"Csodálatos szerelemtánc! Bárcsak soha, de soha ne érne véget!"
Eredeti cím: Szerelemtánc
Oldalszám: 224
Megjelenés: 2016
Kiadó: Álomgyár Kiadó
Ár: 3299 –
Mit
tennél, ha találkoznál a szerelemmel? És vajon mit tesz Dávid, aki Budapest
szívében önként vállalt magányban él?
Képes
ledönteni a saját maga által hosszú éveken át felépített falakat, vagy
mindörökre szomorú múltja rabja lesz? Van-e elég bátorsága, hogy kockáztasson,
és felvállalja akár a csalódás lehetőségét is, a boldogság váratlanul
megcsillanó reményében?
Mi
helyes és helytelen, mi tisztességes és tisztességtelen, mi lehetséges és mi
lehetetlen?
Miközben
végighaladunk Dáviddal a válaszkeresés és döntés nehéz útján, észrevétlenül
beszippant bennünket ez a szívet melengető történet.
Gombos
Tünde megindító regényében egy huszonhét éves, végtelenül szomorú fiú bőrébe bújhatunk,
aki egy angyali találkozás után lassacskán megbizonyosodik róla, hogy neki is
jár a boldogság.
Miután az Álomgyár Kiadó felajánlotta,
hogy nyugodtan válasszak többet is könyveik közül… hát, őszintén azt sem tudtam
először, hogy hova nyúljak. Böngésztem a könyveik listáját, és bár nem mondom,
hogy nem hatott rám egy szinten mások véleménye, még azokkal együtt sem bírtam
elhatározásra jutni, olyan sok jót találtam, így annyit mondtam csupán,
olvasnék valami könnyed romantikust, azon túl legyen meglepi. Hát ez az is lett
a javából – a fülszöveg, az értékelések, amiket olvastam, egyaránt azt
erősítették bennem, hogy a Szerelemtánc egy végletekig megható és szomorú
lélektani regény – így először pislogtam egy nagyot, aztán gyorsan neki is
kezdtem, hogy meglássam, mi hibádzik.
És amúgy semmi – hacsak nem velem. Ez
utóbbi elég valószínű… nem lévén - Barbival
ellentétben :D – egy túlzottan romantikus lélek, még mindig attól félek, hogy
velem van a probléma, és egyszerűen nem úgy fogtam fel a könyvet, ahogy kellett
volna. Mert jó, én megértem, hogy aki
sírni akart bármikor is a történet alatt, az miért és min tette… de én jól
szórakoztam. Mármint… nee, kérlek ne nézzetek teljesen érzéketlen
szörnyetegnek, jó? Elmagyarázom.
Az egész történetet végigkísérte
egyfajta negatív légkör: a gyász rothadó szaga, a magány érzése, a
társadalomból való egyfajta kivetettség, sőt, hogy milyen, mikor nem csak
másokat, de önmagunkat veszítjük el. Miután Dávid szemszögén keresztül lehetünk
részesei ennek a rövid kis történetnek, így a fentiek nagyon is ismerősek kell
legyenek, mert egyszerűen lehetetlen elmenni mellettük. Ennek a kiábrándult,
magába zárkózott, önkéntes száműzetésben élő férfinak ezek mindennapos
problémát jelentenek, így a könyv nagy részében előkerülnek, mikor
visszaemlékezések formájában, mikor jelen idejű monológként – de szerintem az a
csoda, hogy ennek ellenére sem éreztem a várt depresszív atmoszférát. Úgy volt
képes elgondolkodtatni, hogy közben nem nyomott le lelkileg, nem ríkatott meg,
ellenben mindig tudtam mosolyogni egy jót a karakterek humorán, kedves kis
évődésén, vagy Dávid olykor kaotikus gondolatain. Hogy ettől érzéketlennek
számítok-e? Döntsétek el… de szerintem a válasz nem.
Ez csak…
egyfajta sajátossága a lelkivilágom beállítottságának, azt hiszem. A könyvet
bár végigkísérik a problémák, a múlt tragikus eseményei folyton ott lappanganak
a sorok között… igazából nem éljük őket át konkrétan. Éppen azok, amik: mint
mikor valakit megkérdeznek, mi történt, és kénytelen adni egy választ, de
tényekre szorítkozik, mert többet mondani túlontúl felkavaró lenne számára. A
visszaemlékezések tények, én pedig az a fajta ember vagyok, aki keveset sír, de
akkor bizonyára egy érzelem hatása érte utol. Mert tudjátok, vannak nők, akik
elsírják magukat, mikor meglátnak egy kisbabát, vagy csak elmesélnek egy filmet
a barátnőiknek… de nekem ez nem így működik. Egy könyv, vagy film – vagy zene,
bár az úgy általában is többször csal könnyet a szemembe – egyedül akkor ríkat
meg, ha nagyon erőteljesen ír le érzelmeket, és az emberek reakcióit. Ez néha
jó, néha viszont nem – itt pedig szerintem nem is volt helye. A módszer jelen
idejű cselekménykor eredményes, itt pedig, mivel a tragédiák mind a
visszaemlékezésekből derültek ki, nélküle lehetett valósághűen adni vissza a
folyamatot, amit fenn leírtam. Egy alapból is megtört ember nem fog önként és
dalolva merülni el a szomorú múltjában. És ha téged megkérdeznének ennyi minden
után, hogy az egész hogy történt, kétlem, hogy költőien fogalmazva drámai
elemekkel mutatnád be, adnád elő a történetet – nem, a fogad között szűrnél ki
két tőmondatot, és imádkoznál, hogy ne kérdezzen erről többet. A lényege annak
a sok blablának amit összehordok itt, hogy hatalmas gratulációm Gombos
Tündének, amiért nem hagyta magát csapdába esni, nem hagyta, hogy megvezesse a
téma, amit választott. Két lábbal megállt a valóság talaján.
És igazából az
egész regényben ezt szerettem a legjobban: a hitelességét. Hogy egyszerű volt,
de nagyszerű, nem bonyolította túl a dolgokat, és éppen úgy mutatott be
élethelyzeteket, a főszereplő gondolatait, mint amilyen a valóságban.
Mindenféle díszítés vagy flancolás nélkül, életszerűen. Úgy, hogy elhiggyem,
hogy ilyen van – márpedig ez elég ritka manapság a könyvekben. Megpróbálnak
mindenkit tökéletessé, kívánatossá, szimpatikussá faragni, pedig az emberek nem
ilyenek. Imádtam, hogy Dávid olyan élethű volt, hogy szinte hallottam a
légzését a szobában. Emberből volt. Nem beszélt előre megtervezett,
színpadias körmondatokban, nem kellett lehámozni a mondanivalójáról a mázt,
hogy megtaláljam az értelmét, és nem kellett azt olvasnom, ahogy Lilien
szépségét virágokhoz, egy évszakhoz vagy tájhoz hasonlítja odafigyelve minden
apró részletre, mint például a pipacspiros orcák, a bársonyos bőr, mely olyan,
akár a nyuszifül… szóval értitek. Emberi gondolatai voltak, emberien fogalmazta
meg őket – emberi helyzetekbe került, és emberien reagált. Kicsit béna tudott
lenni – meglátva Lilient nem jött ki hang a torkán, vagy azon parázott megállás
nélkül, hogy a lány el fog szaladni, ha meglátja a véleménye szerint
„kriplijárását”, de értitek a lényeget… az emberek nem tökéletesek. Nem
véletlenül használtam ennyiszer az „ember” szót az elmúlt két mondatban,
értsétek meg.
Utóbbi bennem
meglehetősen sok gondolatot ébresztett, visszahívott érzéseket és pillanatokat
Amy Harmon Arctalan szerelem c.
könyvéből. Valljuk csak be, mi, lányok túl sokat panaszkodunk arról, hogy nem
vagyunk szépek – de végső soron kisminkeljük magunkat, sok mást nem tehetünk,
mint hogy úgy véljük, tudatában vagyunk valaminek, ami talán reméljük
nem is igaz, és minden nap elsírjuk a barátainknak ha vannak. De az Arctalan szerelem és a Szerelemtánc is férfi esettel közelít a
témához, ami szerintem sokkal érdekesebb. Mindkét könyvben izmos, jóképű
sportolókról van szó, akiket a lányok megbámultak, akit titokban mindenki
akart. Aztán egy balesettel az egésznek vége szakadt. Míg a lányoknál a
szépség-kérdés elég idegesítő témakör, addig a fiúknál érzelmi hullám; úgy
tűnik, bár a lányok a hisztisek, akiknél pl. nincs jó válasz a klasszikus „nem túl nagy az orrom?” De. / „Nem kövérít ez a ruha?” De. kérdésre,
a fiúk sokkal érzékenyebbek a hiúságukat tekintve. A balesete után Dávid
ugyanaz a jó és szeretnivaló ember maradt, mégis úgy érezte, elvesztette
önmagát. Egyrészt sajnáltam, másrészt határtalanul bosszantott, ahogy ezek után
tekintett magára. Ahogy ócsárolta önmagát, a járását, a kinézetét, ahogy
folyamatosan besorolta magát azok közé a férfiak közé, akiknek semmi esélyük
sem lehet a szép lányoknál, ahogy úgy érezte, ő már nem érdemli meg a
boldogságot.
Tudjátok… az a
szomorú, hogy ez megtörténik. Hogy mindennapos probléma, emberek milliói érzik
így magukat, és a valóságban nem vár mindenkire egy happy end, hanem egyedül
marad, vagy kénytelen megalkuszni… de a könyv boldog befejezése, a szereplők egymásra
találása ha nem is ad reményt, megmutat
annyit, hogy minden a többi embertől függ. Nem szabad az embernek magát
hibáztatni, úgy érezni, mint Dávid, mert a társadalom a gonosz, az hitet el
velünk szörnyű dolgokat. De ha nem is mindenki életében bukkan fel valaki, aki
megváltja a negatív gondolatok rabságából, jó arra gondolni, hogy még van
ilyen. Vannak olyanok, mint Lilien, akik megmutatják az embernek, hogy értékes.
„De mi menti meg a lelkemet? Mi tartja életben ezután?”
Emellett a
szál mellett én még kivételesen értékeltem a sporttal kapcsolatosat is. Nap
mint nap elmélkedem azon, hogy akik hivatásos sportolók akarnak lenni, mi a jó
eget képzelnek… mert én továbbgondolom. Hogy akkor lesérül, mondjuk eltöri a
lábát, vagy valami rosszabb, és vége a karrierjének. Olyan bizonytalan egy
szakma ez, és ezt is megmutatta kicsit a könyv.
Összességében:
kellemes volt, különleges, és fontos témákkal hozakodott elő, mindezt
emberközeli módon valósítva meg. Ajánlom azoknak, akik valami igazán gyöngyéd,
finom szerelmi történetre vágynak; azoknak, akik hiányolják a kortárs
könyvekből a hitelességet, az élethű szereplőket – ezt bizonyára élvezni
fogják.
Kedvenc karakterek:
Mint írtam, engem néha fel tudott kissé
bosszantani Dávid gondolkodása, ezért Lilien lett a kedvencem, aki – hehe,
majdnem szó szerint :D – beszambázott az életébe, és hipp-hopp, jobbá is tette.
Jó, első körben megőrjítette, de lényegében színt, vidámságot hozott az
életébe, és kicsit engem elárasztott még könyvön keresztül is a pozitivitás,
ahogy a lány csilingelő nevetéséről, vagy kisugárzásáról volt szó.
Kedvenc részek:
Mint szinte mindig, minden könyvben, itt
is imádtam a visszaemlékezéseket, mert egyszerűen szeretem látni kibontakozni
az okát egy-egy karakter mostani viselkedésének, annak, mi formálta azzá, aki
lett, és ennek itt különösen nagy szerepe is van. És azt már ne is mondjam,
mennyire édes volt a vége felé – sőt, úgy összességében mindig – mikor Dávid és
Lilien találkozgattak… rém cukik voltak együtt, bár sejtettem, hogy össze
fognak jönni a végére, nagyon szurkoltam nekik.
Kedvenc idézet:
„Most
még nem láthatom, hogy miért történt úgy, ahogyan, most még túl közel van, most
még túlságosan fáj. De majd egy nap, amikor már kellően messze leszek, és
kellően rálátok, egyszer csak össze fog állni a kép, mint egy hatalmas kirakó.”
Borító: 5/5
Erre… erre egyszerűen nem tudok mit
mondani. Külső megfog, belső megtart
eset áll fenn, egyszerűen el sem tudom képzelni, hogy valaki ránézzen erre a
borítóra, és ne essen azonnal szerelembe. Olyan, akár maga a történet:
egyszerű, de nagyszerű, igényes, finom, és nyomot hagy maga után. Külön
értékelem, hogy magyar könyvre igazi magyar képet kaptunk, gyönyörű a Lánchíd a
háttérben.
Pontozás: 5/4*
Több értelemben is nagy meglepetést
okozott számomra Gombos Tünde bemutatkozó regénye – de örömmel mondhatom, hogy
mindenképpen csak pozitív értelemben. Imádtam, hogy képes volt könnyeden és
élvezhetően dolgozni fel súlyos témákat, a komolyságukat sem palástolva, és
mégis kellemes humorral, ha úgy hozta a helyzet. Fontos dolgokat mutatott meg,
az igazi értékeket – ami miatt az Arctalan
szerelemhez tudnám hasonlítani, és ha olvastátok az arról írt értékelésemet
is, tudjátok, hogy ez elképesztő nagy szó nálam – és bár én még kicsit éreztem,
hogy ez volt az írónő szárnybontogatása, szerintem mindenki boldog lehetne, ha
elsőre ilyet tehetne le az asztalra. Pompás könyv egy kellemes kis délutáni
pihenéshez, aranyos, könnyed és pattogós – akár egy tánc ;) – kellő romantikát,
humort és komoly mondanivalót - például sérülések, nagy korkülönbség, gyász, önmagunk elvesztése - ötvözve. Mi más kellene még ezek után?
Köszönöm a könyvélményt Gombos Tünde írónőnek, a
recenziós példányt pedig, mi által a történet részese lehettem, az Álomgyár
Kiadónak!
Ha megtetszett a könyv, rendeld meg ITT!
Ugye, hogy ugye? *--* Celeb vagyok emberek. Bekerültem az értékelésbe *--* <3 ILYSM,
VálaszTörlésyour Malec szisztör
Az vagy, drága ^^ Malec sis' <3
VálaszTörlés