Üdv újra itt, kedves felebarátaim az Úrban, azért gyűltünk
most össze, hogy az élet értelméről beszélgessünk – ismét. A legutóbbi
alkalommal, Viktor E. Frankl – Az élet
értelméről c. kötete kapcsán már nekivágtunk ennek az igencsak filozofikus
természetű adventúrának, a földi létezésünk célja azonban annál sokkalta
bonyolultabb, mintsem hogy elég legyen megelégednünk egyszeri elmélkedéssel
erről a témáról, ugyebár. A fent említett könyv szerzője, e neves bécsi
neurológus és pszichiáter gondolatait tágabb kontextusban is megfogalmazta, mi
több, gyakorlatilag saját elmélettel állt elő Freud pszichoanalízise és Alfred
Adler individuálpszichológiája nyomán – ezt nevezzük logiterápiának,
egzisztenciaanalízisnek. Bevallom, nekem is rengeteg kutatómunkámat igényelte,
hogy fejben egy viszonylag tiszta képet kapjak az irányzatról – tanulmányaim során
nem került még elő ugyanis –, de alább igyekeztem legjobb tudásom szerint
gyűjteni össze mindazt az információt, mely alapján ti is könnyedén és gyorsan
képbe kerülhettek a logoterápia és egzisztenciaanalízis fogalmakkal, az
irányzat hátterével, fő tételeivel, felhasználásával… stb.
Ki volt Viktor
E. Frankl?
Elsősorban a logoterápia és egzisztenciaanalízis szülőatyja,
ezért is emlegetem most olyan sűrűn – de talán érdemes a személyt tágabb
kontextusban is elhelyezni, elvégre minden elméletalkotó egyben ember is,
sajátos életúttal, tapasztalatokkal. Nem szeretnék messzemenően
tankönyvszagúnak mutatkozni, de a kezdetekkor ezt nehéz elkerülnöm: Frankl a
múltszázad elején született, bécsi zsidó család gyermekeként. Filozófiai és
pszichológiai érdeklődése hamar felszínre került, s már gimnazista korában
levelező kapcsolatban állt Freuddal, később Adlerrel is – előbbinek hála már 17
évesen jelent meg publikációja, melyben a pszichoterápia értelem- és
értékproblémáit taglalta (három… kettő… egy… kezdhetjük is rosszul érezni
magunk, hogy hol tartunk most a tinédzser Franklhoz képest). Egyetemi évei után
– hol pszichiátriára és neurológiára specializálódott orvostanhallgatóként volt
jelen – a bécsi zsidó kórház főorvosa lett: ekkortájt kapta meg hosszas
várakozást követően az amerikai vízumát, mellyel elmenekülve elkerülhette volna
azon tragikus események sorát, melyek vártak rá. A lehetőséggel végül nem élt,
Bécsben tartotta, hogy főorvosi tisztjével deportálási mentességet
biztosíthasson családjának, ez azonban nem tartott sokáig. 1942-ben végül ő, és
családja sem kerülhette el az elkerülhetetlent: utóbbiak életüket vesztették a
koncentrációs táborban, míg Frankl maga négyet is túlélt, s végül szabadon távozhatott
a felszabadításkor 1945-ben. Szerettei halála sokkolta, s egy időre mély
depresszióba taszította, mi több, az öngyilkosság felé sodorta, míg megtalálta
életében azt az értelmet és célt, melytől a szenvedései sem lesznek
hiábavalóak. Ez a felismerés jelentős mérföldkővé vált Frankl logoterápiás
irányzatában: még szabadulása évében megírta …és mégis mondj igent az életre! c. memoárját a lágerbéli életéről
szakmai szemmel, előadásokat tartott, s tovább bővítette életművét egészen
haláláig.
Mikortól
beszélhetünk logoterápiáról és egzisztenciaanalízisről?
Frankl a logoterápia kifejezést már 1926-ban használta,
elképzeléseit egy ezévben tartott individuálpszichológiai konferencián mutatta
be először, majd ezt csak később, 1933-ban egészítette ki az
egzisztenciaanalízis fogalmával.
Mit jelent a
logoterápia, az egzisztenciaanalízis?
A logoterápia és egzisztenciaanalízis többféle oldalról is
megközelíthető: egyrészt ez egy filozófiai irányzat mely az élet értelmességét
hangsúlyozza, másrészt egy pszichológiai elmélet és annak gyakorlati, terápiás
alkalmazása, mely az ember azon törekvésére épít, hogy saját életében
megtalálja az értelmet. Tehát akár elméleti, antropológiai, diagnosztikai vagy
akármilyen szempontról legyen is szó: a kulcsszó az értelem, ennyit jegyezzetek
meg mindenek felett, a többi jön magától.
Mi a LTEA*
három fő alappillére?
*görcsbe állnak az ujjaim, amint huszadjára gépelem: „logoterápia
és egzisztenciaanalízis” (ennyiszer leírva, kimondva valamit még azon is
eltöpreng az ember, ezek értelmes szavak-e), ezért engedelmetekkel a
továbbiakban főleg a LTEA rövidítéssel élve fogom emlegetni az irányzatot – na nem
azért, mert ennyire lusta vagyok (vagy ilyen egyedi), hanem mert a felhasznált
szakirodalom is rábólintott. Tehát oké, lusta vagyok, de legális lustaságot
művelek.
1. Létünk alapvető velejárója az akarat szabadsága, tehát meglehet, hogy a körülmények adottak és
megváltoztathatatlanok, de az, hogy ezekre miként reagálunk, kizárólag rajtunk
áll, ez a döntésünk pedig képes befolyásolni az események további alakulását,
ezt nevezzük non-determinista pszichológiának. Magyarán Frankl arra biztat,
vegyük kezünkbe a sorsunk. Vagy ne. A lényeg, hogy jogunkban és módunkban áll
ezt megtenni, amennyiben felelősséget vállalunk.
2. Az életnek
mindenképpen van értelme: a logoterápia felfogásában ez az
öntranszcendencia (lásd, következő kérdés), valamint az, hogy képesek legyünk
megválasztani a számunkra legértelemteljesebb utat, s azt megvalósítani. Fontos
kikötés az, hogy minden ember számára, minden szituációban más-más értelembeteljesítési
lehetőség áll fenn, ezek pedig néha meghaladják felfogóképességünk, így
elmondhatjuk, hogy a logoterápia ősbizalomra kell épüljön, bizalomra, hogy az
élet igenis értelmes. (Hajnal háromkor az ágyban, ébren fekve és a plafont
bámulva persze ez a bizalom nem valami hozzáférhető, mi több, egészen
megkérdőjelezhető, de ez csak annyit jelent, hogy nem szabad ébren kukorékolni
éjnek évadján, mert a végén még tudattalanul is rácáfolunk jelentős
pszichológiai irányzatok tanítására.)
3. Veleszületett képessége az embernek, hogy igyekszik értelemmel tölteni fel az életét,
nem feltétlenül globális, inkább pillanatnyi értelemben, tehát a cél a
mindennapokban való helytállás: végül ezek összessége, értelemmel telítettsége
adja az élet értelmét.
Mi az öntranszcendencia, és milyen szereppel bír a logoterápiában?
Az öntranszcendencia lényege az, hogy az ember életét és
cselekedeteit valami önmagán túli célnak
szenteli – vagy mondjuk ki egyenesen, rájön, hogy a világ és az élet nem
egyedül körülötte forog. (Tehát mikor egy veszekedés során elhangzik: „Vedd már
észre szívem, hogy nem te vagy a világ középpontja!!”, az igazából egy
felszólítás az öntranszcendenciára, menjünk tovább, a logoterápiában való
elmélyülésre! Mindenki boldogabb, ha így fogja ezt föl.) Ez egyfajta önátadás,
mely során a cselekvést már nem önző érdek vezérli, hanem a másik ember, a
világ, a közjó. Ebben a tekintetben felfedezhetünk egy kis átfedést Alfred
Adler elméletével, aki a személyiség társadalmi meghatározottságával
foglalkozva kijelentette, hogy „Hasznos
teljesítmény csak a közösség érzéséből keletkezhet.”
Milyen
emberképre épít a LTEA?
Ami mindenekelőtt fontos: az egzisztenciaanalízis az embert
értelemorientált, és a döntéseiben szabad lénynek tekinti, ez a két fő
meghatározó tulajdonság, ami aztán kiegészül Frankl háromdimenziós
koncepciójával: ennek értelmében az ember három összefüggő, és egymással
együttműködő részből áll össze – alább ezt a három alkotóelemet mutatnám be
röviden.
1. Az alapot a szomatikus,
azaz testi dimenzió adja: ebbe a kategóriába tartoznak fiziológiai és biológiai
funkcióink, folyamataink, például hogy milyen egészségi állapotban vagyunk,
hasogat-e a fejünk, vagy hogy milyen hormonszinten állunk aktuálisan.
2. Erre épül a pszichés
dimenzió, mely egyszerre jelent érzéseket és kognitív képességeket: így tehát
beletartozik a lelkiállapottól kezdve az ösztönökön és vágyakon át az intellektusunkig
minden földi jó. Az embernek ezt az aspektusát, valamint a fent említett
szomatikus részt Frankl együttesen a személy pszichofizikumának nevezte el, s
ennek fölébe helyezte a harmadik dimenziót, mely igazán emberré tesz minket.
3. Ez a harmadik elem pedig a szellem, a „nous”. Frankl emberképét gyakorlatilag ez az összetevő
határolja el a többi pszichológiai irányzatétól, hogy az embert mindenekfölött
szellemi lénynek tekinti, ez a szellem pedig képes szembehelyezkedni mind a
szomatikus, mind a pszichés részünkkel. Ebbe sorolandó a már sokat emlegetett
(és valószínűleg továbbra is gyakran emlegetendő) önálló döntési szabadság
képessége, a lelkiismeret kérdése, az erkölcsösség, attitűdjeink,
alkotótevékenységünk, valamint olyan elvont – ám mindenki által jól ismert –
fogalmak is, mint a humor, szeretet és vallás. Az a fajta gondolkodnivaló, mely
már az ember sajátja, s ami felemel minket az állatok szintjéről… még ha olykor
ez olyan hátrányokkal is jár, mint az erkölcsi dilemmákkal való megküzdés szüksége,
vagy a helyzetek túlgondolásának, döntésekre való képteleségnek az átka.
Milyen utak
vezetnek az élet értelemmel való betöltéséhez?
A logoterápia és egzisztenciaanalízis háromféle módot
határoz meg az értelembeteljesítés elérésére: ezek az élményértékek,
beállítódási értékek és az alkotói értékek. Az élményérték fogalmat akkor használjuk, mikor egy átélt
tapasztalatból következtetünk arra, hogy az adott helyzet értelemteljes –
tegyük fel, mint mikor minőségi időt töltünk együtt valakivel akit nagyon
szeretünk, vagy mikor először (meg sokadjára is) meghallgatjuk a Bohemian Rhapsodyt. Ahhoz, hogy alkotói értékekről beszélhessünk, az
egyénnek már nem elég befogadónak lenni, létre is kell hoznia valami egyedit és
megismételhetetlent – olyat, amire egyedül ő képes úgy és akkor, valamint
olyat, ami egy másik személyt, vagy a közjót szolgálja. Mint amilyen házi
készítésű fagyival várni a párotokat mikor rossz napja van. És végül meg kell
említenünk a beállítódási értékeket:
ilyen esetben a szituáció megváltoztatására nem áll módunkban, egyedül az múlik
rajtunk, milyen hozzáállást képviselünk az adott helyzet irányában. Ahogy azt
Goethe mondta: „Nincs olyan helyzet, ami
ne lenne nemessé tehető vagy cselekvéssel, vagy azzal, ahogyan elviseljük”
Miben tér el a
logoterápia motiváció-koncepciója más pszichológiai irányzatokétól?
A logoterápia szembemegy a hedonista boldogságkoncepcióval,
tehát elveti azt az elgondolást, miszerint a boldogságot a szükségleteink
kielégítése révén érhetjük el – tehát szakít a Freud féle örömelvvel, és a
szexualitás mindenekfölötti szerepével, és az Adler által hangsúlyozott
fölényre, tökéletességre törekvés elméletével is. A boldogság Frankl szerint
nem a nehézségektől való megszabadulás és mentesség, hanem maga az
értelembeteljesítés, ami olykor áldozatokat és szenvedést is megkövetel.
Hogyan
vélekedik a LTEA a szenvedésről és halálról?
Emlékeztek még az irányzat fő alappilléreire odaföntről? A
második azt mondta ki, hogy az életnek feltétlenül van értelme – mégpedig minden
pillanatának, bizony! Így tehát a szenvedés és a halál éppúgy értelemmel bír,
mint az örömteli vagy magasztos epizódjai az életünknek. Frankl szerint a halál
nélkülözhetetlen ahhoz, hogy életünket kénytelenek legyünk értelemmel tölteni
meg, hiszen egyfajta határidőt állít céljaink beteljesítésére – gondoljunk csak
arra, mikor állnánk neki összeállítani egy statisztika portfóliót a
kétszempontos varianciaanalízisből ha nem a határidő előtti este ha nem
volna megszabva egy időpont, amíg be kell fejeznünk? Na ugye. A
halhatatlansággal tehát az értelmes életet gyilkolnánk meg, egy szó mint száz:
a halál segít kihasználni az életben adandó alkalmakat, melyek együttese végül
értelmessé teszi földi létünk. És hogy mi a helyzet a szenvedéssel? Ez egy
megszűntethetetlen és örök velejárója az életnek, mellyel szemben a mi
feladatunk annyi, hogy elfogadjuk, felvegyünk vele szemben egy pozitív
beállítódást, s ezáltal értelmessé tegyük (bár ezt lehet már ki is találtátok).
Meg persze, hogy tanuljunk belőle, ha van eszünk.
Mit ért Frankl
poszttraumás növekedés alatt?
Bár ez a fogalom már nem tartozik kizárólagosan Frankl
nevéhez, lényegét ő is gyakran emlegeti fel, ezért éreztem fontosnak, hogy
röviden én is megemlítsem: ez egy olyasfajta pszichológiai változás, mely során
egy elszenvedett negatív eseményt (mint pl.: betegség, erőszak, természeti
katasztrófák… stb.) pozitív irányú felfokozott működés követ, nő a
stresszorokkal szembeni ellenállóképesség, fokozódnak az egyén pozitív érzései,
megváltozik az élethez- és világhoz való viszonyulása. Frankl így szól erről: „A
lélek – legalábbis „bizonyos fokig és bizonyos határok között – azáltal is megerősíthető, hogy terhelésnek
vetjük alá.”. A logoterápia és egzisztenciaanalízis megközelítéséből
mondhatjuk azt is, hogy a traumát átélt személyek nagyobb valószínűséggel
lesznek fogékonyak az értelembeteljesítés lehetőségeire.
Miként ítéli
meg e irányzat az eutanázia intézményét és az öngyilkosságot?
A LTEA a mesterséges halálbasegítést leginkább úgy
értelmezi, mint önkényes megfosztását a betegnek attól, hogy életét az utolsó
pillanatig értelemmel tölthesse meg – ha már nem alkotó módon, akkor
élményekkel, ha már élményekkel sem, akkor hozzáállása által. Frankl tehát arra
apellál, hogy még a külső szemmel értelmetlen életet élő – inkább létező,
mintsem élő – beteg is bármikor meggyógyulhat, s ennélfogva beteljesítheti
életét, az orvos feladata pedig segíteni, ahol csak tud, nem pedig „hóhérjává
válni.” Ugyanez az orvosi segíteni akarás jelenik meg Frankl öngyilkosságról
vallott elképzeléseiben is. Emellett hangsúlyozza, hogy az öngyilkosban tengődő
érzelmek (lehangoltság, életuntság, kilátástalanság… stb.) nem mások, csupán
csak érzelmek, s mint ilyenek, nem számítanak érvnek egy ilyen elhatározás
mellett, efféle tett pedig az adott érzelmekre egyébként sem számíthat
megoldásnak. Ahogy Frankl mondja, az élet szabályai nem azt követelik tőlünk,
hogy mindig győztesként kerüljünk ki belőle, hanem csak azt, hogy sose adjuk
fel a küzdelmet. Így a leendő öngyilkosnak, aki számára élete éppen
értelmetlennek tűnik, az fog célt, értelmet adni, hogy túllegyen jelenlegi
lelkiállapotán, átlendüljön boldogtalanságán.
(Felteszem, kissé mindkét elgondolás ellentmond a
döntésszabadság elvének, az öngyilkossággal kapcsolatot elképzelések pedig
számomra olybá tűnnek, nem felelősségteljes és igazán átgondolt segíteni
vágyáson alapulnak, sokkal inkább a társadalmi bűntudat jelenségén. Épp
amennyire túlteng az emberek segíteni akarása, mikor egy öngyilkosságot
megkísérlő személy megmentéséről van szó, épp akkora érdektelenség övezi magát
az embert, hogy milyen körülményekbe hozzák őt vissza, s hogy miféle szenvedést
élt át, míg egy ilyen döntésig eljutott – szerény véleményem szerint.)
Mi a
logoterápia és egzisztenciaanalízis fő célja?
Mi sem egyszerűbb ennél: az irányzat elsődleges törekvése
arra irányul, hogy fejlessze hatékonyságunkat az értelemfelhívás
felismerésében.
Persze a logoterápia és
egzisztenciaanalízis ennél sokkal, de sokkal több – ezt nagyon biztosan merem
kijelenteni, ugyanis kutatómunkám során annyi értekezést, cikket, gyűjteményt,
könyvet találtam a témában, melyek legtöbbje egymástól egészen különböző témák
kapcsán fejtegeti ezt az irányzatot, hogy négyszer-ötször ennyi információt is
összekészíthettem volna azok alapján. Megtehettem volna, de elsődleges célom
mindössze az volt, hogy megismertessek veletek alapszinten egy amúgy kissé
perifériára eső pszichológiai eszmerendszert, és hogy egyben én is tanuljak
valami újról és érdekesről, ami lehet máskülönben nem hamar került volna az
utamba. Remélem tehát hogy ma mindannyian – Ti is, én is – valamivel okosabban
zárjuk be ezt az oldalt, telítődve az új infókkal – de ha esetleg akadna
köztetek olyan, aki további ismeretekkel bővítené tudását Frankllal és a
logoterápiával kapcsolatban, az elböngészhet még alább, a források közt.
Örvendtem!
Forrás
Vikor E. Frankl: Az élet értelméről. Budapest, Libri,
2020.
Csiszár Klára: Életmű
Auschwitz után – Viktor E. Frankl élete és munkássága koncentrációs táborok
árnyékában, a logoterápia és egzisztenciaanalízis fényében. In: Logoterápia
és egzisztenciaanalízis 2015. VII. évfolyam. 3. (17.) szám, 2015.
különkiadvány.
Elekes Szende: Az
öntranszcendencia fogalmának interdiszciplináris megközelítése. In:
Logoterápia és egzisztenciaanalízis 2015. VII. évfolyam. 3. (17.) szám, 2015.
különkiadvány.
Karlheinz Biller – Maria de Lourdes Stiegeler: Viktor Emil Frankl logoterápia és
egzisztenciaanalízisének szótára (részletek). In: Logoterápia és
egzisztenciaanalízis 2015. VII. évfolyam. 3. (17.) szám, 2015. különkiadvány.
Konkoly Thege Barna: Frankl
logoterápia és egzisztenciaanalízise az egészségpszichológia kontextusában.
In: Pszichológia. 2007, 27. évfolyam, 3. szám, 261-274. oldal
Sztancsik Veronika:
Személyiséglélektan 2. Debrecen, Debreceni Egyetemi Kiadó, 2016
Napfényes Gyógyközpont (2020): https://www.napfenyesgyogykozpont.hu/logoterapia-es-egzisztenciaanalizis-a-modern-kor-pszichoterapiaja-1-6-resz/
Wikipédia (2020): https://hu.wikipedia.org/wiki/Viktor_Frankl
„Lebe(n) voll Sinn“
Das sinnzentrierte Leben(swerk) Viktor E. Frankls (Az értelmes élet
jegyében – Viktor E. Frankl (1905-1997) munkássága) c. vándorkiállítás
segédanyaga: https://uni-eszterhazy.hu/public/uploads/final_591973cbe6ccf.pdf
Blogturné és
nyereményjáték
Viktor E. Frankl bécsi neurológus és pszichiáter neve
mintegy megkerülhetetlenül útjába akad a pszichológia, filozófia iránt
érdeklődőknek, sőt, ezen túlmenően, széles körökben is ismertté vált …és
mégis mondj igent az életre! c. memoárjával, melyben koncentrációs tábor
beli élményeit, tapasztalatait összegzi. A Libri kiadó jóvoltából megjelent
újabb kötetében, mely Az élet értelméről címet viseli, három II.
világháború utáni előadásának szövegét ismerhetjük meg, főként a döntéseink
szabadságának, életünk beteljesítésének témáját feszegetve. Amennyiben titeket
is foglalkoztat a kérdés, “mi teszi értelmessé az életet?”, tartsatok velünk
négyállomásos turnénkon, és ha szerencsétek lesz, gazdagabbá válhattok a könyv
egy példányával!
Viktor E. Franklt úgy tartják számon, mint a pszichoterápia
harmadik bécsi iskolájának megalapítóját, Bécshez azonban rajta kívül is
rengeteg jelentős pszichológus szakember neve köthető. Nyereményjátékunkban is
velük foglalkozunk majd: a turné valamennyi állomásán olvashattok majd egy
idézetet, mely egy-egy valamiképp bécsi vonatkozású, híres pszichoterapeuta és
elméletalkotó szájából hangzott el, a ti feladatotok pedig az lesz, hogy
beírjátok a Rafflecopter doboz megfelelő sorába, hogy kitől származik az adott
idézet. A helyes megfejtők közül valaki a könyv egy példányával gazdagodhat!
„Ha szeretnénk valamit egy gyermekben megváltoztatni,
először meg kell vizsgálnunk, hogy nem olyasmiről van-e szó, amit saját
magunkban kell megváltoztatni.”
Állomáslista
2020.08.31. Never Let Me Go
2020.08.02. Flora the Sweaterist
2020.09.04. Never Let Me Go (extra)
2020.09.06. Könyv és Más
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése