„Nincs időm arra, hogy
az áldozatuk legyek, az AIDS-es poszterarcuk, az intő példájuk. Nem, én döntöm
el, hogy ki vagyok, és én úgy döntöttem, hogy az leszek, akinek születtem: egy
előadó. Aki megadja a közönségnek, amit akar: a mennyei érintést. Freddie
kicseszett Mercury!”
Megjelenés éve: 2018
Nemzetiség: angol
Műfaj: zenés
életrajzi dráma
Korhatár: 12+
Rendező: Bryan Singer, Dexter
Fletcher
Forgatókönyv: Anthony
McCarten, Justin Haythe
Operatőr: Newton Thomas Sigel
Producer: Graham King,
Jim Beach, Denis O'Sullivan, Robert De Niro, Richard Hewitt, Brian May, Arnon
Milchan, Jane Rosenthal, Bryan Sing
Zene: Queen
Cast: Rami Malek (Freddie
Mercury), Ben Hardy (Roger Taylor), Gwilym Lee (Brian May), Joseph Mazzello
(John Deacon)
A Bohém rapszódia a
Queen zenéjének és a banda rendkívüli énekesének kirobbanó története. Freddie
Mercury fittyet hányt a sztereotípiákra és ellenszegült a konvencióknak, így
vált belőle a világ egyik legkedveltebb zenésze. Tanúi lehetünk a zenekar
üstökösszerű felemelkedésének meghatározó dalaik és forradalmi hangzásuk révén,
Mercury féktelen életvitelének a bandára gyakorolt hatásainak, és dicső
visszatérésüknek a Live Aiden, ahol a már súlyos betegséggel küzdő Mercuryval
az élen a rocktörténelem egyik legnagyszerűbb koncertjét adják. A Queen nem
csupán zenekar, hanem egy család is volt, s máig megihletik a kívülállókat, az
álmodozókat és a zene szerelmeseit.
Szóval azután, hogy egy hónap leforgása alatt nyolcszor
megnéztem ugyanazzal a töretlen lelkesedéssel és teljes elragadtatottsággal, úgy
gondoltam, megérettem arra, hogy megpróbáljak írni egy posztot is az új
Queen-filmről, a Bohém Rapszódiáról.
Hogy úgy is érzem-e, hogy készen állok… nos, ebben nem vagyok biztos. Mint
írtam, még mindig el vagyok bűvölve – hatása alá vont nem csak a film, de
napról napra egyre jobban az együttes, a tagok, a zenéjük, a személyük…
igazából az egész Queen jelenség, és ez némileg nehezíti hogy objektív,
tisztánlátó véleményt osszak meg veletek. Mindenesetre úgy örültem Rami- és a
film valamennyi Oscarjának, mintha csak tősgyökeres Queen-fan lennék, a
szembejövő ilyen témájú videók néhány nap alatt lenullázták a mobilnetem, két
héttel a film első megnézése után pedig már ott lapult az együttes valamennyi
albuma a telefonomon. Lépten nyomon hasonló történetekbe botlottam az
interneten görgetve, tehát nagyon nem vagyok egyedül. Egyértelmű, hogy az
együttesnek ereje van: valamennyi tagjából és az általuk alkotott egységből is
sugárzik valami rendkívüli erő. A Queen egy legenda. A legendák pedig picit
felemelik az embert a földről – nekem éppen erre volt szükségem, s talán éppen
ezért vált Freddie, Brian, John és Roger rövid idő leforgása alatt olyan
fontossá számomra.
Persze mikor valaki egy életrajzi film hatására egy hónap
„ismeretség” után ilyen kijelentésekre ragadtatja magát, mint tudjuk, számíthat
bizonyos rosszalló visszhangra. Szinte várja az ember, hogy észosztás
lehetőségére várva felbukkanjanak a középkorú rajongók, akiknek a fiatalságuk
egybeesett anno a Queen virágkorával, meg persze jöjjenek azok, akiket a
szüleik már pár hónaposan is a We Will Rock
You-ra ringattak a bölcsőjükben és ezért azt hiszik, ettől rajongóbb
rajongók mindenki másnál. Higgyétek el, sírva tombolnék a Live Aid koncerten a
Queen fellépése alatt, ha annyi napot utazhatnék vissza az időben, ahány rossz
szájízű internetes megszólalásba botlottam az elmúlt hetekben arról, hogy „a
picsába mindenkivel, aki most kezdett Queent hallgatni, mert nem most kell
elkezdeni, hogy megint felkapottak lettek valami miatt”. Imádom ezt az önkéntes igazságosztást.
Imádom, hogy az interneten mindig akad, aki megmondja a tutit, aki megmondja,
mit lehet és mit nem. Imádom, hogy ezek szerint komoly szabályrendszer
vonatkozik arra, kinek mit lehet szeretni, mikor lehet szeretni, és mikor lehet
valaki rajongója vagy őszinte tisztelője bárminek. És imádom, hogy ismertek, és
tudjátok, hogy mindez a nem enyhe dühömet palástoló szarkazmus akart lenni.
Igen, az internet akárcsak sok esetben korábban is, most is
felnyomta a vérnyomásom rendesen, de egyúttal el is gondolkodtam, mert valahol
azért van igazság… nekem csak a jelenség tálalása üti ki a biztosítékot. Tweeteltem
egyet a hetekben, idézem mit: „Ti is
vagytok úgy vele, hogy ha valamit szerettek akkor idegesít, ha egy
traktorszomorító átok gyökér is szereti? Mintha megszentségtelenítené a kedvenc
zenéimet, könyveimet, filmjeimet, stb… legszívesebben superstrong jelszóval
védeném őket, hogy eldönthessem ki férhet hozzájuk”. Egyik barátnőm –
hatalmas Queen és retro zene rajongó – válaszolta erre, hogy képzelhetem akkor,
hogy mit érez most, hogy minden idióta elkezdett Queent hallgatni. És amúgy
igaza van, értem is… de szerintem egyáltalán nem az a lényeg, mikor kezd el az
ember érdeklődni valami iránt, sokkal inkább, hogy miért.
Mert most bevallom teljes szívnyugalommal, hogy mindig is
megvetettem azokat, akik csak azért „szeretnek” valamit, mert éppen az a divat.
Rosszul vagyok azoktól az emberektől, akik csak azért vesznek meg egy könyvet,
mert éppen nagy dolognak számít, vagy semmi mást nem hallgatnak, csak amit az
aktuális zenei toplisták a fülükbe nyomnak, mert egyszerűen nincs saját ízlésük
és stílusuk, és ezt – akár tetszik, akár nem – nevetségesnek találom a magam
részéről. Persze mindenkinek szíve joga, hogy mit néz, olvas, hallgat, de
emellett nekem is szívem joga, hogy véleményem legyen róla, még ha ezzel a
véleménnyel nem is leszek népszerű. Szerintem az embernek keresnie kéne kicsit
önmagát, meg kéne próbálja feltérképezni, mi jellemzi őt, mi illik hozzá, mit
szeret igazán. Ha mindig csak azt, amit elé tesznek… akkor attól tartok, nem
keres igazából, hanem megelégszik azzal, hogy felüljön az alsószintű
tömegkultúra láthatatlan futószalagjára, amin minden ember nem csupán egyforma,
de egyformán befolyásolható is. Ha pedig egész messzemenő következtetéseket
akarnék levonni, egészen odáig elmennék, hogy aki ilyen, az korrekt értékrend
és gondolkodásmód kialakítására is képtelenné válik, ugyanis automatikusan azt
fogadja el, amit egy nála nagyobb erő azt akarja, hogy elfogadjon és szeressen
– ennélfogva nem szelektál, nem hoz önálló döntéseket… értitek mit mondok. És
igen, ilyen szempontból vannak, akiknek a fellángolásszerű Queen-korszaka nekem
is szúrja a szemem, mert tudom, hogy most a film miatt újra felélénkült az
együttes népszerűsége már a fiatalság körében is, de tudom azt is, hogy akik
azért töltötték le pár híresebb daluk, mert most „menő”, azok két hét múlva,
mikor kijön egy agyonhype-olt Ariana Grande vagy Kanye West szám, akkor kukába
fogják hajítani a Bohemian Rhapsody-t
és társait, hogy tartsák az ütemet a tömeggel.
Szóval én kérek elnézést, de tökmindegy, hogy a hetvenes
évek óta hallgatsz Queent, a születésed óta – legyen az bármikor is –, november
óta, vagy egy hónapja. A lényeg a hozzáállás, az, hogy őszintén tetszik, szereted
és megérted, vagy csak beállsz egy sorba, amiből még azelőtt átállsz egy
másikba, mielőtt rájönnél, hova is vezetett volna. Szóval akadjunk le azokról,
akik most hallgatnak Queent, próbáljuk meg nem kollektíve cseszegetni őket,
amiért nem igazi rajongók, vagy mi a halál, már komolyan nem is tudom, milyen
vádak röpködnek rájuk leggyakrabban. Vagy aki régebb óta hallgatja, az
valamitől jobb? Mi a szar ez a hozzáállás? Egyszer mindenki volt ott, hogy csak
éppen elkezdte hallgatni a Queen – de amúgy minden együttesre ugyanúgy igaz –
szembejövő számait, egyszer az összes vérben forgó szemű rajongó csak
ismerkedett azzal a valamivel, amiért később élt-halt, mert igen, valahol el
kell kezdődjön egy folyamat. Senki sem úgy születik, hogy automatikusan a Bohemian Rhapsody sorait büfizi fel
szoptatás után.
Szóval igen. Mikor eldöntöttem, hogy poszt formájába öntöm a
filmmel és zenéjével kapcsolatos gondolataimat, nem tudtam, hogy ennyi
feszültséget szított bennem az emberek jelenlegi tébolyult hozzáállása, ahogy
arra se gondoltam, hogy ez lesz az a pillanat, mikor végül kifejezem általános
ellenszenvem azok iránt, akik homogén hangsorként tekintenek a zenére, s képtelenek
megélni és megérteni azt igazából, úgy, ahogy érdemes. Ahogy a filmben Freddie
mondta, „Az igaz költészet az értőknek
szól”, és nem is érthetnék egyet jobban. És ha már kitomboltam magam, és
levezettem majdnem minden indulatom, szerintem itt az ideje megpróbálnom
rátérni magára a filmünkre, ugyanis a Bohém
rapszódia megérdemelné ám, hogy az eddigi szájtépésem 3 darab A/4-es oldala
is inkább a zsenialitásáról szóljon. Nem lesz ez filmértékelés vagy ilyesmi,
inkább csak afféle összefoglaló a véleményemből, meg némi áradozás és őszinte
csodálat és tisztelet részemről a Queen, s mindenki iránt, aki részt vett a
film létrejöttében. Let’s see.
♫ Hadd kezdjek a castnál, ugyanis a film elsöprő sikere
részben természetesen a főszereplőnégyesünk pontos megválasztásának, és az ő
későbbi teljesítményüknek köszönhető. Jól esett látni a szereplőgárdán, hogy a
készítők nem a hasukra ütve vettek fel egy jelentkezőt, hanem körültekintően,
valóban a karakterükhöz illő színészeket választottak. Így történt az, hogy a
valódi banda tagjaival nem Brian ikonikus hajkoronája és Freddie szokatlan
fogállománya teremtette az össz hasonlóságot – bár tény, azok is stimmeltek.
Ugyan nem ismertek tudtommal a Queen tagjainak 21. századi klónjai, én úgy
érzem, sikerült megtalálni az ahhoz legközelebb álló srácokat: Gwilym Lee és
Ben Hardy aztán tényleg zavarbaejtő módon hozzák Briant és Rogert első látásra,
és bár Rami Malek és Joe Mazzello nem kiköpött másai azért Freddie-nek és
Johnnak, valamiért a karakterük mégis nagyon passzol. A jellegzetes,
korszakonként eltérő megjelenésük kiválóan lett megjelenítve – megjegyzem,
akkora hajevolúció volt ez a négy férfi, hogy valami hihetetlen :D –, és a
belső kisugárzás is ugyanolyan szépen átjött a képernyőn keresztül. Deacy
visszafogottabb, szerényebb jelleme szinte már Mazzello szemeiből is csak úgy
sütött, Gwilym iszonyat szerethetően közvetítette Brian „a csapat józan esze”
szerepkörét, ahogy a Roger Taylor féle dinamika is nagyon szépen megszületett
Hardy munkája nyomán.
És hogy miért kerülgetem kínosan, hogy Rami Malek munkáját
méltassam…? Nos, leginkább azért, mert he fucking deserves his own paragraph. Úgy
érzem, az egyetlen hiba amit bárki a számlájára írhat, hogy nem ő az igazi
Mercury – erről viszont sajnos nem tehet, s ezt orvosolván úgy érzem minden
tehetségét és elhivatottságát belefektette abba, hogy a lehető legvalósághűbben
reprodukálja a rockzene történetének legjelentősebb figuráját. Malek egy
meghatározó korszakot és egy örökké élő legendát vitt el a hátán, egy ekkora
szerep nyilvánvalóan hatalmas nyomást helyezett rá, de ő ahelyett, hogy
összeroppant volna alatta… nos, inkább valamiféle csodát művelt. Tény, nem
nézhetett Freddie meleg, barna szemeivel a kamerába, helyette viszont életre
keltette a mozdulatait, az akcentusát, a gesztusait, és valljuk be, hűen
tükrözte azt a túlcsorduló, csodálatos és lendülettel teli lelket, ami benne
lakozott. Ha kellett énekelt, zongorázott, igazi Freddie-s színpadi táncra
perdült… és egyszerűen beletett minden érzelmet, amit kellett. Mindvégig.
Tudom, nem sokat számít már az én elismerésem, mikor Rami kezében a megérdemelt
Oscarja, de azért hatalmas respect az én részemről is. Milliószor.
♫ Eszembe jutott egyetlen apróság: a film során egyáltalán
nem zavart, azonban máskor elgondolkodva kicsit mindig fájlalom, hogy
Freddie-nek leginkább csak az extravagáns előadó oldalát prezentálja a Bohém rapszódia. Nem vagyok nagy
szakértő, félre ne értsetek, de az eddig látott dokumentumfilmjeim egyértelműen
megmutatták azt, hogy igen, Mercury valóban egy ilyen különleges, végtelenül
karizmatikus és hangos figura volt, DE, ezt inkább csak a nyilvánosság felé
mutatta. Mindenki, aki jól ismerte Freddie-t, azt nyilatkozta, hogy privátban
egy sokkal zárkózottabb, visszahúzódóbb személyiség volt, s szinte félelmetes
kontrasztban állt egymással e két jelleme. Ezt a második féle alakot hiányoltam
picit a filmből – na nem mintha a látottakat nem értékeltem volna nagyra, mert
kétségtelen, hogy a filmes Freddie-t minden pökhendiségével együtt is nagyon
kedveltem.
♫ Ha már a szereplőknél tartunk, akkor helyretenném, a kémia
kérdést az egész színészgárdán belül, ugyanis olyan összhangot éreztem végig,
amilyen nem terem akármelyik fán. Akár Freddie és Mary kapcsolatát nézem, akár
Freddie és Jim szerelmét, akár az együttes tagjai közti baráti-családi kémiát, vagy
Farrokh és a családja viszonyát, egyszerűen minden a helyén van, látszik ezeken
az embereken, hogy nem csupán egy letudandó feladatként működtek együtt, hanem
ténylegesen jól érezték magukat egymással, és ütős csapattá alakultak a
forgatások alatt. S ugyanígy nem csupán a közösségbe, de a saját szerepükbe is
sikerült olyan otthonosan belehelyezkedniük, hogy élettel tudják feltölteni a
jeleneteket, így lett első perctől az utolsóig csupa szív és érzelem a Bohém rapszódia. A néző érezhette a
filmvásznon keresztül átáramló izgalmat és adrenalint, de ugyanúgy átjött
boldogság, bánat, magány, kétségbeesettség, szeretet és a többi. Könyörgöm, még
mindig nem vagyok az a mindenen meghatódós fajta, de ez a film minden
alkalommal előcsalja a könnyeim örömömben-bánatomban egyaránt.
♫ Videók és cikkel szólnak arról, miben ferdíti filmünk a
valós eseményeket, s olykor nekem is feltűntek apróságok – a Fat Bottomed Girls
nem szólhatott akkor, amikor, hiszen évekkel később írták, meg hasonlók –, ezek
azonban nem érzem úgy, hogy negatívan befolyásolták volna az alkotást. Talán ha
több idő áll rendelkezésre, könnyebb lett volna pontosan követni a valós
történtek fonalát, azonban ha a készítők nézhető filmhossznál akartak maradni,
tudjuk sajnos, hogy tömöríteni voltak kénytelenek, így az események olykor
máshogy pörögtek, mint igazából. Freddie például a Live Aid koncert előtt
nemhogy nem beszélt senkinek betegségéről, még ő maga sem volt annak tudatában…
és így tovább, ha valaki listára kíváncsi, akkor talál a neten bőven. Én csak
említés szinten hoztam a jelenséget, ugyanis tény, hogy akadnak különbségek, de
szerintem a film ettől még maximálisan élvezhető és értékes maradt – akit pedig
pontos infók érdekelnek, az hozzám hasonlóan fogja magát, és belemerül egy
kicsit a dokumentumfilmek világába, ugyanis készült az együttesről nem egy,
amelyek között ráadásul kifejezetten jó és informatív darabok is akadnak.
Érdemes időt szánni azokra is, ha valakit igazán foglalkoztat a Queen
története.
♫ Nem halogatnám tovább, hogy mint a film egyik legnagyobb
ütőerejéről, úgy a zenéiről is ejtsek pár szót… „párat”, de tényleg. Ezen belül
is kezdenék gyorsan a felvételek minőségével és megoldásaival, ugyanis
szerintem bravúrosan sikerült megoldani minden zenei helyzetet. Értelemszerűen
elég sokszor szólaltak meg a banda eredeti felvételei, azonban akadtak
jelenetek a film során, mikor egyszerűen nem lehetett ezeket elővenni, mert nem
állta volna meg ott a helyét egy stúdió-féle hanganyag. És ilyenkor jött a
magic: izzították Ramit, keverték az eredetiket, és tökéletessé tették az
összhatást egy titkos összetevővel: az ő neve pedig Marc Martel. Fogalmam
sincs, feltűnik-e a neve a stáblistában – akárhányszor láttam, nem tudtam
olvasgatni, miközben éppen magával ragadott a zene –, de nem semmi a srác.
Egyesek az interneten „hanghasonmásként” emlegetik, és amúgy egyáltalán nem
alaptalanul, ugyanis kísértetiesen hasonló énekhanggal büszkélkedhet, mint maga
Mercury, ennek köszönhetően pedig ő vált az újabb hangfelvételek titkos
fegyverévé: az ő énekét keverték az eredetikkel és Rami előadásával, így
született annyi ütős és hiteles érzetet nyújtó alakítás akkor is, mikor nem
originálban vették át a készítők a Queen zenéjét.
Erről ennyit, most már isteníthetem egyenesben magát az
együttest és a számaikat… meg persze azt a válogatást belőlük, amit a filmben
hallhatunk. Ez egyaránt talál be rajongóknál, és azoknál, akik még nem igazán
ismerik a Queent: természetesen a legsikeresebb és legfülbemászóbb dalaik
kerültek a Bohemian Rhapsody soundtrackjére, ami kezdőlépésnek tökéletes. Az
már más ügy, hogy annyi csodálatos daluk van még, amit szívesen hallottam volna
a film során… a Liar, a ’39, a One Vision, a Flick of the Wrist, a Lily of The
Valley… de nem lehetek telhetetlen, hiszen így is fenomenális hangulatot
sikerült varázsolni az összeválogatott számokkal.
Betekintést engedtek a Queen stílusevolúciójába, adtak
egy-egy szeletet mindenből, amiért mélyen tisztelem az együttes alkotói
munkásságát. Sokszínűséget mutattak, a kísérletezés bátorságát, olyan
tökéletesre kiforrott hangzásokat, amelyektől libabőrös lesz a karom, és
dalszövegeket, amelyek soronként az agyamba égtek… jézusom, gyerekek, ez az
áradozás mégsem fog úgy működni, ahogy gondoltam, mert konkrétan szavakat sem
találok arra a zsenialitásra, ami a Queent jellemzi. Ez a négy ember egyszerűen
egy csoda – és szinte minden lélegzetvételükkel további csodát hoztak létre
erre a világra.
♫ Ami hatalmas pluszpont a készítőknek, az – a már felsorolt
sok egyéb mellett – mindenképp az a részletesség, finomság, amivel próbálták
helyenként a hitelességet emelni. A színészekkel rekonstruált Bohemian Rhapsody
klip. A lépésről lépésre újraalkotott Live Aid. Freddie fellépőruhái.
♫ És bár le merném fogadni, hogy bőven akadna még
kiveséznivaló – talán a film minden perce megérné, hogy külön beszéljek róla,
de azért nekem is vannak határaim –, azzal a hatással szeretnék zárni, amit a
film összességében vált ki, belőlem legalábbis. A Bohém Rapszódia sokmindent
elmond, amit érdemes tudni a Queenről, valamint Freddie Mercury-ról… de mégsem
annyit, amennyit az ember tudni akar. Nyújt valamit, de az a valami inkább csak
egy kisujj, mintsem egy kar, vagy a hozzá tartozó test; és ugyan az a kisujj is
tele van vérrel, lélekkel, energiával, azért otthagyja a hiányzó részek
ürességét az emberben. Ennél fogva miután lecseng a Live Aid, s a néző
végighallgatja a stáblista dalait is, a film, és Freddie, és az egész Queen
jelenség ott motoszkál tovább az ember fejében. Kibontakozásra vár minden
életút, válaszra minden kérdés. Mert ez egy különleges történet, különleges
emberekről… és azt hiszem ez nézeti meg velem a filmet újra és újra és újra. A
csodával nehéz ugyanis betelni.
Kedvenc
karakterek:
Freddie egy igazi divatteremtő különc, egy olyan bátor
harcosa az életnek, aki két kitaposott ösvényt látva bátran indult el egy
harmadik, addig járatlan úton… és ezzel a hihetetlen erőtsugárzó lelkével, a
mentalitásával, a tehetségével, minden meg nem értettségével, hóbortjával és
darlingjával elbűvölt. Nem is csoda. Mellette még Brian tett rám elsőre is
nagy benyomást, mint már említettem, szerintem ő volt a józan ész hangja a
csapatban, afféle tűzoltó, aki elcsitította általában a felcsapó indulatokat,
és ezt nagyon kedveltem. Meg persze a beszólásait. És a haját. És hogy
átevezzek picit a mellékszereplők tengerére is, muszáj megemlítsem röviden Jim
Beacht – akarom mondani Miamit –, aki a maga kissé kínos és visszahúzódó
természetével nem egy mosolyomért volt felelős. Fun fact, meg kellett nézzem
vagy háromszor a filmet, hogy feltűnjön, hogy Tom Hollander játssza, addig
teljesen elkerülte a figyelmem… de ezt a vénségem számlájára írom. Amúgy
hatalmas a pasas. És nem akarom kihagyni John sem... drágám a filmben nem sok teret kapott, de az eredeti együttes tagjai közül is az egyik kedvencem, nyugis, csendes figura, de annál ütősebb mindig, mikor megnyilvánul. Imádom.
Kedvenc
részek:
Hogy kronológiai sorrendben haladjak a kedvenc
jeleneteimmel, az első telitalálat nálam Freddie felvétele volt a bandába,
illetve az első stódiófelvételük, tehát a Keep Yourself Alive és a Seven Seas
of Rhy jelenetek – nagyszerűen átjött a képernyőn az új kezdet izgalma, és ez
magával ragadott engem is. Aztán ki ne felejtsem az ikonikus címadó dal
születését: minden percét élveztem ezeknek a jeleneteknek, belekönnyeztem
Freddie énekébe, odáig voltam Bri gitárszólójáig – amúgy tényleg képtelen
vagyok felfogni, hogyan lehet egy gitárszóló ennyire tökéletes az első hangtól az
utolsóig, de tényleg, ilyet hogy lehet –, és fogtam a fejem Roger minden
Galileo-jánál. „Egyáltalán ki ez a Galileo?” A jó dalok adta boldogságlöketből
a következő kedvenc jelenetem már az összetört szívek világába kalauzol át:
Freddie coming outja Mary-nek végig próbára tett, vajon megállom-e könnyek
nélkül, de bevallom, nem ment… úgy érzem tökéletes volt a kémia Malek és Lucy
Boynton közt, így rettenet őszinte és érzelmes jelenetet hoztak össze. És végül
ugorjunk egyet a film vége felé… vagyis kettőt, ugyanis egyaránt
felejthetetlenné vált számomra a perc, mikor Fred bevallja a többieknek, hogy
beteg, és az is, mikor ellopta a showt a Live Aiden.
Kedvenc dalok
a filmből:
Keep Yourself Alive
Killer Queen
Bohemian Rhapsody
Love of My Life
Under Pressure
Hammer To Fall
Don’t Stop Me Now
Radio Ga Ga
We Are The Champions
Pontozás:
10/10*
Sokféleképpen nézheted a Bohém
rapszódiát. Nézheted hatalmas Queen rajongóként, de a tudatlanság
újdonságával is, nézheted nosztalgiából, nézheted a mély, emberi oldaláért, a
felülmúlhatatlan zenéi miatt, de nézheted azért is, mert most „menő”, meg mert
éppen adja a mozi, és amúgy is, ha mindenki látta már, neked is kell... de
igazából akármelyik kategóriából nézzük is, egy 10/10-es filmről beszélünk.
Zseniális színészi játékokkal, amelyekről lehetetlen megfeledkezni, precíz és
kellemes kivitelezéssel, olyan zenékkel, amelyek millió tűzijátékot gyújtanak
az ember lelkében, és nem utolsó sorban rendkívüli emberek életével a
képkockákon, melyek a zenetörténelem egyik legmaradandóbb legendáját keltették
új életre: a Queent. Ez nem hinném, hogy helyet adna vitának.
Ti láttátok
már a Bohém rapszódiát?
Hadd halljam
kommentben, kinek melyik a kedvenc Queen száma! ;)
Tökéletesen leírtad, sis'! <3
VálaszTörlésSziaa! Ahh, olyan jó tudni, hogy nem én vagyok az egyetlen, akit ennyire megérintett ez a film. Igazából én is csak azóta vagyok Queen-függő, mióta anyukám elrángatott magával a moziba. És örökké hálás leszek neki ezért!
VálaszTörlésÖtvenes éveim közepén járok, de a film előtt a legnagyobb slágereken kívül semmit nem tudtam a Queenről. Mióta 2020. szeptember 5-én bemutatták a tévében, Freddie-függő lettem, vele kelek, vele fekszem. Megnéztem az összes létező interjút, elolvastam egy halom cikket, hogy megértsem a személyiségét. Szegény pasas iszonyú sokmindent rakott a "batyujába", de cipelte és ettől lett az aki. Imádom és gyakran megkönnyezem, hogy mennyire lerombolta a betegség.
VálaszTörlés