Hát halihó! Eltelt már némi idő, mióta érdemben sikerült alkotnom itt valamit, de annyiról természetesen még időben tájékoztatnálak titeket, hogy szuperhős azóta sem lettem, így lehetséges az, hogy ezt az egyértelműen januári felütésű posztot így február végére időzítettem találó módon. Ne is törődjetek vele. Ugyanakkor ezzel az apró kezdeti bakival együtt is az a feltett szándékom, hogy a jövőben állandó rovatként tartsam fent ezt a havi lejátszási listát, miután sikerült rájönnöm, hogy talán semmiről sem írok olyan szívesen, mint zenékről – persze ezekről is tudok a legkevésbé értelmesen írni, de mit számít ez, a lényeg a lelkesedés! Első körben tehát a januárban szarrá hallgatott számaimat szedtem egy playlist formájú csokorba – ez kicsit… nos, eklektikus lett, nagyjából olyan, mint egybekötni egy napraforgót a vörös rózsával, de talán épp ennek köszönhetően találhat majd benne mindenki olyan darabot, amivel maga is bővítheti kedvenceinek listáját. (A képekre kattintva hallgathatjátok is ezeket a csodákat) Enjoy!
Shaunta Coburn – Grateful
Nem gondoltam volna, hogy a véget nem érő
személyiséglélektan tételek tanulása alá bekapcsolt random instrumentális
spotify playlist lehet egyéb is, mint elviselhető háttérzaj mielőtt az ötperces
studybreakben benyomom a Dancing in the
Darkot, hogy aztán vállalhatatlan táncmozdulatokkal adjam ki minden
felgyűlt feszültségem, de… de mégis. Lehet több. Például természetes lelőhelye
ennek a Grateful c. csodának, aminek
a megszületéséért bizony én is határtalanul grateful vagyok. Most nem mondom,
hogy minden éjjel erre alszom el… de minden másodikon, talán. Valami hihetetlen
mód megnyugtató, elringató dallam – egyedül a hosszával kapcsolatban vannak
kifogásolnivalóim, de hát valamit valamiért.
The Crew Cuts – Sh-Boom (Life Could Be A Dream)
Roy Orbison – Ooby Dooby
Kisebb időutazást kell végrehajtani, hogy elérkezzünk a
fenti két szám keletkezési időpontjához, és ez bizony még csak a jéghegy
csúcsa, már ami a januári 50-es évek hangulatomat illeti. Elvistől kezdve Gene
Vincenten és Dean Martinon át Roy Orbisonig akadt mindenki a repertoáromban, de
a vizsgaidőszak által megterhelt agyam a Sh-Boom
és az Ooby Dooby c. remekműveket találta legalkalmasabbnak arra, hogy az
utolsó két agysejtem kiélhesse magát valamire. Ezúton is elnézést az alsó
szomszédoktól a dübögésért, az oldalsóktól pedig azért, hogy a vágyottnál
többször hallhatták felcsendülni megtört hangomon, hogy ubidubi. Elnézést
kérek.
Gilbert O’Sullivan – Nothing Rhymed
Még nővérem mutatta néhány hónapja, és akkor is elismerőn
bólogattam rá, de mostanában érett be egészen ez a szám, kezdve azzal a
különleges és számomra kifejezetten otthonosan meg szeretetteljesen csengő
hanggal, amit ez a fiatalember produkál, folytatva a sodró lendületű, mégis
nyugodt dallammal, bezárólag a szöveggel, amit természetesen már kívülről
tudok, és aminek minden sorának őszinte rajongója vagyok.
„This feeling inside me could never deny me the right to be wrong if I
choose
And this pleasure I get from say winning a bet is to lose”
Eric Clapton – Cocaine
Eric Clapton – Layla
Bár utólag szégyellem kissé, hogy nekem ez a név eddig ilyen
maximális mértékben kimaradt az életemből, de Eric Claptonnak Eszti barátnőm
mutatott be (sajnos nem személyesen, eh) az életmentő utazós playlistjeivel,
amiért puszi és köszönet továbbra is! A Layla
már az első akkordjaival teljesen a rabjává tett, ha nem hallgattam meg már az
első két-három nap leforgása alatt is minimum harmincszor, akkor egyszer sem…
aztán jött idővel a Cocaine – a szám,
csak a szám –, de ahhoz ki kellett várni egy bizonyos idegi állapotot, ami a
többnapos feszített tempójú biosztanulás hatására érte el a kritikus szintet.
„Like a fool, I fell in love with you, you turned my whole world upside
down, Layla, you've got me on my knees, Layla, I'm begging, darling please, Layla,
darling won't you ease my worried mind”
KALEO – Vor í vaglaskógi
Cigarettes After Sex – K.
Komplett lejátszási listát hozhatnék azokból a számokból,
amiket a barátom mutatott és szerettetett meg velem az elmúlt két hónapban.
Mintha nem lenne már alapból is elég csodálatos, még a zenei ízlésével is
folyton levesz a lábamról – és mikor azt írom, folyton, azt úgy is értem, hogy
folyton. Ha azonban szeretnék csak néhányat emelni ki a kiváló
zeneválasztásainak bizonyítékai közül, akkor biztosan a Kaleo izlandi dalára,
és a Cigarettes After Sex K. c.
számára esne a választásom – egyszerűen ezredik hallgatásra is teljes testemben
beleborzongok mindkettőbe, igaz, más-más okokból. Milliószor hallgatósak.
Oasis – Whatever
Találjátok ki, kik tértek vissza véletlen és abszolút nem
akaratlagos, közel hétévnyi száműzetésükből a lejátszási listáimra! Ha az
Oasisra gondoltatok, akkor sikerült beletrafálni, ugyanis minden számuk,
amelyeknek a hajnali üvölttetésével anno az őrületbe kergettem a nővéremet újra
előtérbe kerültek, hozva magukkal egy adag nosztalgiát, meg egy adagnál
valamivel több önostorozást, amiért éveken keresztül hanyagoltam egy ilyen
szuper együttest. A Whatever nem
tartozott annyira a nagy kedvenceim közé régebben, idővel azonban beérett, és
ezért is emeltem most ki elsősorban ezt a számot, de persze meg ne feledkezzünk
a Don’t Look Back In Angerről, a Stand By Me-ről vagy a Live Foreverről… a Wonderwallról már nem is beszélve. Csapkodjatok már meg
legközelebb, ha azon kapnátok, hogy nem hallgatok Oasist.
Chris de Burgh – In A Country Churchyard
Úristen, hát erről a számról annyit, hogy szintén a Spotify
randomkodásának az eredménye, és röviden-tömören… nos, ez kell legyen az
esküvői zeném ha egyszer mégis megházasodnék, és ebben nem nyitok vitát.
„Dressed in simple white and wearing flowers in her hair, music as she
walks slowly to the altar, and picking up his bible then the preacher turns
towards her, "Will you take this man to be your wedded husband?””
Alice Cooper – Poison
Bruce Springsteen – Dancing In The Dark
Újabb két gyöngyszem az Eszti által kreált lejátszási
listáimról, és egyben januári dallamtapadásaim 98 %-ának okozói: a Poison és a Dancing in the Dark. Már néhány hallgatás után teljesen beették
magukat a bőröm alá: a dalszövegeket a magaménak éreztem – érzem –, a ritmus
pedig a legklisésebb kifejezéssel élve az ereimben lüktet… áh, inkább
egyszerűen csak beismerem, hogy képtelen vagyok erről a két számról úgy írni,
hogy az méltó legyen hozzájuk. Idegenek, komfortzónából kilépősek, mégis az év
első hónapjának fénypontjai nálam, és egyben hűséges társaim a kemény tanulások
közbe iktatott ötperces szüneteimben, mikor nagyjából másfél dal leforgása
alatt kellett rendbetennem a lelkem a következő környi tételre.
„I wanna love you but I better not touch (don't touch)
I wanna hold you, but my senses tell me to stop
I wanna kiss you but I want it too much (too much)
I wanna taste you but your lips are venomous poison”
John Mark Nelson – Boy
Na, ez még egy olyan teljesen véletlen húzás, ami miatt
áldom a Spotify-t – eskü, nem támogatnak ezért a posztért, bár lassan azt
hiszem megérdemelném –, ugyanis az egyik napi válogatásomba lett bedoba így
ismeretlenül… de szerintem tíz másodperc sem kellett ahhoz, hogy elkezdjem
hegyezni a fülem. Olyan gyermeki ártatlanság sugárzik ebből a dalból, hogy
azonnal belopta magát a szívembe, és egyben beindította a képzelőerőmet is, ami
mindig hatalmas pluszpont egy szám javára. Ha becsuktam a szemem, úgy éreztem
mintha nem lennék több nyolc évesnél, és plafonra ragasztott sötétben világítós
csillagokat bámulva ábrándoznék arról, milyen lehet űrhajóval utazni. Nem tudom
honnét származnak az ilyen benyomásaim, de tény, hogy sokkal maradandóbb
élménnyé tudnak varázsolni amúgy egészen egyszerű dallamokat is.
„Dreams never take me far away, hide me from your love, wake to call
your name; And when you slow down you’ll surely say: I know blowing in the wind
there’s a voice that calls my name; “Don’t fear your life boy, grow and
change.”.”
Bon Jovi – No Apologies
Kezdem azt érezni, hogy lehangolóan gyakran emlegetem a
vizsgaidőszakot – mint látjátok, csak kicsit vagyok traumatizált, tényleg –, de
muszáj megemlítsem, hogy bárminemű nyomás, megmérettetés, vizsgahelyzet, idegkimerültség
és hasonló legfőbb gyógyítója, vagy legalábbis enyhítóje Bon Jovi, és ez egy
tény. Szerintem nincs még valami, ami olyan szinten jót tenne ilyenkor a
léleknek, mint kitárt karokkal üvölteni a Livin’
On a Prayert, vagy az It’s My Life-ra
headbangelni, neadjisten beszállni a You
Give Love a Bad Name refrénjébe… de a célra nyilván számos egyéb Bon Jovi
szám is kiválóan megfelel. Így jutunk el a No
Apologies c. szerzeményig, ami a zenei ízlésem legközepébe talált a
váltakozó lágyságával és dinamikájával.
„Push your luck, say your prayers, make believe you don't care, take a
chance, sometimes it's all you need”
Elton John – I Guess That’s Why They Call It The Blues
Bőven volna mit mondanom. Például kész regéim vannak arról,
hogyan találok rá egyre több és több olyan gyöngyszemre Elton Jonhtól, amiről
el sem akarom hinni, hogy nem volt korábban az életem része. Konkrétan fáj
belegondolni, hogy a Candle in the Wind
vagy az I’ve Seen That Movie Too
nélkül éltem le tizenkilenc nyomorúságos évet. Ahogy azt is elmesélném, hogy az
eddig toronymagasan vezető Billie Joe Armstrongot letaszította rakétaemberünk a
trónjáról, elnyerve ezzel a „legmegnyugtatóbb énekhang”-nak járó fődíjamat,
amit pedig nem osztogatok olyan iszonyat nagylelkűen. Egy szó mint száz, Elton
hatalmas kedvencem lett az elmúlt közel fél évben, de ez a dala… ez még így is többet
jelent. Legalább ezerszer meghallgattam úgy, hogy nem sikerült ráunnom egy
percre sem, de ha ez önmagában még nem volna elég, nagyon szép emlékeket is
kötök hozzá.
Gyermekeim az úrban,
így festett 2020 első hónapja dallamokba és szövegekbe öntve az én
szemszögemből – most viszont rajtatok a sor, várom kommentben a Ti epic
dallamtapadás-okozó csodadallamaitokat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése