hiszem teljesen megérte eszelősen elkenődött sminkkel jönni
ki a moziból –, és persze ott a zene…
A zene, ami nemhogy külön szót érdemel, igazából naphosszat
tudnék róla áradozni. Akár csak az előző rész, úgy ez is ABBA számokra épült,
azok közül pedig egyaránt csendültek fel már ismert dallamok – olykor aláfestésként,
olykor teljes produkcióként, de mindenképpen csodás hangulatot teremtve a nosztalgikus
erejükkel –, és teljesen újak. Azonban csak idő kérdése és ezek is épp olyan
ikonikussá válnak, mint elődjeik, érzem. A színészek végig kiválóan adják elő
magukat, szerintem a hangjuk is ott van a toppon, éppen olyan mértékben,
amennyire az szükséges: nem hallhatóan éveken át képzett hangként, hanem természetesen
kellemesen és tisztán. Ugyan hiányoltam, hogy esetleg az idősebb Sam – aka Pierce
Brosnan – és Harry – Colin Firth – is dalra fakadjon, azt hiszem a fiatal
kiadásaik egész jól kárpótoltak az e téren elszenvedett veszteségeim miatt.
Tehát… nagy a kísértés, de nem sorolom el megint, mi mindent
imádok az egész filmben,egy valamit viszont sikeresen kihagytam eddig, holott
megér egy szót, ezek pedig az apró visszautalások az első részre, amit talán ki
sem szúrok, ha nem láttam volna legalább százszor, de így rögtön megragadták a
figyelmem. Ilyen a teljes Dancing Queen
jelenet, amely megjelenésében teljesen hozza a Mamma Mia-beli előadást a rőzsét
hordó nénivel együtt; ilyen Sky és Sophie dala, a One Of Us, ahol ők ketten a fal két oldalán szomorú szerelmes
számot énekelve Donnát és Samet idézik az S.O.S.-szel;
és szintén ide sorolnám Harry és Sam közös jelenetét a mólón, miután megint
egyszerre lekésik a kompot. Bizonyára akadt még több hasonló, első nézésre
azonban ezek maradtak meg leginkább. Mindenesetre pluszpont részemről, most
pedig lassan felhagyok a töménytelen szócsépléssel, legalábbis az eddigi
minőségben, ugyanis éppen mostanra fogtam föl, hogy amilyen szinten tele vagyok
érzelmekkel a film iránt, egyszerűen írhatok akármeddig – és azt kétlem, hogy
díjaznátok –, úgysem leszek képes mindent elmondani, amit megéri. Szóval egy jó
tanácsom van: ha ismeritek az első részt, akkor irány a mozi és nézzétek meg
ezt is; ha nem ismeritek, akkor nézzétek meg mindkét részt, ha pedig már
láttátok őket, akkor gyertek velem fangirlködni a komment szekcióba! Ezerpussz!
Kedvenc
karakterek:
A fiatal Donna bár az én ízlésemnek olykor talán túl
szertelen volt, még így is – vagy talán épp ezért? – hamar belopta magát a
szívembe, ez pedig egyre nagyobb mértéket öltött, ahogy jobban kibontakozott a
személyisége, s a „kalandjai” lassacskán bolondos fiatal lányból erős nővé
formálták. Rajta kívül a fiatal Billt is megkedveltem: szégyen vagy sem,
egyaránt a mentalitása, és… hát, mondjuk úgy az engem ért vizuális benyomások
hatására. Pedig ki hitte volna, hogy valaha be fog jönni a szőke haj + kék
szem kombináció. Na mindegy. Talán kinőttem már abból, hogy legyen esetem. Végül pedig ne feledkezzünk meg az én örök
befutómról, Samről… aki az immár ősz és bájosan ráncos Pierce Brosnan képében,
és a fiatal kiadásában is ugyanúgy megdobogtatta a szívem, akárcsak tíz évvel
ezelőtt. Van ami nem változik. ♥
Kedvenc
részek:
Konkrétabb kedvenc jelenetként a fiatal Donna és Sam idilli
közös hetét tudnám kiemelni – mert komolyan, már akkor is imádnivaló páros
voltak, még azzal együtt is, milyen gázosan ért véget kettejük kapcsolata, és
ez mennyire más fénybe kellett volna helyezze Samet –, de ha nem
feltétlen epizódokról beszélek, hanem egyszerűen csak valamiről, ami az egész
filmből a kedvencem lett, akkor az a zenéje. Rólam tudni kell, hogy az út a
szívemhez a fülemen át vezet, csodás dalokkal engem annak rendje s módja
szerint le lehet venni a lábamról, és most is ez történt. Bár az első rész
alatt elvileg már a legütősebb ABBA számokat feldolgozták, én úgy látom maradt
még elég a második részre is, ugyanis a most megszólaló újabb feldolgozások
éppen olyan kellemes hangulatot teremtettek, mint a régebbiek is. Engem az első
perctől kezdve megvettek.
Zenék:
Ha már egyszer véleményt odafent nyilvánítottam, most jöjjön
a rend kedvéért egy hivatalos soundtrack linkekkel, meg minden földi jóval, a
kedvenceimet félkövérrel kiemelve ne nevessetek, ne. Tuti tipp:
hallgassátok végig. Komolyan. Nem is annyira tipp ez, inkább parancs. Higgyétek
el, nem traktálnálak titeket ezzel, ha nem lenne csodálatos. De az, nagyon is.
1. When I Kissed The Teacher
2. I Wonder
3. One of Us
4. Waterloo
5. Why Did It Have To Be Me?
6. I Have a Dream
7. Kisses of Fire
8. Andante, Andante
9. The Name of The Game
10. Knowing Me, Knowing You
11. Angel Eyes
12. Mamma Mia
13. Dancing Queen
14. I’ve Been Waiting For You
15. Fernando
16. My Love, My Life
17. Super Trouper
Értékelésem
pontokban: 10/8*
Nincs már nagyon semmi, amit ki nem veséztem volna, így nem
húznám senki idejét újabb összefoglalóval. Talán elég annyit mondjak, hogy
akármennyi idő teljen is el, van ami nem változik. A Mamma Mia már tíz évvel ezelőtt is különleges helyet foglalt el a
szívemben, ez pedig elkísért a folytatásával közös utamra is. Ez nekem nem csupán
egy film, két film, egy első rész, egy folytatás… a Mamma Mia egy hangulat, egy érzés, mégpedig olyan, amit immár tíz
éve bármikor szívesen újraélek, és ami továbbra is mindig hagyhatom majd hogy
átjárjon.
Ma néztük meg pont anyuékkal (hát maradjunk annyiban, hogy a végén anyukámat ölelgettem :D), és érdekes, mert én meg pont hogy Billt emeltem ki. Szerintem tök jól eltalálta azt az esetlen, béna srácot, akinek Colin Firtht is elképzeltem tíz éve. Nekem egyáltalán nem az jött le már az első filmből se, hogy ő mekkora macsó volt. Amire nagy magyarázat, hogy a karaktere meleg, és Donna volt az első és egyetlen nő az életében. Szerintem pont így volt hiteles, hogy azért könyörög kb a szexért, mert már akarja egy nővel csinálni, mert nem merte bevallani magának se, hogy meleg lehet.
VálaszTörlés